Reklama

Křeče v nohou: Prokletí cyklistů

Zažil je každý, kdo intenzivněji jezdí na kole nebo jinak sportuje. Ten pocit, kdy se sval bolestivě stáhne a vy nejste schopni se ani pohnout. Víte ale, co křeče způsobuje, jak se jim vyhnout a jak je řešit, když už se dostaví?

Reklama

Hned na začátku vás můžeme uklidnit, že v tom rozhodně nejste sami. Podle lékařských statistik postihují křeče v nohou přibližně šedesát procent cyklistů (jen tak pro zajímavost; trpí jimi také necelých čtyřicet procent vytrvalostních běžců a téměř osmdesát procent triatlonistů). Nemusí se přitom vyskytnout pouze přímo v průběhu jízdy na kole, ale o křečích v souvislosti se sportováním se mluví i v případě, kdy se objeví do šesti hodin poté, co jste sportovat přestali. I když si většina lidí myslí, že svalové křeče jsou způsobeny dehydratací organismu, ke které při sportování dochází, odborníci tvrdí, že je to pouze jedna z možných příčin.

Varovné záškuby

Ve skutečnosti není vznik svalových křečí stoprocentně prozkoumaný. „Některé případy svalových křečí mají medicínskou příčinu, jako jsou například zúžené cévy, nebo stlačení nervů. Stejně tak mohou svalové křeče doprovázet třeba i sníženou funkci štítné žlázy, nebo být vedlejším příznakem užívání některých léků, jako jsou diuretika a podobně. Nicméně v naprosté většině případů postihují svalové křeče osoby, které žádnými zdravotními problémy netrpí,“ uvedl pro The New York Times Andrew Marks z  Columbia University College of Physicians and Surgeons, který se výzkumem svalů zabývá.

V takových případech mohou být na vině nesprávně prováděné pohyby, prochladnutí, svalová mikrotraumata, ale i třeba příliš těsné oblečení. A samozřejmě také, již zmiňovaná, dehydratace, která vede k nerovnováze iontů v organismu – a ta zase ke křečím. V tomto případě jde především o nedostatek draslíku, vápníku a sodíku v důsledku nadměrného pocení. „Tomuto typu křečí však obvykle předchází varovné signály v podobě jemných záškubů, které nastupují obvykle dvacet až třicet minut před tím, než se rozvine skutečná křeč. Pokud je člověk dostatečně vnímavý ke svému tělu, může v průběhu této doby vzniku svalové křeče předejít,“ říká Andrew Marks.

Sporný hořčík

Nejznámějším lékem, který se pro prevenci křečí doporučuje, je hořčík. Jenže ani v tomto případě není situace tak jednoduchá. Ohledně účinnosti hořčíku při svalových křečích dochází odborníci k nejednoznačným závěrům. Například výsledky studie z letošního roku, jejíž výsledky zveřejnily Fox News, tvrdí, že běžně prodávané potravinové doplňky s obsahem hořčíku jsou proti svalovým křečím téměř neúčinné. Samozřejmě, že užíváním doplňků s obsahem hořčíku nic nezkazíte, ale raději také nepočítejte s výrazným vylepšením.

Spíš než na polykání tabletek se zaměřte na to, abyste při sportování neprochladli. Chlad (nezapomeňte, že se nemusí jednat pouze o studený vzduch, ale například i o vykoupání ve studeném rybníku, kterým svou cyklistickou vyjížďku proložíte) totiž riziko vzniku křečí výrazně zvyšuje. Stejně tak nezapomínejte ani na pitný režim. Dostatečný přísun tekutin je jednou z nejlepších prevencí svalových křečí. Pamatujte si také, že netrénované svaly jsou ke křečím náchylnější než ty, které jsou na fyzickou zátěž zvyklé. Zvyšujte tedy své tréninkové tempo i objem pomalu a pozvolna.

Podobně nejednoznačný postoj, jako k vlivu hořčíku na svalové křeče, se odborníci staví ke strečinku před sportem. Nikdo nepochybuje o tom, že zahřátí svalů před sportovním výkonem je vhodné a prospěšné, nicméně bohužel žádný výzkum zatím nedokázal, že by strečink skutečně působil jako účinná prevence proti svalovým křečím.

 

První pomoc

Buďte vnímaví ke svému tělu a jakmile ucítíte ve svalu jemné cukání, snižte okamžitě intenzitu svého sportovního výkonu. Ideálně úplně zastavte, opatrně se protáhněte a postižený sval mírně namasírujte. Doplňte tekutiny a pokud je to možné, tak i minerální látky, například pomocí iontových nápojů. 

Jestliže se vám nepodaří zvládnout křeč v její prvotní fázi jemných záškubů, ale dojde skutečně k bolestivému stažení svalu, musíte postupovat opatrně a hlavně pozvolna. Sval protahujte a masírujte velmi jemně. U křeče lýtkového svalu vám pomůže, pokud zvednete špičku nohy směrem nahoru (možná si budete muset pomoci rukou). Dejte svalu čas, aby křeč mohla odeznít a v žádném případě se nesnažte pokračovat v jízdě, dokud se zcela neuvolní. Pokud byste se snažili křeč zvládnout tím, že ji „rozhýbáte“ přes bolest, může dojít k natržení svalu a rozsáhlejšímu poškození. 

 

 

Autor: Barbora Vajsajtlová

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama