Reklama

Specialized Epic HT – první dojem z lesa

Tak jaký je ve skutečnosti? Naplnil nejlehčí hardtail na trhu to, co bylo promováno při jeho prvním oficiálním představení?

Reklama

Když byla odtajněna jedna z velkých novinek americké značky Specialized pro r. 2020, nový hardtail Epic HT, těšila jsem se, až se domluvíme s českým zastoupením na testování. Zvědavost byla samozřejmě velká, pokud totiž existuje nějaký typ kola, s kterým mám opravdu letité zkušenosti, tak jsou to právě hardtaily.

Na první seznamku jsem nemusela čekat dlouho. Každoroční prezentace novinek značky Specialized (podrobně vám je představíme už brzy v krátkém videu) je vždy propojena s velkým testováním.  A ani tentokrát nechyběly úplné novinky, včetně nového Epic HT. K mé radosti byl i výběr ve všech velikostech, což nebývá všude pravidlem. Takže beru Mko modelu Expert, mechanik ladí nastavení vidlice (Brain), tlak v pneumatikách, samozřejmě i výšku sedla a můžeme vyrazit na první seznamovací jízdu.

Připravený okruh má prvky cross country i maratonu, po krátké rovině se začíná dlouhým, víc jak dvoukilometrovým stoupáním, které místy nabere odhadem 25% sklon. K tomu kamenitý povrch…první prověrka je tu.

Odřazuju na lehčí a lehčí převod, kazeta sady Sram GX Eagle mi dává v nabídce 12 možností, samozřejmě, že končím na největším 50 z pastorku. V kombinaci s jednopřevodníkem 32 zuby si společně troufneme na sázku, že obtížný výjezd dáme bez pauzy až do sedla.

Psát, že kopce nebolí, by byla lež. Ale Epic HT opravdu dává pocit, že do kopce to letí nějak snadněji. Co za tím je?  Pevný a lehký rám je jedna věc. Pak nastavení vidlice a jejího tlumení. V případě verze Expert (a to platí pro další dražší modely) je tu Brain technologie, takže při stoupání se nastavuje vyšší tuhost, vidlice pak reaguje až na náraz od země, jinak máte pocit pevného biku. Široká řídítka (760 mm) zas umožní precizně vybírat stopu, kterou jedete. Při kličkování mezi kameny, v pomalé rychlosti to bylo často potřeba. V strmém stoupání jsem ocenila i příjemný tvar sedla Power Expert, které má mírně vyvýšenou zadní hranu a tudíž zadek nikam nesklouzává. Jeho tělo je kratší a řada z nás se po testování shoduje, že se nám sedělo. Chlapi i ženy.

Když se sklon kopce zmírnil a profil nabídl zábavné terénní vlny, přišel další velký benefit našeho Experta. Jízda ze sedla, kdy se několika silovými záběry v pedálech podrží rychlost získaná z roviny nebo předchozího sjezdu. Pocit, že neztratíte ani jediný watt je opojný. Ano, čím lepší kondice, čím víc je v těle energie a chuť v sobě probudit závodníka, tím víc poznáte přednosti tohoto biku. 

Zkoušíme několik nástupů do mírného kopce. Dynamika opouští i mě, ale blíží se dlouhý sjezd, takže využívám extra možnosti ještě víc doladit chod Braina. Na pár vteřin zastavuji a měním jednoduchým pootočením kolečka na noze vidlice jeho nastavení. Teď budu chtít větší pomoc v odtlumení kořenového sjezdu. Chci zdůraznit, že tato záležitost je jakým si bonusem navíc, respektive já chtěla vyzkoušet rozdíly v jemném a intenzivnějším nastavení reaktivity. Pro fungování vidlice není třeba zastavovat a nastavení měnit.

Musím si přidat. Okruh necelých 14 kilometrů je za námi, v těle kolují endorfiny, nejde jízdu hned teď ukončit. Znovu se pouštím do výjezdu, ale bylo by škoda opakovat stejnou cestu. Navíc, když na dosah je bike park s mnoha traily různé obtížnosti. Epic přeci dostal i pozměněnou geometrii, úhel hlavy se položil na 68,5 °, což je o 1,3° víc než u předchozího modelu, natáhl se i posed (dosah), takže pojďme prověřit chování biku v hladším trailu. Za vlastní se dostávám na začátek singlu, který je natočen v lese a několikrát kříží i „mojí“ výjezdovou cestu.  Nic výrazně obtížného, série klopenek je zábavná a Epic HT potvrzuje snadným ovládáním svou vydařenou geometrii. Přichází kořenová pasáž s označením „enduro“, jde ale jen o krátký úsek, letmo si vzpomenu, jaké drsné věci musí zvládat závodnice při světových pohárech.

Náš Expert předčil očekávání. Do kopce letí, v točkách si hraje, v kořenech tě nenechá se bát.  Tým konstruktérů ve Specialized chtěl nabídnout lehký xc bike, který od prvního šlápnutí vyvolá pocit ano, jsem letec. Nejezdíme ale jen do kopce, takže radost musí přinášet i jízda dolů, a v terénu. Proto změna v geometrii, doplněná vidlicí s Brain systémem. A pohodlí? Nemusí být nutně jen se zadním odpružením. Hry se stupni v geometrii rámu, tvaru sedlové trubky, která je od středu směrem vzhůru mírně prohnutá, to jsou detaily, které pak ve výsledku naplní slibované vlastnosti. A to se v tomto případě povedlo.

Taková byla naše první seznamka s novým Epic HT, určitě si Experta nebo některý z dalších modelů domluvíme na podrobné představení a delší test.  

Tech info a pár čísel

Testovaný bike byl model Expert, velikosti M. Po řadě S-Works, která má tři modely v různé specifikaci, je Expert druhý nejvyšší z čtyř dalších nabízených Epic HT biků. Karbonový rám (Specialized FACT 11m, tedy druhý nejkvalitnější karbon z nabídky Specialized) má pouhých 915 gramů. Je osazen sadou Sram GX Eagle, má hydraulické brzdy SRAM Level TL. Náboje DT Swiss jsou zapleteny v karbonových ráfcích Roval Control, na nich jsou pak obuty pláště Fast Track v šíři 2,3“.
Cena Epic HT Expert je 109 999 Kč a v nabídce je ve dvou barevných provedeních.

Další informace o dostupnosti a ostatních modelech najdete na stránkách českého zastoupení.   

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama