Reklama

Vezmete ho na milost? 3 výhody jízdy na trenažeru, které vám změní pohled na indoor trénink

Víte, jaké benefity získáte, když vezmete zimní „mučidlo“ na milost? Některá fakta vás možná překvapí…

Reklama

Nový rok nás uvítal jarními teplotami, ale každému je zcela jasné, že tenhle luxus, kdy šlo vyjet na kole byl krátkým potěšením a zima se co nevidět zas přihlásí o slovo. Jasné je také to, že ne každá z nás má odhodlání jezdit venku za každého počasí a popravdě jsou dny, kdy už je to za hranou prospěšnosti a pozitivní zážitek z cyklistiky se jen těžko hledá.

Pak přichází čas rozhodnutí: lenošit nebo vymyslet alternativní aktivity. Ale pokud vám točení pedály opravdu chybí, máte ještě další možnost: sednout na trenažer. Trenažer? Už jen představa vás děsí? A těžko v sobě hledáte odhodlání si nějaký pořídit? Zkusíme vás přesvědčit, že to může být jinak. Tady jsou tři výhody, které by váš pohled měly změnit.

Ještě, než se pustíme do chvalozpěvu, jak může být indoor cyklistika přínosná i zábavná, připomeňme si pár důležitých informací. Pro toho, kdo si bude nějaký stroj na trénink pod střechou pořizovat jedno doporučení: zapomeňte na levné rotopedy. Pokud už máte na kole něco naježděno, bude to pro vás spíš mučení než cokoliv jiného. Snad jen využít nouzově, když jste mimo bydliště nebo pro rehabilitační účely.

Cyklistický trenažér sice vyžaduje použít vlastní kolo, které si upnete do samotného systému, ale odpadá nutnost nastavovat posed, navíc se při jízdě cítíte zcela přirozeně, jako „ve vlastním“. Základní trenažéry je možné pořídit opět za pár tisíc, ale čím víc od něj očekáváte, tím víc si připlatíte. Ty nejdražší stroje nabízejí propojení s elektronikou a podobně jako výše zmíněné bicyklové trenažéry umí měřit a zobrazovat čas, rychlost, zátěž ve wattech, kadenci, tepovou frekvenci a další údaje.

Dvojitá porce úspory času

Velkou výhodou indoor tréninku je časová úspora. Ta první je zřejmá na první pohled. Na trenažér vám stačí obléci dres a kraťasy (nebo funkční tričko či sportovní podprsenku) a za minutku můžete vyrazit vstříc tréninkovým kilometrům. Pokud se chystáte ven – a bavíme se o zimních podmínkách, je příprava přeci jen delší. Správně vyladit a připravit všechny vrstvy, nasoukat tretry do návleků a k tomu pak samozřejmě patří nejen praní možná zabláceného oblečení, ale hlavně péče o kolo.  

Druhým a velmi zajímavým aspektem je vlastní svalové zatížení. Víte, že když jedete na kole venku, až 30 % času strávíte tak, že nešlapete, resp. nevyvíjíte žádnou sílu na pedály? Na vině jsou křižovatky, semafory, ale také dlouhé sjezdy. Samozřejmě, že ty jsou odměnou za usilovné zdolání nějakého stoupání, ale popravdě – to si stejně užijete víc v lepších klimatických podmínkách, než v zimním (ne)čase.

To, že trénink na trenažeru, stacionárním kole nebo válcích si můžete naplánovat, když uložíte svou ratolest k odpolednímu spánku a čas využijete maximálně efektivně, aniž byste měla hlídání, je jasná věc. A platí: každá dvacetiminutovka se počítá! 

Maximální efektivita

Tenhle benefit tak trochu souvisí s výše uvedenou časovou úsporou, respektive skutečností, že na trenažeru nejsou „prázdné“ minuty. Dá se říct, že každá minuta šlapání nás zlepšuje a to díky stabilnímu odporu, který trenažer dává. Díky tomu se také dobře vymýšlí různé tréninkové motivy a to i v případě, že máte zcela obyčejný trenažer, nejste připojeni na žádnou aplikaci. Můžete si naplánovat intervaly s různě navolenými převody, měnit délku i frekvenci.

Pokud posloucháte hudbu, můžete si stanovit jako časový limit jednu skladbu. Prostě si udělat jízdu kreativní podle libosti. Cyklisté se závodními ambicemi mají samozřejmě jiné prostředky, často jedou podle wattů, mají vypracovaný plán od trenéra. Ať už je to jakkoliv, každý, kdo to myslí s přípravou vážně, měl by se řídit tepovými zónami. To platí i pro ty, kdo chtějí indoor cyklistikou redukovat tuky.

 



Čas trenažerů přichází. 

Rouvy, Zwift, Tacx a další

Komunita vás motivuje

Už jsme to naznačily v předchozím odstavci, spousta nadšenců se závodními plány, ale i profesionálů velmi často využívá oblíbené aplikace Rouvy nebo Zwift (a jsou i mnohé další, psaly jsme zde). Výhodou je jednak interakce s mnoha dalšími jezdci, zábavně zpracované virtuální prostředí, které vás zavede na vyhlášená místa silniční cyklistiky. Můžete si jen tak užít vyjížďku, v podstatě kdykoliv připojit k někomu do skupiny, a to z celého světa, přijmout jeho tempo i profil. Zkrátka z domácího mučení se stane docela zábava.

 

Foto:Garmin, archiv DNK

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková