Novinka od Specialized. Turbo TERO 3.0 – parťák pro město i les

Zajímavě pojatý bike, kdy jeho univerzálnost otvírá cestu pro projížďky v lese i přepravu po městě…

Rok 2022 je za rohem a my se nacházíme v době, kdy městská cyklistika už není jen pro hipstery, kteří si to sviští na fixce bez helmy anebo sportovní nadšence, kteří i v -10 stupních Celsia obléknou reflexní oblečení a frčí do práce. Naopak nastává čas, kdy se městská cyklistika stává běžnou a hlavně potřebnou záležitostí.

Ve většině měst je čilý automobilový ruch, na vytížených místech dlouhé kolony. Kdo může, využívá kola jako dopravního prostředku, protože šetří čas a dělá i trochu něco pro své zdraví. Na druhou stranu, ne každý chce nebo si může dovolit městský speciál. Tenhle trend vnímají i výrobci kol a proto se řada cyklistických značek opřela do výroby hybridů, takových velkých univerzálů. 

Do města i do lesa. Ideálně, kamkoliv, kam si zamanete. Přesně takový model má pro příští sezónu i americký Specialized, který rozšiřuje svou řadu Turbo Active o další novinku. Vedle modelu Como a Vado je tu třetí hráč. Jmenuje se Tero 3.0, a výrobce slibuje, že si s ním můžete užít každodenní jízdu po kostkách i kořenech. 

Měly jsme možnost na pár dní otestovat jeho schopnosti, tady je výsledek.

 

Na první pohled vás zaujme hliníkový rám s nízkým nástupem. Přestože trendem jsou mono rámy, Specialized se rozhodl horní rámovou trubku zanechat, což zachovává sportovnější vzhled.  

Tero je postaveno na 29palcových kolech s plášti Ground Control v šíři 2,3 palce. Vzhledem k účelu kola a hlavně jeho ceně dostalo Tero osazení řady Shimano Alivio, které najdete na přehazovačce a devíti rychlostním řazení. A Shimano zajistilo i 2 pístkové hydraulické brzdy MT200 s kotouči 180mm.

Oproti klasickým městským kolům, která většinou disponují pevnou vidlicí a jejich “pružení” musí obstarat přiměřeně nahuštěné pláště, dostal Tero 3.0 do výbavy přední odpruženou vidlici SR Suntour XCM32, která má 110mm zdvih s možností zamykání na korunce. 

Vlastní geometrie kola nabízí vzpřímenější posed, což potvrzuje, že cílem výrobce bylo nabídnout využití kola i pro každodenní jízdu do města, třeba i v civilním oblečení. 

Proto tu jsou rovnou namontované platformy, nechybí zvonek, ani návarky na montáž blatníků, nosiče, výrobce také pamatoval na možnost připojit dětský vozík nebo sedačku.

Kromě energie, kterou kolu dají vaše nohy se můžete spolehnout na další pomoc. Kolo je vybaveno motorem Turbo Full Power 2.0E s výkonem 250 wattů, kroutícím momentem 50 nm a baterií s kapacitou 530 Wh, která je plně integrovaná v rámu. A nebyl by to Specialized, aby nenabídl nějakou technickou vychytávku. 

U biku Tero 3.0 jde o řídící jednotku MasterMind. Ta vám umožňuje přizpůsobit úroveň výkonu motoru přesně podle vašich potřeb. V reálu to znamená, že tři úrovně dopomoci funkce MasterMind MicroTune dokáže nastavit navíc v jednotlivých krocích po 10 %. V praxi to znamená, že si můžete vyladit výkon podle ostatních, s kterými jedete nebo podle potřebného dojezdu.

Uživatelsky velmi příjemnou záležitostí je, že pomocí aplikace Mission Control můžete vypnout motor kola a aktivovat alarm se snímačem pohybu. Po uzamčení tedy nemůže být motor znovu aktivován jinak než majitelem. 

b
Jízdní dojmy aneb za zážitky po městě i do lesa

Popravdě v případě Specialized se asi nemůžeme nikdy bavit o špatných a dobrých kolech, firma má vlastní technologický vývoj, věci rozumí a tak zde špatné kolo nečekejte. Spíše se můžeme bavit o poměru cena výkon a zbytnosti daného modelu. Měla jsem už možnost testovat modely se stejným, nebo podobným určením, takže jsem předem trochu tušila, co od Tera očekávat. A nakonec to dopadlo ještě o něco lépe….

Kolo je na poměry své třídy e-biku za jízdy na silnici pocitově lehké a přitom stabilní a ovladatelné. Na silnici určitě nezklamalo a dojíždění kamkoli je přímo radostné. Díky bikovým plášťům a zdvihu vidlice vůbec neřešíte rozbitou cestu, kočičí hlavy, tramvajové koleje a další městské zákeřnosti.

V terénu si Toro nechá líbit také docela dost, ale samozřejmě nečekejte schopnosti karbonového full – trailbiku. Na hladších trailech či lesních cestičkách vás pobaví a pokud se pustíte do náročnějších technických pasáží, tak limitem nebude snad tolik geometrie a již zmiňovaný vzpřímenější posed, ani 110mm zdvih vidlice, ale spíš váha kola a s tím související trakce plášťů. 

Motor ve Specialized umí, ostatně si ho sami vyrobili a je to znát. Není to žádný vrčící vzteklý pes, ale lehce vrnící kocourek s příjemným a hlavně plynulým zátahem i při Turbo režimu. Tady se nemusíte bát okamžitého „potrestání“ zadrhnutím, když není vaše šlapání dokonale kulaté.

Navíc se dají jednotlivé módy dopomoci snadno nastavit pomocí mobilní aplikace Motion Control. Příjemný je i dostatečně velký barevný displej umístěný na představci. Chválit funkce jako např.Smart Control, která umožní nastavit délku jízdy (kilometry nebo čas) a pak automaticky upravuje množství dostupné asistence, je asi zbytečné. Kdo se někdy dostal do úzkých s vybitou baterií dál od cíle své cesty, tyhle vymoženosti prostě chce mít.

Z těch drobností, co přijdou vhod jsou to třeba šikovné návarky na uchycení blatníků (jsou i na odpružené vidlici) a dvou košíků na bidony. První oceníte při cestách do práce a druhé zase na výletech krajinou. Horní rámová trubka zase usnadňuje manipulaci s kolem, což je zejména pro nás holky důležitý detail.

Tenhle e-bike ze skupiny Specialized Turbo Active je zkrátka povedený univerzál, taková Fabie Kombi. Nestojí nesmysl, hezky vypadá, svoji práci odvede velmi dobře a když budete chtít, užijete si i nějakou zábavu v terénu.

Pokud potřebujete elektrokolo a můžete mít jen jedno, je Tero 3.0 s cenovkou 90 tisíc rozhodně dobrou volbou.

Informace o dostupnosti i dalších variantách modelu Turbo Tero najdete na stránkách výrobce.

Katka Polívková