Author Enigma. Testování s příběhem
Kája Polívková 25.7.2018Jedno elektrokolo, jeden letní den, jedna vyjížďka a tak trochu jiné testování…
Dnes nepůjde o klasický test, ale rozhodně to není proto, že jde o elektrokolo, kterým jsme se na našich stránkách zatím moc nevěnovaly. Ten důvod je jiný, proč vám tenhle bike představit. Jednak je Author Enigma jeden z nejprodávanějších modelů českého výrobce, o čemž svědčí to, že tento rok už je vyprodaný (ale dobrou zprávou je, že v téměř totožné specifikaci bude k mání i v nadcházející sezóně). Ale co víc, nabídl mi v ryzí podobě jeden z velmi intenzivních zážitků a poskytl důkaz, kdy a proč mají elektrokola opravdu smysl.
Začneme standardně krátkým představením Enigmy. Jde o krosové elektrokolo, na 29“ kolech, se specificky upravenou geometrií pro ženy. Hliníkový rám má dvakrát ztenčené trubky, upravené hydroformingem. Horní rámová trubka je napojena k zadní v spodní třetině a rám tak nese charakteristické znaky dámského kola, s pohodlně nízkým nástupem. Pochvalu zaslouží kombinace barev temně šedé a růžové a celkově velmi vkusný design se zajímavými detaily a spojujícími prvky na kole i na baterii.
Pružení zajišťuje lehká vidlice značky RST, vybrán byl model Volant, se zdvihem 60mm, s výbornou torzní tuhostí a možností uzamčení na noze vidlice.
Osazení je mixem komponentů Shimana řady Deore a vlastní značky. Japonský výrobce dodal na kolo řazení, přesmykač a převodník s 38 zuby. Enigma disponuje 10 rychlostmi.
Od Shimana je i pohon, v případě elektrokola jde o výkonný motor STEPS E6001, uložený ve středu kola, což zajišťuje optimální rozložení váhy i nízko uložené těžiště. Patří mezi hojně využívané z důvodu dobré kvality, hladkého chodu a cenové dostupnosti. Disponuje třemi módy dopomoci a walk asistencí.
Baterie s kapacitou 418 Wh je uložena na spodní rámové trubce a slibuje dojezd dle využití úrovně asistence v rozsahu mezi 80-120kilometry. První údaj platí pro high mod, střední pak slibuje 100 km a v eco modu pak máte možnost dojezd avizovaných 120 kilometrů.
Na řidítkách je umístěn dostatečně velký display, který zobrazuje základní potřebné údaje,ujeté kilometry, zvolenou úroveň asistence a samozřejmě i kapacitu baterie. U levé rukojeti je pak ovladač, kterým se mění úroveň asistence.
Pokud jsme zmiňovaly převahu dvou značek, jejichž loga na kole najdeme, výjimku tvoří brzdy a brzdové páky. Jde o hydraulické kotoučovky, které nesou označení Tektro Gemini, brzdové páčky pak nesou stopy dámské specifikace, konkrétně jejich tvar, upravený pro drobnější ženskou ruku.
Logo českého výrobce najdeme na řidítkách, představci, pedálech, ale také na velmi pohodlných gripech, v ergonomickém tvaru pro oporu dlaně. Komfortní posezení zas nabídne dostatečně polstrované sedlo Author Area, které má gelovou výplň a poměrně širokou sedací část. Výška sedla je operativně stavitelná pomocí rychloupínáku.
Kola jsou v šíři 29“, na ráfky Author Xenon s výpletem 32 silnějších, nerezových drátů jsou obuty pláště Author Silk Road cross v kevlarovém provedení. Jejich rozměr je 700x42c, uprostřed mají jezdivý vzorek, s menším valivým odporem, na bocích pak výraznější výstupky, které mají zabránit podklouznutí při větším náklonu kola.
Author Enigma v akci
Naše testovací Enigma se u nás moc neohřála, seznam předváděcích akcí, kam putovala a zápůjček pro obchodníky a zákazníky, kteří ji před nákupem chtěli vyzkoušet byl nekompromisní. I tak to stálo za to, i když jsme nestačily vyjet kapacitu baterky a prověřit v terénu, jakou porci kilometrů při eco modu zvládneme. Author Enigma je prezentovaná jako krosové kolo, takže může zamířit nejen na asfaltové či šotolinové cyklostezky, ale i do lehčího terénu.
Tam zvládne, byť samozřejmě s limitem geometrie rámu, objemu plášťů a zdvihu vidlice, i nerovnosti v podobě kořenů či hrbolaté louky. Geometrie je koncipovaná tak, aby kolo nabídlo příjemnou a hlavně pohodlnou jízdu. Posed je vzpřímený, úhel hlavové trubky 70,5 ° kolu dává ovladatelnost a schopnost dobře zatáčet. Délka zadní stavby (450 mm) zas dodá kolu potřebnou stabilitu, kterou podporuje i středový motor a tedy i dobře vyladěné těžiště. Příjemný pocit z kola podtrhují i dva detaily, pohodlné gelové sedlo a také gripy s podpěrou dlaně. Přesně takové drobnosti při kochací jízdě oceníte.
Elektrokola zažívají boom, hodně se diskutuje o jejich přínosu, komu mohou sloužit, kam patří a zda postupně nevytěsní kola normální. Je na každém, jak se k tomuto trendu postaví. Kdo vyzkoušel má prožitek, který mu pomůže udělat si názor.
Já díky Enigmě získala jeden velmi pozitivní.Umožnila mi spojit svět zdravého člověka s nemocným, srovnala výrazně rozdílnou kondici dvou lidí a díky tomu jsem si užila nezapomenutelnou vyjížďku s jednou báječnou ženou. Ještě před čtyřmi lety aktivní, sportující, na kole ve stylu „pomalu a dlouho“, zvládala stokilometrové porce na své cyklodovolené. Jenže spoustu sil, energie sebral boj se zákeřnou nemocí. I když by hlava chtěla, jak nabrat kondici v třítýdenním cyklu chemoterapií? Láska ke kolu ale zůstala. Proto to se u mě okamžitě zrodil plán, že se stane na den testerkou Enigmy. První zkušební jízda na elektrokole vykouzlila úsměv. I mě. Ten den jsme totiž ujely s mojí sestrou nezapomenutelných 40 kilometrů.