Zimní bikování – když miluješ, tak musíš !

Zimní biking má své kouzlo…zasněžená příroda, chladivý čistý vzduch, ticho, které ruší jen křupající sníh pod pláti vašeho kola… Jak si to užít, připravit sebe i kolo ? Přečtete si více…

Pokud patříte mezi krásně závislé a bez ohledu na roční období, které kolu úplně moc nepřeje a stejně musíte alespoň o víkendu nacvaknout pedály a vyrazit, je tento článek určený právě pro vás. I v zimě si můžete jízdu užít, jen je potřeba se dobře vybavit a také přizpůsobit jezdecký styl aktuelním podmínkám. Myslím tedy zimu pořádnou, kdy mrzne a nebo kdy sněhová nadílka i v příměstských oblastech (nejen na horách) pokryje rozsáhlé louky, pronikne na lesní cesty a teplota se drží pod bodem mrazu.

JAK PŘIPRAVIT KOLO
Obecně platí že, když je mráz, musíme počítat s tím, že nebude tak dobře fungovat pružení, kapaliny a oleje v mrazu trochu tuhnou, po trati vás může překvapit skrytá ledovka a zároveň to v terénu více „drncá“, protože zem je zmrzlá. Na všechno se ale můžeme připravit.

Zimní máza
Tento slengový výraz uslyšíte spíš mezi lyžaři, ale naštěstí vás pochopí i v cykloprodejně a nabídnou vám mazací prostředky, které jsou vhodné právě pro nízké teploty. Co by nemělo při přípravě kola na zimní jízdu uniknout vaší pozornosti ?

1. měniče převodů (přehazovačka, přesmykač) – vyčistěte a odmastěte od „letního“ nástřiku a promažte nemrznoucím olejem

2. řetěz – letní mazání vám na řetězu, obaleném sněhem příliš dlouho nevydrží. Použijte specielní mazadlo, např. ověřené značky Finish Line nebo Valvoline. Obecně platí, že olej by měl být co nejhustší.

3. Brzdy – pokud máte kotoučovky, není třeba dělat nic mimořádného, u špalíkových brzd je dobré zvolit typ, který dobře odvádí vodu (poradí vám v cykloprodejně).

4. Pedály – nášlapné pedály si také zaslouží pozornost, stejně jako kufry na vašich tretrách. Obojí promažte nemrznoucím mazadlem. Počítejte s tím, že i přes tuto úpravu se nášlapy budou zanášet sněhem, někdo z tohoto důvodu volí jako zimní alternativu použití tzv. platforem ( pedál bez nášlapného systému, s malými hroty, pro stabilitu boty). V takovém případě pak můžete na nohy použít starší zimní (a jistě teplé) boty.

 

Volba plášťů
Na zimní jízdu, ať už do sněhu nebo na zmrzlý povrch, obouváme širší pláště (2,35 -2,5) a foukáme na nižší tlak. Vzorek se vyplatí hrubší, oceníte trakci kol jak při stoupání, tak i při brzdění ve sjezdech. Příjemná zpráva je, že výrobci nabízejí specielní pláště s ocelovými, cca 1mm hroty, které jsou v desénu pláště. Jsou sice těžší, ale ochrání Vás od nečekaného podklouznutí na zmrzlém podkladu.

Samostatnou kapitolou jsou snow biky /fatbike, která se už na první pohled liší právě šiřkou plášťů, která je mnohdy dvojnásobná, než u klasického horského kola. Umožňují tak jízdu na takovém množství sněhu, kde už se normální bike zaboří. Fatbikům se budeme věnovat již brzy v dalších článcích , při redakčních testech.

Celková očista? Kde se solí, tak ano !
Po jízdě v panenské přírodě hor můžete nechat kolo oschnout, ale pokud vaše cesta na sněžné pláně vede zpočátku po nasolené silnici, musíte po návratu kolo umýt. O tom, jak moc je sůl agresivní a kde všude by na kole napáchala škody, je psát asi zbytečné…

JAK PŘIZPŮSOBIT JÍZDU
Jízda ve sněhu je zábavná, kdo si umí užívat klouzání a smyků, na tento čas zimních radovánek se doslova těší. I případný pád je o trošku měkčí, než v jiném ročním období. Jinak je tomu na suchém a zmrzlém povrchu, tady se poroučet k zemi moc nevyplatí. Ale obecně lze říct, že vás nečeká nic, co byste nezažila při jarním či podzimním ježdění. Jen musíte počítat s tím, že v případě zmrzlé země je menší přilnavost plášťů, a také na vás může číhat skrytý led. Jízda ve sněhu zas klade nároky na sílu, protože se výrazně zvedne valivý odpor. Snažte se jet frekvenčně a plynule, aby kolo nepodklouzávalo. Pokud jste jeli někdy v písku,můžete mít podobný pocit z jízdy, kolo nedrží zcela přímý směr, nechte mu menší vůli, necukejte s řidítky, celý jízdní projev by měl být plynulejší.

JAK SE OBLÉKNOUT
Komfort tří vrstev je nezbytná záležitost. První pro odvod vlhka, druhá termoizolační,třetí chránící před vnějšími povětrnostními vlivy. Co ale také k zimnímu biku potřebujete, jsou dobré zimní tretry, do kterých obléknete pohodlně teplou ponožku a přes které můžete přetáhnout specielní návleky, které brání promoknutí.

Pečlivě zvolte také dostatečně teplé rukavice, které ale nesmí v žádném případě být těsné přes prsty, aby nedošlo k omrzlinám.

Někteří výrobci nabízí „tříprsté“ modely,zvlášť pro palec,ukazovaček s prostředníkem, kterými brzdíme, a zbylé dva prsty. Jsou vhodné do většího mrazu.

Nezapomeňte na pitný režim, ideální je teplý nápoj v termosce, který si spolu s náhradním spodním tričkem a dalším nezbytným vybavením sbalíte do svého cyklobatůžku. Stejně tak světlo na kolo, to pro případ setmění a samozřejmě nějakou zásobu jídla, protože v zimě bude mít vaše tělo větší energetický výdej.

Krásné zážitky ze zimní bikovačky a žádný karambol.

Autor: Kája P.
Foto: archiv DNK, mtbs

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková