Za málo peněz hodně muziky! A to vážně! Qayron KYRA MKII

Je radost testovat úplnou novinku. A radost na druhou, že jde o českou značku, model, co od prvního okamžiku získává plusové body a jeho cena umožní, že si takovou parádu může dovolit každý!

V dnešní době všemožných typů kol je pořízení hardtaila spoustou lidí považované pomalu za zbytečnost. Když do lesa tak celopéro, když na výlety tak trekking, když obojživelníka, tak gravel. Naštěstí jsou tu ale i stále milovníci starého dobrého pevňáka, protože klasika je prostě klasika. Ostatně i hodně závodnic na okruhu světových pohárů volilo do nedávna klasický hardtail doplněný o teleskopku. A pojďme si říct, že na svižný xc poježdění do lesa je to skvělý parťák.

 

Pokud je vám značka Qayron neznámá věřte, že lidé, kteří stojí za jejím vznikem vědí o kvalitních kolech opravdu hodně. Vše začalo v osmdesátých letech v Úpici, ležící na úpatí Jestřebích hor, kde vznikla opravna kol ve sklepě rodinného domu a časem přerostlo do vzniku rodinné firmy BP Lumen, která stojí mimo jiné také za úspěšnou značkou kol a elektrokol Apache Bicycles.

Samotná značka Qayron je ale hodně mladá, světu se představila na jaře roku 2019.

Je radost testovat úplnou novinku. A radost na druhou, že jde o českou značku. Náš tesťák, který jsme dostaly zapůjčený se jmenuje KYRA MKII 1 a  je to dámský speciál. V řadě KYRU MKII je to nejvyšší model, pod ním jsou dva v levnější specifikaci. Dámský neznamená nutně růžovou barvu či klasicky sníženou horní rámovou trubku, dámské parametry se ukrývají jinde.

Hliníkový rám s krásnou petrolejovou barvou zaujme na první dobrou. Jeho subtilnost je v dnešní době naducaných rámů ebiků příjemnou změnou, evokující staré dobré ocelové časy. Jí odpovídá i váha kola, která je lehce přes 13 kg. Pro gramaře to není bůh ví co, ale když vezmeme v potaz cenovou kategorii je to hezké číslo.

Jestli na něčem u HT záleží, tak je to vedle rámové geometrie zejména vidlice, protože kromě vašich rukou a nohou je to jediné pružení. V Qayronu sáhli po vzduchové vidlici SR SUNTOUR Radion 34 se 120mm zdvihem a neudělali chybu. Její plynulý chod vám dovolí pustit se i do obtížnějšího terénu a zamykání na korunce zas podpoří svižnější jízdu na zpevněných cestách. Kyra MKII 1 má oproti předchozí generaci i více položenou hlavu a to do úhlu 68 stupňů, prostě moderní XC.

Pokud jste čekali nějaké ošizení výbavy kvůli nedostatku komponentů na trhů, tak vás mile překvapí, že výrobce osadil kolo pěkně japonským Shimanem. Nechce jít cestou dostupných, ale poruchových součástek, žádné kompromisy.

 

Řazení Shimano SLX 1×12 vám nabídne dostatek převodů na pohodovou jízdu, tak na pořádný trénink do kopců, jedná se o uživatelsky oblíbenou řadu, kdy poměr cena x výkon funguje. 

Brzdy téže značky model Deore M6100 je opět dobrý tah. A jako by Qayron chtěl dostát svého zaměření na traily, najdete tu i 180 kotouče, což je milé překvapení. 

 

Klasikou už jsou 29 palcová kola a to jak u velikosti S tak i v našem případě u velikosti M. Dámský Qayron Kyra MKII je v nabídce právě v těchto dvou velikostech, které obsáhnou velikost postavy od 155cm do 180cm.

U Kyry MKII se počítalo, že bude dostávat zabrat v terénu a tak jsou kola obutá do plášťů Michelin Force XC Performance line, které už podle názvu jasně naznačují, kde se s nimi budete cítit nejlépe. Mají celkem řídký a středně vysoký vzorek, šíři 2,25 palců a jsou Tubeless ready. 

Úhel sedlové trubky je vzpřímenější, což znamená, že za vynaložené Watty do šlapání budete náležitě odměněni sklidíte své ovoce. Kolo je připraveno na teleskopickou sedlovku, ale teď tu páčku navíc nehledejte. Tohle je možnost menší investice v budoucnu, pokud se vaše teritorium výletů rozšíří třeba do trailových lokalit a kde teleskopku využijete.

Do rukou vám dobře padnou i řídítka, která jsou u velikosti M 720mm široká a jsou vybavena výbornými gripy Ergon.

Jízdní pocity

Kdykoliv máme v testu staré dobré xc kolo jsem nadšená, když na mě vyjde velikost, protože v Cyklosalonu si většinou užívám kola s motorem a ve své garáži mám jen full. Vždycky vyjíždím bez očekávání a nikdy si o kole dopředu nic nestuduju. V rámci rozjetí, než se dostanu do lesa vnímám na kole, jak se mi na něm sedí, jak kolo odjíždí po asfaltu, jak sedí tvar řídítek, zkrátka takový ten první celkový dojem. Podle pozitivní slov v popisu výš asi tušíte, že tentokrát byl první pocit dost dobrý. Proto jsem byla o to víc v očekávání, jak si povede Kyra, až spolu vlítneme do terénu. Nezměnilo se vůbec nic. Tedy vlastně ano, ta radost z hravého kola se zvýšila minimálně o 30%. Kyra byla pocitově překvapivě lehká a hodně mě zajímalo, kolik v reálu bude vážit. Takže i když čísla nakonec nejsou nic, co by vybočovalo z průměru, neměla jsem rozhodně pocit, že musím vynakládat o to větší sílu, aby kolo získalo dynamiku.

Hned na první dobrou jsem věřila plášťům. Samozřejmě, ve velkém blátě bych radši sáhla po jiných, ale ve všech ostatních podmínkách fungovaly bezvadně.

Vyvážená geometrie mi dodávala jistotu, protože umožňuje dobrou kontrolu prakticky ve všech jízdních situacích. Ať šlo o hravý trail se spoustou zatáček nebo výjezd, v závěru okořeněný utáhlými serpentinami. Paráda a potvrzuji, že trailové zkušenosti konstruktérů Qayronů se evidentně propsaly i do vlastností Kyry.

Příjemně překvapilo i sedlo s logem Qayron Stealth.  Ne, že bych to dělala často, ale ověřila jsem si, že  na něm zvládnete jet bez problémů  i v kalhotách bez vložky.

Takže na Kyře mi vlastně chyběla jen teleskopická sedlovka, ta by jízdu posunula zase o level výš, ale jak už jsem psala, kolo je na její montáž  připraveno.

Určitě by se daly ubrat i nějaké ty desítky gramů. Ideálně na výpletech, ale tyhle zas vypadají tak solidně, že vás patrně dovezou až do důchodu. Pokud tedy nemáte vyloženě závodní ambice, není třeba investovat nic navíc. 

Asi byste čekali, že takhle našlapané  a spolehlivé kolo, s kterým  rozhodně nebudete muset pořád lítat do servisu bude mít cenovku okolo 50 tisíc. Nebudu vás trápit a rovnou prozradím, že Qayron Kyra MK II 1 stojí 34 990.

Za sebe mohu říct s čistým svědomím, že bych všem, co mají limit třicet doporučila přihodit těch pár tisíc korun navrch. Česká značka, kvalitní osazení, krásná barva a výborné jízdní vlastnosti dávají dohromady mix, který určitě za ty peníze stojí. 

Tahle novinka právě přichází na trh, tak se podívejte na stránky výrobce Qayron.com, a a třeba si vás získá na první dobrou, jako nás.

 

Katka Polívková