1. Získejte pomoc
Začneme přísně. I když si většina z rodičů (těch, co propadli cyklistice obzvlášť) představovala, jak bude dítko učit, předá své nadšení, ve skutečnosti to nemusí být právě rodiče, kdo by měl být v této konkrétní činnosti tím nejlepším.
Je to totiž i o naší míře strachu, obav a na druhé straně odvaze. Příklad: táta sporťák, máma víc bojácná, opatrná. Oba dítěti radí, dávají instrukce: Pojď, jen budeš točit nohama a kolo pojede! Pozor, zpomal! Kombinace takových pokynů se u dětí změní v menší zmatek, ty si je následně zpracují po svém, podle míry úzkosti. Navíc – i v kombinaci s tím, jak to funguje doma.
Na druhou stranu, pokud soused, oblíbená teta nebo kamarád zavolá „Koukej dopředu!“, dítě opravdu vnímá jen tenhle pokyn a může se učit.
A je tu ještě jedna důležitá věc, odbourání emocionální zatížení. V takovém případě totiž zcela odpadá u dítěte úzkost, strach, že zklame mámu nebo tátu.
2. Zůstaňte pozitivní
Zůstat pozitivní je samozřejmost. Nebo? Ať už dítě učíte sami nebo stojíte opodál kvůli morální podpoře, zůstaňte pozitivní. Úzkostné děti se obávají, že zklamou své rodiče. Použijte benevolentní, klidný hlas, který říká: „To se ti povedlo. Dobrá práce.” a nic jiného. Dávejte krátké a jasné pokyny. Řekněte dítěti předem, že můžete zvýšit hlas, aby vás slyšelo, že to ale není totéž jako křičet. Oceňte snahu, cokoliv, co se povedlo, ať si dítě může „na příště“ zapamatovat svůj úspěch, na který se naváže. Ne to, že ještě samo nejede.
3. Nastavte si realistická očekávání
Odolávejte slovům „To bude zábava!“ nebo “Je to snadné!” Jízda na kole je zábava, naučit se jezdit na kole ale může být těžké. Uznejte obavy a realitu, ale jasně řekněte, že strachy zde nevládnou. „Ano, můžeš spadnout, to se může stát. Ale proto máš dlouhé kalhoty, zkoušíme to na trávě, zvedneš kolo a zkusíme to znovu. Bude to stát za to, až se to naučíš!”