Reklama

5 tipů, jak oživit vyjížďku s dětmi

Co vymyslet pro děti, aby výlet na kole nebyl nudný? Oživte jim jízdu tréninkem technickými dovednostmi, budete se bavit všichni….

Reklama

Nadešla cyklistická sezóna, vytáhli jsme kola ze sklepa, nechali je servisovat. A samozřejmě také otestovali, zda naše děti, jak je jejich dobrým zvykem, nepovyrostly přes zimu příliš a nebude proto nutné zainvestovat do nového stroje. když tohle vše klapne, tak nezbývá než vesele vyrazit na společnou vyjížďku.

Pokud brázdíte okolí a vy i vaše děti již na trase znáte každý kamínek, pojďte tyto výlety trochu oživit! Zdokonalíte dětem techniku, zlepšíte jejich cyklistické dovednosti a díky tomu logicky poroste chuť na kole jezdit.

Nepřeceňujte ale malé jezdce. Žádný učený z nebe nespadl. Děti nesrovnávejte, nepoukazujte na sousedovic Pepíčka, který skáče dvojité jumpy,akorát tím potomkovi seberete chuť k učení. Řiďte se osvědčenými pravidly učitele Komenského, začněte od nejjednoduššího, po jeho zvládnutí přejděme ke složitějšímu. Využijte momentální nálady a terénu. Netlačte na pilu. Pokud to jednou bude bojkotovat, navrhněte to později, příště. Vyberte alespoň něco, každá chvilka strávená v sedle se počítá a posouvá malého cyklistu dál. Pamatujte si, že děti si baví hrát ….

_DSC1135

Přejíždění obrubníků 

Zamyslete se na tím, kde musíte zdolávat obrubníky a vyberte ty nejbezpečnější místa, která se hodí k trénování. Bez aut, bez chodců. Na prvotní nácvik vyberte ten nejnižší možný obrubník. Je jich nepočítaně, jsou nové a staré, pevné a rozbité, nízké a vysoké, šikmé a rovné. Všechny tyto varianty nám poslouží k tréninku. Naučte své dítě stoupnout do stupaček, pevně držet řídítka a přizvednout přední kolo. Naučte ho odhadnout přiměřenou rychlost. Ani příliš rychle (hrozí proražení pneumatiky), ani příliš pomalu (hrozí pád). Trénujte to 5x, 10x, dokud ten 3cm obrubník nebude spolehlivě zdolán. Vyjíždějte i sjíždějte. Opět pevný postoj na stupačkách, pevný úchop řídítek, uvolněná kolena a lokty. Postavte se vedle místa průjezdu a dávejte dětem záchranu. Dodáte jim jistotu, posunete jejich hranice.

 Spolehlivé brzdění 

Naučte malého cyklistu spolehlivě brzdit. Vyberte opět bezpečný, klidný úsek a zde trénujte brzdění oběma brzdami, přední, zadní, jedním prstem, dvěma, třemi. Vyzkoušejte všechny varianty. Udělejte na zemi čáru nebo tam dejte klacek, aby se dítě naučilo mít zastavování kola skutečně pod kontrolou (ani centimetr před, ani přes). Dalším cvičením je smykování (blokování zadního kola), u menších dětí stačí dělat čáru do prachu – baví je to moc a nevědomky technicky zrají.

U pokročilejších jezdců můžeme zkoušet naopak prudce brzdit přední brzdou a překlápět se na přední kolo. Nápaditosti se meze nekladou. Každopádně dokonalé brzdění je základ techniky jízdy na kole, nemusíte pak trnout u každé křižovatky, zda se dítěti podaří či nepodaří zastavit včas.

_DSC2381

Průjezd zatáčkou

Další důležitou dovedností je správný průjezd zatáčkou. Vyberte bezpečnou, přehlednou zatáčku a projíždějte ji tolikrát, až se malý jezdec naučí naklánět na tu správnou stranu, do vnitřku zatáčky. Musí se dívat do směru jízdy a současně s pohledem směřovat správně i rameno. Projeďte ji opakovaně oběma směry, udělejte z toho hru, jezděte kruhy, osmičky, hrajte na honěnou.

Rovnováha 

Zlepšete stabilitu cyklisty na kole. Zdokonalte jeho rovnováhu. Objíždějte malé kolo nebo obdélník co nejpomaleji, ukažte mu jízdu na stupačkách, práci s brzdami.  Postupně se naučí na kole i stát při úplném zastavení. Všechno je to cvik, cvičte, zkoušejte.

Vyhlaste hru na „Krále balanců“
– kdo vydrží na kole nejdéle bez doteku země
– kdo ujede za minutu nejkratší úsek.

5d4a18500f626b6a8cb05c1b3c4d095a-f

 Slalom 

Najděte si v okolí patníky cca 1,5 metru od sebe nebo vyskládejte na zem cca 10 víček od pet lahví (bot, mikin, cokoliv, co jde objíždět) a potrénujte s dětmi průjezd slalomu. Opět existuje mnoho variant, v sedě, ve stoje, s jednou rukou zvednutou, bez rukou, s bržděním, bez brzdění, rychle, pomalu. Dítě se tak naučí vyhýbat překážkám, lépe manévrovat na svém stroji.

Autor: Madla F.

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama