Nepřehlédnutelný, zábavný, prostě Tvůj. Představujeme Specialized Camber Comp Carbon.

Celoodpružený Camber je vymazlený bike, který si hravě získá všechny bikerky, co rády uhání nekonečnými traily a ví, že na jejich začátek se musí stoupat vzhůru. Pokud se ptáte proč, zkusíme dát jasnou odpověď.

Specialized Camber

První zmínka o této dámské novince proběhla už v létě loňského roku, kdy Specialized odhalil novinky pro nadcházející sezónu. Nový trail bike Camber nahrazuje model Rumor, a můžete si vybrat ze tří variant: od dostupných hliníkových verzí, které jsou v závislosti na osazení ve dvou cenových hladinách, až po karbonovou hračku, na které budete těžko hledat něco negativního.  O ceně se nebavme, kdo se na kole projede a pozná kolo detailně, souvislost pochopí.

camber

Do redakce jsme dostaly zapůjčený model v nejvyšší specifikaci, Camber Comp Carbon 650B.  Na první pohled přitahuje pozornost sytě modrým, třpytivým lakem, který vyniká na profilovaném karbonovém rámu.

Pokud někomu přijde červeno-modro- bílá kombinace jako okoukaná klasika, tak v případě designu Cambera  je to naopak, vždyť právě detaily dělají originál.

Camber comp

Bike Camber Comp Carbon 650B, jak název napovídá, má karbonový rám, se zadní hliníkovou stavbou a je vybaven koly velikosti 650B (27,5“). Disponuje 130mm zdvihy a to ho předurčuje pro trailové dovádění. Když celoodpružený bike, tak přední i zadní tlumení.

O to první se postará vidlice RockShox Relevation  Solo Air, kdy o pružení se stará vzduchová komora, o tlumení olejová patrona Motion Control. Můžete si vyhrát s nastavením tvrdosti i odskoku. Vidlice má také možnost úplného uzamčení.

FOX tlumič

Zadní tlumič FOX Float Performance je, stejně jako vidlice, vybaven technologií Rx Tune, která umožňuje citlivé vyladění i pro nižší váhové kategorie, což je u dámského biku hodně užitečná funkce. Dobře umístěná páčka slouží na třípolohové nastavení míry pružení, opět s možností pevného lockoutu.

camber - swat
camber swat
camber swat

Swat door – geniální drobnost, s kterou přišel americký Specialized u svých vybraných karbonových modelů. Jde o dvířka, schovaná pod košíkem, která snadnou manipulací otevřou prostor v rámu. Co vše si schováte do útrob spodní rámové trubky je víceméně na vás, počínaje nářadím (Specialized dodává sadu v praktickém neoprenovém pouzdru a velikosti přizpůsobené pro Swat door), se vejde i malá pumpička, svačina nebo tenká větrovka. Dokonalé!

camber comp

Camber Comp Carbon 650B jede na vlně  jednopřevodníku (1×11),  řady Sram NX/GX, přičemž přední tác má 28 zubů, kazeta je v rozsahu 11 – 42. Z toho jasně vyplývá, že bike vás v kopcích podrží, rychlý švih po rovině moc nepůjde.  Co se týče brzd, důvěru dostalo japonské Shimano, konkrétně jde o model Deore M506. Kotouče velikosti 180 a 160mm vás podrží i při divočejší jízdě, respektive následném brzdění.

camber
camber

Co by to bylo za trail bike, když by mu chyběla teleskopická sedlovka. Model  Command Post iRcc má ovládání na řidítkách, rozsah  100mm, a poměrně rychlý vratný krok do původní polohy. O využitelnosti v terénu je zbytečné psát.

Za pozornost stojí i kola, Camber dostal do výbavy hliníkové ROVALY Traverse. Jak už bylo řečeno, jde o střední velikost (650B), hliníkové ráfky jsou připraveny na montáž bezdušových plášťů. Sériově je Camber osazen plášti Specialized Purgatory hrubším vzorkem, o šířce 2,3“, pro zajímavost, na americký trh je dodáván v rozměru 2,6“, což už se blíží k pluskovým. Takže tip pro domácí upgrade.

Camber comp

Jízdní postřehy

Záměrně nepíšu, že jde o podrobný jízdní test, kolo se v redakci dlouho neohřálo (a to doslova, protože přistálo v čase hodně nevlídného počasí), zájem o vyzkoušení je velký i z řad obchodníků, resp. jejich zákazníků. Takže suma sumárum, poježdění čítalo dohromady pár hodin. Ale i tak se mi pod kůži dostalo několik intenzivních vjemů.

Geometrie kola je záležitost, kterou vnímáte hned při prvním nasednutí, nejde jen o váš pocit souznění s kolem, ale ovlivňuje jeho ovladatelnost.  Camber  nepotřeboval téměř žádné úpravy, moje osobní potřeba  posunout sedlo o kousek dozadu, byl jediná úprava. Pocity staré půlroku nazpět, kdy jsem v rámci prezentace Specialized brázdila vyznačené traily na Singltreku pod Smrkem, jsem chtěla oživit a okořenit něčím víc terénním. Prostě trochu víc kořenů, nějakou skalku, aby si tlumení sáhlo k limitu.

camber

Byla jsem nadšená, jak kolo žehlí nerovnosti. Uvítala jsem zpřevodování, které přišlo vhod v prudkých stoupáních, kombinace hrubého vzorku plášťů i technologie pružení FSR byla znát. Jestliže má tento systém eliminovat pružení kola vzhledem k šlapání, tak lze jen souhlasit, že tady to funguje.

Kdo rád a často pracuje se všemi stupni pružení, určitě ocení snadno přístupnou páčku na zadním tlumiči. U jiných kol to občas tak není, a když jste v akci, tak je tahle drobnost docela otravná.

Má vůbec Camber chybu? Jak jsem psala v úvodu, příliš času jsem v sedle tohoto zábavného bike nestrávila, přesto mě moc bavil. Jedna drobnost občas kazila dojem. Kvůli nízko položenému středu jsem občas škrtla při šlapání pedálem o vystouplý kámen, vždy při velkém propružení kola.  Jinak to byly hodiny zábavné, bez stresu, že trail končí a musím zas šplhat nahoru.

Cena biku Camber Comp Carbon  650B atakuje hranici 100 tisíc, ale smutnit nikdo nemusí, v nabídce jsou přichystané i hliníkové modely COMP a BASE a jejich cenovky jsou už ve velmi sympatických hladinách, v případě BASE je to rovná polovina.