Krásná (nejen) do plavek #2. Vsaďte na jahody!

Inspirace pro krásu i zdraví…

Léto, to není pouze slunce se svým cenným vitamínem D, kterého se doporučuje posbírat velmi slušná zásoba. Léto, to je i široká záplava chutí a vůní. Máte-li zahradu, tak jistě víte, že úroda začíná nutričně bohatými bylinkami a jahodami, později se přidá rybíz, borůvky, maliny a ostružiny. Mnoho, mnoho barevného, do čehož příroda ukryla svou sílu.

Milujete-li jahody, palec nahoru. Vlastníte-li zahradu, na které se červenají jahodové záhonky, dáváme oba své palce nahoru! Domácí jahody jsou skutečnou výhrou. Ty kupované jsou bohužel často zatížené pesticidy, ale lze to napravit tím, že je před konzumací řádně propláchneme v citronové vodě. 

Obecně jsou jahody plné zdravotních výhod. Toto nízkokalorické ovoce je nabité nejen vitamíny a minerály, ale je navíc bohaté na vlákninu a antioxidanty. Odkud se vlastně jahody vzaly a jaké jsou jejich přínosy pro naše tělo?

Historie

Všechny starověké kultury jahody znaly, známý řecký lékař Hippokrates je oceňoval i pro jejich léčivé účinky. Jahody najdeme v soupisech středověkých klášterních zahrad. Evropské velkoplodé odrůdy vznikly až křížením různých jahodníků, které mořeplavci v průběhu 17. století dovezli z Ameriky. Některé z nich byly do Evropy přivezeny až francouzskými korzáry v 17. století po objevení Ameriky. Za vznik současných jahod je zodpovědné křížení druhů zahradníkem Ludvíka XV jménem Antoino Duchesne.

Víte, že… jahody obsahují antokyany, které podporují spalování uloženého tuku. Také je v nich sloučenina dusíku napomáhající krevnímu oběhu v těle, čímž dochází ke ztrátě hmotnosti.

Zdravotní výhody

Jahody jsou ideální volba při redukční dietě, 90 % jejich gramáže tvoří voda, případně u lidí, kteří nenaplní doporučenou dávku 30 g vlákniny za den. Šálek pokrájených jahod jí ukrývá 3 g, pokud k nim přimícháme kvalitní bílý jogurt, trošku kokosu a kakaa, získáme navíc chutnou zdravou svačinku, kterou si může dopřát i diabetický pacient.

  • Jahody obsahují velmi zajímavé množství nejrůznějších fytochemikálií, které se vyznačují protinádorovými účinky. Pomáhají tedy vyladit a srovnat imunitní systém, kdy k léčivému efektu dochází již při konzumaci 20 jahod denně. Velmi vhodné jsou při roztroušené skleróze, revmatoidní artritidě, zánětu štítné žláky, diabetu 1. typu, či při celiakii.

  • Kromě „céčka“ najdeme v jahodách například i vitamín E či minerály jako je draslík, hořčík či zinek, a protože vyšší množství železa ve spojitosti s vitamínem C platí za velmi dobrou prevenci anémie, doporučuje se hrneček jahod k dopolední svačince do vyváženého jídelníčku nastávajících či kojících maminek, dětí od jednoho roku nebo dalších, kteří se cítí unavení.

  • Jahody, bohužel, řadíme na seznam alergenních potravin, proto, vyskytne-li se po jejich požití kopřivka, upřednostňujme spíše maliny a ostružiny, které jsou jahodám blízké. Jsme-li alergičtí na kyselinu acetylsalicylovou, kyselinu, která je běžnou součástí acylpyrinu, taktéž jahody ponecháme stranou, obsahují totiž látky podobné, které mohou vyvolat opět alergickou kopřivku.

 

Tvarohové noky s čerstvou jahodovou omáčkou

Nelze vám nepředstavit tento jednoduchý, ale dokonalý letní pokrm, který dokáže perfektně osvěžit i zasytit v průběhu horkého letního dne! Pochutnají si jak malí, tak i dospělí strávníci. Slazení suplují dozrálé jahody, a proto se tento pokrm velmi hodí do dietního režimu či jídelníčku sportovců. Noky obsahují velké množství bílkovin díky tvarohu a jsou i navíc lehce stravitelné, protože neobsahují žádný lepek. A jahodová omáčka zase dodá spoustu vitamínů a vlákniny…

            Suroviny (3-4 porce):

  • 500 g nízkotučného tvarohu
  • cca 200 g polenty (tj. kukuřičné krupice)
  • mořská sůl
  • čerstvé jahody
  • máta, meduňka či bazalka na ozdobu

Postup:

Do tvarohů přidáme špetku soli a vmícháme zhruba 250 g polenty nebo tolik, aby bylo těsto nelepivé. Potom si připravíme velký hrnec s vodou, který lehce osolíme a dáme vařit. Mezitím si na prkénko uděláme přes dvě polévkové lžíce noky z připraveného těsta. Když se začne voda vařit, opatrně vhodíme noky a vaříme zhruba 5-10 minut. Pak jeden vyndáme a na řezu zkontrolujeme, zda je uvařený i uprostřed. Podáváme s rozmačkanými jahodami, které předem vychladíme a ozdobíme čerstvou mátou, meduňkou či bazalkou.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková