Reklama

Kellys Soot 70. Když cesta je tvůj cíl

Test gravel biku, který dostal do výbavy teleskopku…

Reklama

Slovenský Kellys už druhým rokem nabízí svou řadu gravel biků s označením Soot.  Jeho nejvyšší model, nesoucí číslovku 70 jsme dostaly ke krátkému testu. A tak, jak se na nejvýše postavený bike z nabídky gravelu Kellys sluší, tento sedmdesátkový model vyčnívá nad ostatními jak designem, tak i výbavou.

Soot 70 je postaven na hliníkovém rámu, který má dostatečnou průchodnost vidlice i zadní stavby a umožňuje osazení dostatečně širokými plášti.  To udělal už samotný výrobce, takže vizuálně má kolo blíž k horskému biku než k silničce. Tomu napomáhá i geometrie, úhel hlavy je 70,5 °, viditelný je i sloping horní rámové trubky.

Zvolená barevná kombinace štěrkoletu sedí, pískový odstín s černo-červenými detaily a logem tvoří povedený celek, který navíc doplňují i pláště s béžovými bočnicemi.

Soot 70 má vnitřní vedení lanek, což je plusovým bodem nejen kvůli čistému vzhledu, ale je to i ochrana v nepříznivém počasí, v kterém se na gravel biku často jezdí.

Je tu i příprava rámu na vnitřní vedení ovládání teleskopické sedlovky, ta je totiž jedním z několika bonusů, kterými se Soot 70 může pyšnit.  


Trend poslední doby, osazení jednopřevodníkem, vídáme nejen u horských kol, ale také u gravel biků, což se týká i Soota 70. O pohon se stará jednoplackový Sram Apex, převodník má 44 zubů, jedenáctipastorková kazeta má pak rozsah 11-42z.


Sram Apex najdete také na duálních pákách, pravá kombinuje řazení a brzdu, druhá má díky jednopřevodníku na starost jen jednu funkci a tou je brždění.


Do výbavy dostal Soot 70 zapletená kola na ráfcích Kellys Grind Disc, na který jsou pláště známého německého výrobce Schwalbe, konkrétně model G-One Allround v rozměru 700x38C.

 

Další komponenty dle očekávání nesou logo KLS, což se týká řídítek, představce, omotávky nebo sedla. Ačkoliv kolo řadíme mezi tzv. unisex, protože je v nabídce i ve velikosti S, tak model sedla SlipStream na základě pocitů z testu bychom zařadily mezi jasně pánský.


O teleskopické sedlovce už byla zmínka na začátku, Soot 70 ji dostal jako jediný gravel z rodiny Soot do výbavy. Jde o model Kind Shock Remote Telescopic se zdvihem 75 mm, což na tento typ bika a charakter jízdy, ke kterému je určen, dostačuje.

Kellys Soot 70, jako ten nejvýše postavený v nabídce, pořídíte za 35 990,- Kč. Jeho dva sourozenci, v levnějších specifikacích (Soot 50 a 30) jsou s cenovkou níž, prvně jmenovaný stojí 32 990,-, nejlevnější Soot v základní výbavě je pak za 22 990,- Kč.

Jízdní test aneb cestou, necestou…

Kdo nenašel ve svém myšlení prostor pro gravel biky, v čtení až sem nejspíš nedošel. Stejně tak, jako je to u elektrokol, tak i na tyto kola, které jsou pro mnohé vnímané jako „ani ryba ani rak“, panují rozdílné názory. Pro někoho kolo, které je držákem na dobrodružné výlety, cykloturistiku nebo backpaking. Někdo si zas gravela pořídí pro podzimní a zimní nečas, kdy se nechce vzdát ježdění, ale do podmáčeného terénu se mu nechce. To neznamená, že si nenajde využití během „hlavní“ sezóny. Každému dle jeho chuti. My jsme Soot 70 provětraly (ano, opět dvě na jedno kolo) uprostřed léta, na suchém, místy hodně prašném povrchu.

Geometrie Soota umožní vzpřímený posed, což je důležitý aspekt pohodlí pro delší jízdu. A v kombinaci se slušně baculatými plášti (šíře 38c) to tak jezdec opravdu vnímá. Co bylo naopak nezvyklé a v prvních kilometrech se to propisovalo do jistoty ve vedení kola, byla šíře řídítek. Ta je pro S 400 mm, velikost M má 420 mm a L o 20 mm víc. Dolní úchop, kde se šířka lehce navýší sice trochu pomohl, ale není pozice na dlouhou jízdu. Pro sebe bych u kola tohoto typu zvolila řídítka širší právě pro jistotu v terénu.

Pokud bych si měla vybrat, zda se Sootem budu zkoušet, co zvládne v lesních hladkých trailech nebo ho vybavím na delší cestu pryč z města „polem nepolem“, vyhraje druhá varianta. Jenže narážím na drobný detail, chybí tu návarky na přidělání nosičů. To je škoda, vždyť samotný Kellys dělá povedené brašny na cyklo cestování.

 

Takže řádit víc do lesa? Tomu nahrává teleskopická sedlovka, díky které jsou příjemnější všechny sjezdy, do kterých se pustíte. Tahle věc je návyková, u dobrých trialových biků je to pomalu nutnost, kdo měl možnost vyzkoušet na xc strojích poznal, že i pár centimetrů je dobrým pomocníkem v překonání obtížnějších míst. Pro gravel bike to není standardem, ale pokud ji kolo má, její využívání je v podstatě automatické.

O sedle, které svým tvarem našemu pozadí (připomínám, že jsme jezdily obě) zkrátka vůbec nevyhovovalo, jsem se zmiňovala už v technických specifikacích. Mělo hodně úzkou zadní část a ta navíc byla tvarovaná do oblouku, což ještě zmenšovalo styčnou plochu se sedacími kostmi. V tomto případě jde ale o dámský postřeh k pánskému sedlu.

Soot 70 nám dělal radost jen jak jsme k němu přicházely, protože design se nám líbil, po „aklimatizaci“ na užší řídítka navodil pohodu letní vyjížďky po asfaltové cyklostezce i polňačce, z kopce pomohly a podržely širší pláště. Nehnaly jsme se pro gravely do nijak extrémního terénu, i co se prudkých výjezdů týče, protože Soot není z pohledu váhy žádný střízlík. Je to gravel pro pohodáře, co mají třeba cestu jako svůj cíl.

Kompletní info o všech nových Sootech najdete na webu výrobce kellysbike.com.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama