Za měsíc se otevírá nejdelší cyklistický tunel na světě. Autům vjezd zakázán!

Je to sice trochu z ruky, ale pokud byste e náhodou v této destinaci ocitly, za projížďku to stojí

Naprosto výjimečnou stavbu, jejíž otevření se chystá v polovině dubna, se podařilo vybudovat v Norsku. Jde totiž o tunel dlouhý 2,9 kilometrů, který bude sloužit jen cyklistům a pěším.

Tato unikátní cyklostezka a pěší zóna byla postavena souběžně s lehkým železničním tunelem spojujícím Fyllingsdalen s centrem města Bergen. Je příjemnou zkratkou, kdy tak cyklisté i pěší nemusí šplhat vzhůru a klesat dolů přes tamní kopec.

 

Je to oficiálně nejdelší, účelově postavený tunel pouze pro cyklisty a pěší na světě. Tunel dlouhý bezmála tři kilometry údajně projedete zhruba za 10 minut.

Důkazů, že to bylo navrženo lidmi, kteří skutečně mysleli na potřeby uživatelů, je vícero. Například má vyhrazené pruhy pro cyklisty a chodce. A svůj díl tu hraje i design.

Zábavné i bezpečné

Pokud se obáváte, že průchod pod horou zní strašidelně nebo děsivě, designéři mysleli i na to. Tunel má nejen více než 100 bezpečnostních kamer, ale je také plný umění, uvádí se na Euronews. Cílem bylo vytvořit trasu, která je bezpečná, zábavná a zajímavá pro lidi na kole i ty, co tady půjdou pěšky.

Tunel se pro veřejnost otevírá 15. dubna, a to s velkou slávou: v sobotu se koná pěší závod tunelem a o den později cyklistický průvod.

Na výstavbě se podíleli i psychologové

Kromě stavebních inženýrů se na uspořádání tunelu podíleli i psychologové, proto jsou zde dvě odpočívadla, uvádí Life in Norway. Odpočinkové zóny přispívají k pocitu bezpečí v celém objektu.

Tunel Fyllingsdal se pak napojuje na bergenskou cyklotrasu, což z něj činí kompletní a bezpečný způsob, jak manévrovat městem na kole. Tunel a cyklotrasy jsou financovány státem podporovaným Miljøløftet (Environmental Promise), jehož cílem je usnadnit většímu počtu lidí volbu cyklistiky a chůze před jízdou autem.

Kromě toho, že je bezpečný a zábavný, je také efektivnější pro cyklisty. Udělat stejnou cestu bez tunelu by přidalo asi 5,5 kilometru, navíc s převýšením. Tunel ušetří dojížděním na kole minimálně 20 minut.

Pohyb, umění a efektivní cestování. Zdá se, že v Norsku v tom mají jasno!

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková