Trek Boone 9 Disc – cyklokroska, co nemíří jen na krosy.
Vyzkoušejte! I když vám cyklokros nic neříká a rozhodně nemáte v plánu se honit po louce, kde je namotaná závodní trať. Krosová kola si mohou získat přízeň i pro jiný typ ježdění. A postupně zjistíte, kde všude a jak zábavně si to můžete s takovým kolem užít.
Podzim patří cyklokrosu a je potěšující, že tenhle sport už dávno není doménou jen profesionálů. Každý rok roste jak počet majitelů těchto silničně terénních „hybridů“, tak i závodů pro veřejnost. Začínáme zjišťovat kouzlo, které cyklokrosové kolo přináší. Je ale užitečné i tomu, kdo se terénu raději vyhýbá? Říkáme jednoznačně, že ano. Využijete ho hlavně přes podzim a zimu, kdy to vždy není na silniční vyjížďku či trénink. Dá vám totiž mnohem větší variabilitu ve volbě trasy.
Americký Trek patří k výrobcům, kteří si dávají záležet na neustálém vývoji nejenom silničních a bikových modelů, ale také těch cyklokrosových. Pohodlí se dříve v cyklokrosu příliš neřešilo. V Treku na to měli jiný pohled a díky spolupráci s americkou závodnicí Katie Compton, která sbírá vítězství ve Světových pohárech a také legendou cyklokrosu, Svenem Nysem spatřilo světlo světa revoluční cyklokrosové kolo řady Boone.
Trek Boone 9 Disc je TOP model, který si můžete z modelové řady Boone pořídit. Na první pohled zaujme jeho decentní design matného černého laku a stylových pruhů. Nejen díky testované velikosti (54), ale celkové barevnosti působí kolo decentně ale zároveň šmrncovně. A to teprve až se předvede při samotné jízdě!
TOP model znamená TOP kvalitu. V případě Trek Boone jde o karbonový rám, v kvalitě 600 OCLV, kde je cíleno na maximální tuhost a minimální váhu. Rám disponuje systémem IsoSpeed, stejně jako například silniční model Domane, který pomáhá absorbovat nerovnosti.
Karbonová vidlice nemá předsazené patky jen tak. Díky nim více pruží a vstřebává nerovnosti. Kolo je v uchyceno 15ti mm pevnou osou. Rozdíl mezi pevnou osou a klasickým rychloupínákem jsem při jízdě nezpozorovala. Ale Trek nedělá nic jen tak, a je tedy předpoklad že výkonnostní jezdci v závodě rozdíl v tuhosti poznají.
Další důležitou součástí celku jsou hliníková kola Bontrager Affinity Elite, které jsou tubeless ready, bezdušový systém umožní vozit nižší tlaky a kolo se tak stává pohodlnější v terénu. K tomu přispívají také pláště Bontrager CX3 ve verzi Team Issue, které mají skoro samé plus – nejen díky šířce 32mm skvěle drží v písku, v blátě i na kořenech. Jedno malé negativum by se našlo – jejich vzorek docela rychle mizí při agresivnější jízdě. Toto mínus lze ale omluvit, u takového kola jsou upřednostňovány jízdní vlastnosti plášťů před jejich životností.
Celé kolo je osazené sadou Shimano Ultregra, včetně hydraulických brzd. Řazení je přesné a rychlé. Přesně tak, jak je u cyklokrosu vyžadováno. Na řazení se dá spolehnout i při blátivých akcích. Vedení lanek vnitřkem má nejenom estetický vliv na decentnost kola, ale je to také spolehlivá obrana proti zanesení bowdenů špínou a zhoršení kvality řazení. Kolo je postaveno pro závodní jízdu, dvojpřevodník s 48 a 36 zuby a kazeta v rozpětí 11-28 vyžaduje silový základ.
Na Treku Boone 9 Disc je integrovaná karbonová sedlovka, která je takovou trekovskou klasikou. Potěší nejen svým designem, ale i funkčností. V principu jde o integrovaný sedlový nástavec, který se nasazuje shora na sedlovou trubku a díky tomu také zabraňuje stékání vody do rámu. Samotná lehce vzad ohnutá sedlovka ( ofset) pak opět posiluje schopnost absorpce nerovností.
Pocity z jízdy
Můj prvotní impuls k nákupu krosky byly pravidelné cesty městem do práce. Kostky, retardéry, koleje, nekvalitní povrch a nutnost kličkování v provozu. Cesta na bajku byla v pohodě, jen jsem byla limitována šířkou řídítek, kdy ne vždy jsem si připadala bezpečně Navíc bikové pláště tolik nejedou. Na silničce problém s šířkou řídítek sice nebyl, ale mnohdy rozbité silnice kladly vyšší nárok na kvalitu plášťů, hlavně co se týká ochrany proti defektům. Silniční kolo ale bylo limitující na různé zkratky terénem. Vše tedy vyřešila cyklokroska. Doplnila jsem si k ní další pár kol. Jedny mám s hladkými plášti na silnici, druhé zase ve vzorkem do terénu.
Trek Boone 9 Disc je velmi obratný, což oceníte nejenom při cyklokrosovém závodě, kde prudké změny jízdního směru jsou tolik typické pro tento druh cyklistiky. Jeho vlastnosti užijete i při jízdě rušným městem, nebo na hladkém trailu mezi stromy v lese.
Kolo má skvělou akceleraci, cítí každé šlápnutí do pedálu a při závodě máte pocit, že sedláte Ferrari a kolo rozhodně není ta jednotka, které vás brzdí. Jsou to vaše silové předpoklady. Kolo má velký potenciál, který není jednoduché využít. Převody 2×11 dávají kolu dostatek kombinací pro jízdu, nicméně se předpokládá silová vybavenost jezdkyně, jinak si v terénu velkou placku nezařadíte.
Jediný oříšek byly brzdové páky, v případě malé dlaně a krátkých prstů je třeba nastavit páky tak, aby byly snáz dosažitelné a nebylo třeba za jízdy řešit, že na brzdy nedosáhneme, zrovna v okamžik, kdy nutně potřebujeme brzdit
I když se jedná o stroj se závodní CX geometrií, při nasazení páru kol určených na silnici, může být Boone skvělý partner na silniční výlety. Není problém na něm absolvovat celodenní výlet, a věřte, že se za vámi (nebo za ním?) otočí nejeden cyklista. Malá silnička na kotoučích je velký magnet.
Podrobné info o kole i dalších modelech Boone najdete na stránkách zastoupení Trek.
Autor: Jíťa M.
Foto: redakce DNK, Tomáš Vitvar