Praha a bikesharing-blýská se na časy?

Jak dopadlo srovnání Prahy s dalšími 27 městy Evropy? Změní situaci levný a uživatelsky příjemný čínský projekt OFO, který vstupuje na náš trh?

Nedávno uskutečnila společnost ShopAlike studii, v které se zaměřila na tři formy transport-sharingu a to v 28 hlavních městech členských zemí EU, aby zjistil, která z nich jsou nejdále ve svém ekologickém vývoji. Analýza

zohlednila schémata pro sdílení automobilů, skútrů a jízdních kol, počet vozidel na 10000 obyvatel a průměrnou cenu za hodinu. Praha se v celkovém hodnocení umístila na 18. místě. Co se týče carsharingu, vedla si zde nejlépe a skončila třináctá se dvěma auty na 10000 obyvatel a průměrnou cenou za hodinu jízdy 182,19 Kč. Horší to bylo s bike-sharingem.

Bikesharing. Všechno začalo v roce 1965 v Amsterdamu, když skupina aktivistů představila Witte Fietsen – Bilá kola. Šlo o běžná nezamčená kola natřená na bílo, která si mohl vzít kdokoliv, a po použití je zase vrátit a přenechat dalším zájemcům. Jelikož mnoho kol bylo velmi rychle ukradených nebo poškozených, systém neměl dlouhého trvání. Až za dlouhých 30 let se jiné město – Kodaň – odvážilo znovu rozběhnout takovou masivní operaci (Bicyklen in 1995). Když se po pár letech přidali další města, sdílení kol se stalo evropským fenoménem.

Přestože rozvoj cyklistiky, jako způsobu dopravy, získává stále více příznivců, bike-sharingu se v hlavním městě stále příliš nedaří. Ze statistik vyplynulo, že Praha se umístila až v druhé polovině hodnocených měst, konkrétně na 16. příčce se 2 koly na 10000 obyvatel a průměrnou cenou 33,38 Kč za hodinu jízdy. Přitom Paříž, která se stala v rámci Evropské Unie městem nejvíce přátelským vůči transport-sharing systémům, nabízí kola za 26 Kč na hodinu, Brusel, druhý v pořadí, dokonce za polovinu. Před námi jsou i naše sousední země, resp. jejich hlavní města, Varšava, Berlín i Vídeň.

bike sharing

Ale blýská se na časy, vedle zavedeného systému Rekola totiž vstupuje na český trh čínský projekt OFO.

Ten v Evropě funguje například v Miláně, Vídni či Curychu, nyní přichází čínský start-up na sdílení kol ofo i do české metropole. Jeho žlutá kola se sama zamknou, a kromě GPS disponují i připojením k internetu. V úvodní fázi nabídne 300 kol a první ostrý test proběhne na Praze 7. V budoucnu by se mělo po Praze půjčovat až tisíc kol.

ofo

Ofo funguje na trochu jiném podkladě, než jaký známe od největší tuzemské bikesharingové společnosti Rekola. Uživatel žlutých kol ofo si totiž kolo může půjčit kdekoliv a kdykoliv a odemknout si jej může pomocí on-line klíče. V okamžiku, kdy se uživatel odhlásí, kolo se automaticky zamkne. Není třeba jej zamykat k zábradlí apod.

Systém nemá ani dokovací stanice, jaké známe z jiných světových metropolí (mimo jiné i Vídně), což je uživatelsky jednodušší. Ani v Praze nebude služba vyžadovat od uživatelů parkování na specifických místech, kolo bude možné zanechat kdekoli ve vyhrazené zóně v Holešovicích a Tróji. Do konce roku bude v rámci pilotního projektu půjčování ofo kol pro registrované cyklisty zdarma, v následné placené verzi se bude platit 10 Kč za 30 minut výpůjčky.

Společnost ofo vznikla v Číně v roce 2014 jako projekt několika studentů pekingské univerzity a v současnosti má okolo dvaceti miliónů uživatelů, kteří sdílí zhruba 2,5 miliónu jízdních kol a podnikli na 500 miliónů výpůjček.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková