Reklama

Women’s Stumpjumper ST Comp Alloy 29. Bike mnoha tváří

Lahůdka z amerického Specializedu

Reklama

Když na své loňské prezentaci představoval americký Specialized tento bike, všechny lákal, že přichází ZCELA NOVÝ STUMPJUMPER. A v podstatě se tomu tak stalo. Tento oblíbený model prošel hodně zásadní proměnou, kde snad kromě zachování čtyřčepového zavěšení bylo vše přepracované.

Nový Stumpjumper se vyrábí ve dvou verzích, jejichž názvy leccos napovídají: Long Travel a Short Travel. Verze Long Travel má zdvihy 150/140 mm a hlavový úhel pouhých 65,5°! Rám je kompatibilní s koly 27,5 i 29“. Tahle LT verze je pouze v pánské kolekci, zatím co Short Travel je postaven i v dámské verzi.

Stumpjumper ST v dámské specifikaci je v nabídce ve třech modelech: jeden na karbonovém rámu a dva v hliníkovém provedení, kdy si můžete vybrat buď 29“ kola nebo střední o velikosti 27,5“.

Dnešní představení patří modelu ST Comp 29. Ale neošidíme vás ani o jízdní pocity. Dostaly jsme totiž na sklonku léta do testu verzi ST Comp 29, ale nešlo o standardní prodejní model. Od toho, který najdete v katalogu se trochu lišil osazením. To ale nic zásadně nezměnilo na celkovém dojmu, který v nás zanechal. I když se tady proti sobě staví svět Shimano příznivců proti těm, co nedají dopustit na SRAM. Pojďme to ale vzít popořadě.

Model ST Comp je postavený na hliníkovém rámu, se zdvihy 130 mm vpředu a 120 mm vzadu. Všechny technické údaje, jako je hlavový úhel, který je 67,5° délka zadní stavby 437 mm, sloping horní rámové trubky nebo široká řídítka potvrzují, že máme co do činění s trailovým bikem.

Velkou a na první pohled viditelnou změnou je asymetrický rám, konkrétně chybějící vzpěra kolem tlumiče, který využívá nový systém uchycení. Cílem konstruktérů bylo zlepšit efektivitu odpružení, a přitom snížit hmotnost. K tomu bylo zapotřebí mít v této oblasti co nejtužší rám, ale v počítačových testech zároveň vyšlo, že stačí jen vzpěra na jedné straně rámu.

Tak je tlumič FOX Float DPS performance nejen lépe pracující ve prospěch vaší jízdy, ale také si snadno sáhnete k rámu a změníte stupeň pružení. Na výběr máte tři možnosti.

Tovární naladění pro ženy – RX Tune je už samozřejmostí. Pro toho, kdo potřebuje opáčko, tak vězte, že každá velikost rámu má své specifické nastavení tlumení a odskoku. Ze statistik vychází, že malý S kový rám poveze lehčího jezdce, než ten velikost L. Takže u vidlice je rozdílná velikost vzduchové komory, co se týče odskoku, různé velikosti rámu mají odlišně skládané planžety, které ovlivňují reakci, chod a citlivost tlumící jednotky.

Vidlice FOX Float Rythm 34 nabízí dostatečnou tuhost a také obstojnou váhu.  Se zdvihem 130 mm je dobrou volbou pro trailové kolo.

Co se týče osazení, dostáváme se k první odlišnosti, kterou jsme zmiňovaly na začátku článku. Náš testovaný bike měl pohon od Shimana, jednopřevodník a kazetu v rozsahu 11-46 zubů, mix SLX a XT sady.

Prodejní modely ale dostaly sady od amerického Sramu – a to nový 12 ti rychlostní NX Eagel. Tedy i větší rozsah, největší pastorek má 50 zubů, což z kola dělá ještě lepšího parťáka do stoupání.

Důvěru dostal Sram i při výběru brzd, zatím co my testovaly s hydraulikami od Shimana, na prodávaných modelech najde uživatelka Sram Guidy. Co se shoduje, je velikost brzdových kotoučů, vepředu 200 mm, vzadu 180 mm.

Náš testovaný Stumpjumper ST měl 29“ kola.  Na ráfkách od Rovalu byly obuté pláště Specialized Butcher vepředu a Purgatory vzadu. Přední Butcher má rychle se odvalující středový vzorek, ale po stranách výrazné výstupky, které drží při agresivnější jízdě. Zadní Purgatore využívá směsi Gripton, díky tomu je hodně přilnavý a dobře poslouží v drsnějším terénu. Oba pláště jsou v šíři 2,3 palce. Ale ráfky dovolují obout i tlustší pláště, až 3palcové, což posouvá hranice kam a do jak obtížného terénu se s kolem můžete vydat.

Když staví ve Spešlu kola, ve většině případů platí: dámské kolo-dámské sedlo. Takže ani tady to není jinak, o pohodlí sedacích partií se postará prověřený model Myth Comp.

Samozřejmě nechybí teleskopická sedlovka, X-Fusion Manic, se zdvihem 150 mm, jen u malých rámu velikosti S je zdvih 125 mm.

Za zmínku stojí i speciálně vyvinutý chránič řetězu, který pohlcuje jeho nárazy do zadní stavby, což činí kolo zvlášť tiché při jízdě rozbitým terénem.

Stumpjumper ST Comp Alloy v akci

Jaké bylo na novém Stumpjumperu poježdění? Když to shrnu jedním slovem, tak parádní! Ale to by bylo příliš stručné…

Než se člověk pustí do akce, je třeba vyladit tlumení. Specialized u svých kol používá systém RX Tune (zde RX Trail), což je, jak už bylo zmíněno, optimální tovární nastavení pro každou velikost rámu. Výsledkem v případě Stumpjumpera ST bylo příjemně měkké tlumení, které mě rychle navedlo k hravé jízdě, spontánně jsem vyhledávala různé poskoky, kolo prostě dávalo důvěru, že mě podrží. A to pak baví zkoušet v terénu pořád o něco víc.

Rám velikosti M pro mou výšku postavy (cca 164 cm) mi skvěle vyhovoval, přestože je posed na kole pocitově trochu delší, tělo nataženější. Trailová geometrie, včetně dostatečného prostoru nad horní rámovou trubkou pro aktivní práci nohou, se promítá do pozitivního dojmu z kola. Celková ovladatelnost, hravost a také vedení kola jsou poměrně vyvážené. V prudších sjezdech, kde už se těžiště posouvá dost za sedlo, zas podrží devětadvacítková kola, jejichž prostupnost terénem, posílená dobrou volbou plášťů prostě v terénu leccos vyřeší i za vás. Stačí držet pevně řídítka. Ta dostal Stumpjumper opravdu pěkně přerostlá – rozměr 750 mm může být pro nějakou jezdkyni možná až příliš. 

Za mě ale spokojenost, protože široký úchop zvýšil citlivost při řízení biku, což jsem ocenila v jednom strmém a hodně kamenitém výjezdu, jehož zdolání bylo výzvou a stopa se musela vybírat na centimetry přesně.

Mezi trailovými celopéry je to jeden z nejlepších vrchařů, a přitom ve sjezdech v ničem nezaostává. Až v hodně rozbitém terénu vás může začít limitovat nižší zdvih. Za pár testovacích vyjížděk ve mně nechal Stumpjumper hodně intenzivní zážitky. Protože v sobě stále nesu stopu závodníka, osobně bych si trochu našetřila a pořídila si STčko v karbonu a pak už bych se vezla na nekonečné vlně blaha.  

Cena za hliníkový Stumpjumper je 82 199 Kč, za model v karbonu zaplatíte pak o 30 tisíc víc.

+

  • vyváženost vrchařských i sjezdových vlastností
    (s karbonovou verzí směle na legendární Sudety)
  •  jeho Fun factor (nabízí široké spektrum, kde se s ním dá jezdit)
  •  geometrie, 29“ kola a vyladěné tlumení podrží i v ostřejších trailech typu Rychleby

  • pro někoho usedlý design
  • cena za hliníkový model ((bike je sice v porovnání s konkurencí trochu dražší, ale za to, co na něm zažiješ zábavy..?)
  • brzdy Sram Guid (za určitých podmínek, např. urostlý jezdec a dlouhý sjezd)

GALERIE SPECIALIZED WMN STUMPJUMPER COMP ALLOY 29

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama