Reklama

Kona KAHUNA – kolo, které nešetří překvapeními

Na první pohled jedna z mnohých hliníkových devětadvacítek. Nenechte se ale mýlit, to kolo umí překvapit.

Reklama

Tentokrát patří pozornost hliníkovému hardtailu KONA Kahuna. A protože si značka Kona odbývá na našem webu premiéru, sluší se její krátké představení. Kanadská Kona datuje svůj vznik k r. 1988, od té doby má stále stejné majitele. Na evropském trhu se začala výrazněji prosazovat se vznikem centrály KONA Europe, jejíž sídlo bylo založeno o 7 let později v regionu německého Schwarzwaldu.

Široká nabídka kol od městských modelů s jedním převodem, přes horská kola s tím nejlepším osazením, až po sjezdové speciály – taková je současná nabídka této osobité značky. Má svůj závodní tým, pyšní se vlastním a nutno říct, že úspěšným vývojem. V České republice byla značka Kona donedávna úzce propojena s naší špičkovou závodnicí, Karlou Štěpánovou.

Kona Kahuna je jeden ze čtyř modelů této hardtailové řady, která je určená na cross country tratě, ale díky osazení devětadvacítkovými koly může zamířit i do trailovém terénu. Za zmínku ještě stojí, že vedle tří bojovníků s velkými obručemi, je čtvrtý model Big Kahuna vybavena moderními „plusky“, v rozměru 27,5“.

Námi testovaná Kahuna má odlehčený rám z hliníkové slitiny 6061, zaujmou velmi pěkně začištěné sváry na hlavové trubce, u zadní rámové trubky, v části u kliky je navařen frézovaný díl, který zpevňuje celou zadní stavbu a zároveň se tak získá prostor pro buď velká 29“ kola nebo již zmiňovaná „pluska“.

Ačkoliv jde o kolo z nižší cenové kategorie, za zpracování a design i ocelově šedý mat s hrubou strukturou by se nemusela stydět ani kola vyšších tříd. Kona si dává záležet na propracované geometrii svých kol, která se pak promítne do jízdních vlastností a nejinak je tomu i u Kahuny.  Byť úhel položení vidlice (69°) nebo délku zadní stavby (450mm) na pohled nepoznáme, pozornost upoutá použití krátkého představce.

Přední pružení má na starost vidlice RockShox Recon Silver TK, se zdvihem 100mm, u které nechybí možnost uzamčení.

Osazení kola je především mixem amerického SRAMu, japonského Shimana a komponentů vlastního brandu. Ten najdeme například na sedlové trubce, řídítkách, představci nebo gripech.

Pro tuto kategorii kol je až neočekávané vybavení jednopřevodníkem (30z), konkrétně řady NX, k dispozici je jedenáct pastorků, v rozmezí 11-42z.

Dalším potěšujícím zjištěním je osazení kola brzdami Shimano Deore, které mají menší a uživatelsky příjemně tvarované brzdové páky. Řada výrobců u kol v této kategorii šetří právě na tomto komponentu, což se pak promítá do celkových jízdních pocitů.

Za pozornost stojí také vybavení Kahuny plášti značky Maxxis, konkrétně velmi oblíbeného typu Ikon 29, šíře 2.2“. Tyto pláště patří mezi vyhledávané universály, které si umí poradit s nástrahami počasí i terénu.


Jak jezdí?

Kolo jsem přebírala v jeden zimní den, který patří mezi takové, kdy prostě nutně potřebujete pro sebe ukrást alespoň hodinu času a zmizet někde v lese. Postávala jsem už nachystaná v cyklistickém, při ruce jen multiklíč na úpravy výšky sedla. O testovacím kousku moc nevěděla, jen že nám do redakce putuje hardtail.

Nezatížená představami, co bych měla očekávat, vyrážím na oblíbený okruh. Nic dramaticky náročného v plánu není, kvůli času i zažitému rituálu, že je potřeba si na „nové“ kolo chvilku zvykat.

První kilometry jsou za mnou a s nimi přichází i první pocity. Jednoznačně pozitivní. Kolo výborně vede stopu, což pak následně potvrzují technické údaje o geometrii rámu. Hliník sice pružit nenaučíš, ale moderní řešení tvaru rámových trubek, kdy jsou u středu užší, a tedy pevnější, a naopak směrem k hlavě se rozšiřují a pruží, se promítá do jízdních pocitů, kolo není až tak tvrdé, jak bych u hliníkového hardtailu čekala.

Jednopřevodník mi občas dává zabrat v prudkých výjezdech, ale není se co divit, uprostřed zimy zrovna kondice není na výši. Na druhou stranu vím, jaké má výhody a je tu i snadná pomoc, vyměnit 30z za menší. Lepší je ale zapracovat na té fyzičce, protože i tenhle hardtail pobízí k svižné, cross country jízdě.

Příjemné do ruky jsou brzdové páky, o tom už ale byla zmínka. V kombinaci se vzorkem plášťů Maxxis jsem neměla žádný problém bezpečně a rychle dobrzdit v sjezdu, který mi přestal „chutnat“. I to se počítá. O výhodách devětadvacítek a jejich schopnosti valit těžším terénem bylo napsáno dost, je asi na každém, aby si vybral, zda mít velká kola nebo rozměr 27,5 a využít trend pluskových plášťů. Kona Kahuna je připravena na obojí, a to je další pozitivum.

Po návratu z první jízdy jsem pak doma, s lehkou nadsázkou, shrnula své pocity do jedné věty: „Už vím, proč jezdí Karla Štěpánová tak dobře. Má Konu v karbonu“.

Já a ona, tedy Kona, jsme spolu strávily ještě dalších pár hodin. To kolo mě bavilo.

Dlužím vám ještě docela zásadní informaci a tou je cena, která je krásných baťovských 29 999,- Kč. V tomto případě, výbavě i vlastnostech, které tahle kanadská kultovní značka nabízí, je to hodně dobrá investice.

Kompletní specifikace a informace o tomto i dalších kolech najdete na stránkách českého zastoupení značky: ndistribution.cz nebo konaworld.com

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková