Lapierre XR SL 629. Nenápadný bike, co umí překvapit

Na test se nám dostal bike od francouzské značky Lapierre, karbonový celoodpružený závoďák. Jaké dojmy zanechal a komu může udělat radost?

Lapierre XR  nenese označené WMN, ale v nabídce je od velikosti 15,5“ a výrobce ho řadí mezi uni sex kola. Celoodpružený karbonový rám vyvinutý pro xc a maratonské ježdění je stejný pro všechny tři modely této řady. Nad námi testovanou verzí nesoucí označení XR SL 629, je totiž model XR SL 729 a nejvýš pak XR 929 Ultimate.

Karbonový rám se zdvihy 100/100 mm má u všech celoodpružených „XRek“ svůj osobitý vzhled, ať už jde o prohnutou horní rámovou trubku, v dolní části sedlovou nebo část rámu kolem ukotvení tlumiče. Typické a zároveň funkční prvky, které mají vylepšit přenos síly i komfort při jízdě. Z pohledu čísel dali francouzští konstruktéři Lapierre relativně krátkou zadní stavbu 441 mm, úhel hlavové trubky je 69 °, sedlová trubka má úhel 74,5°. To by mělo přinést stabilitu kola ve sjezdech i dobré vlastnosti při výjezdech.

Design je nenápadný, černý mat přizdobuje stříbrné logo na spodní rámové trubce, modrá barva je použitá v oblasti zadní stavby a tlumiče, pro oživení najdeme modré logo na krku vidlice. 

Lapierre XR SL 629 disponuje zdvihy 100 mm, o pružení se stará vidlice i tlumič značky RockShox. Vidlice Reba RL je uzamykatelná přímo z řídítek a zadní tlumič Deluxe RL, taktéž se zdvihem 100 mm, lze uzamknout “jen” rukou.

O pohon se stará SRAM Eagle 1×12. Na NX-ových klikách je osazen 32-zubový převodník. Řazení a kazeta s rozsahem 11-50 jsou také ze sady NX a až na výjimku zadního měniče, který je ze sady GX, by se o pohon starala kompletní sada NX.

Volba při výběru brzd padla jako při pohonu opět na SRAM a model Level v kombinaci se 180 mm a 160 mm kotouči SRAM G2 CleanSweep.

 

Kola s počtem 32 děr jsou od dalšího známého francouzského výrobce Mavic, konkrétně jde o model XC 421. Na ráfcích jsou obuty pláště Maxxis, vpředu je použitý model Ardent 2.25 “a na zadním kole je oblíbený Ikon 2.2”.

Lapierre 629 má ve výbavě 720 mm široká hliníková řídítka své vlastní značky, stejně tak i další doplňky, jako je představec (pro testovanou velikost M v délce 60mm), sedlovka a pohodlné sedlo Velo. 

Váhu tohoto devětidvacetipalcového fulla uvádí výrobce lehce přes 12,5 kg, cena byla necelých 85 tisíc, ale v podzimních měsících už můžete pořídit se zajímavou slevou. Pro příští rok tento model v nabídce bude také, ale s trochu jinou specifikací, např. tlumení obstará Fox, ale i cenovka se posune o kousek výš.

Jízdní dojem

Testovaly jsme velikost M, což podle tabulek od výrobce odpovídá výšce 168-178 cm, přesto, že mám o pár centimetrů méně mi tato velikost naprosto vyhovovala.

Před samotou jízdou jsem nastavila výšku sedla, poupravila sklon řazení a brzd, aby mi šly dobře do ruky, ale také vyladila tlumič a jeho odskok, který se nastavuje otočným kolečkem, které je umístěno přímo pod páčkou na ovládání tlumiče. Tyhle detaily jsou u závodně střiženého biku hodně důležité, při xc jízdě se často mění styl jízdy, v sedle ze sedla, nástupy, pro maratonské tratě jsou za charakteristické změny povrchu. A tak na asfaltu chcete mít po uzamčení prvňáka, naopak v těžším terénu dobře fungující pružení vepředu i vzadu.

Když už zmiňuji tlumič, má dvě polohy, buď pro plně otevřený chod nebo zamčený. Páčka uzamykání je snadno dostupná a má hladký chod, což jezdec hodně ocení. Jezdila jsem hodně při otevřeném tlumiči a užívala si vjem z toho, jak zadní kolo velmi ochotně kopíruje terén, tlumí nerovnosti v podobě kořenů.

Bike je příjemně ovladatelný a hbitě reaguje na každý pokyn změny směru jízdy, při jízdě jsem vnímala jeho výraznou tuhost, geometrie naplnila očekávání pro hravou xc jízdu.  

V letošních testech se často opakuje to, že jsme jezdily za sucha, což byl i případ testu Lapierre 629. Takže v těchto pohodových podmínkách podržel přední plášť Maxxis Arden, v klopenkách, ve kořenových sjezdech.

Kdo hledá mezi fully příjemného a spolehlivého univerzála, který zvládne kromě xc, maratonů i hladší traily, může si Lapierre dát mezi horské kandidáty.

A nějaké to vylepšení? Osobně bych předělala kola na bezdušová, možná bych se nechala zviklat na xc teleskopickou sedlovku, díky které by se ještě posunulo využití tohoto fulla.

Podrobné informace o dalších modelech řady Lapierre XR i dostupnosti najdete na stránkách českého zastoupení.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková