Reklama

Cyklistika na zimních cestách: 7 úskalí, s kterými musíte počítat

Užitečné rady a tipy, jak vyzrát na nebezpečí, která na vás číhají při zimní cyklistice…

Reklama

Jak to máte v zimě Vy? Užíváte lyže, hory nebo jste ortodoxní celoroční cyklistka a téměř nic vám nezabrání jezdit nejen v lese, ale i na silnici?

Představte si šedivé ráno, dva stupně pod nulou a obloha nevěštící výraznější změnu k lepšímu. Chuť k pohybu veliká. V tu chvíli se komunita hobby jezdců dělí na několik skupin. Jedni se raději rozhodnou pro nějakou aktivitu pod střechou, ti morálně silnější pak jízdě na trenažeru. Další vyrazí na „náhradní“ trénink ven, ale zvolí běh nebo ostrou chůzi v kopcích. Pak je tu skupina poslední, a z postování zážitků na sociálních sítích lze usoudit, že rozhodně nikoliv malá. Jsou to cyklisté a cyklistky z kategorie „závislý“. Heslo „není špatné počasí, ale špatné oblečení“ je jejich životním mottem, jízda venku jim přináší obrovskou radost  bez ohledu na venkovní klima. Řada z nich vyráží na pravidelnou porci kilometrů, někdy do lesa, někdy na silnici, protože tam vyplaví maximum endorfinu.

Ale i přes dokonalé oblečení i doplňky je třeba brát zřetel, že zimní podmínky na cestách nejsou vždy příjemné, proto je nutné předvídat záludnosti tohoto „necyklistického“ ročního období.

Cyklistika na zimních silnicích může představovat určité riziko, na druhou stranu, někdy je volba silniční vyjížďky před jízdou v terénu, kde číhají úseky se zmrzlým sněhem (ledem) po předchozí oblevě, tou bezpečnější variantou. Současně si na silnici (a můžete jet i na horském kole) držíte snáz nízkou a stabilní intenzitu, nezpotíte se tolik v kopcích.

Pro pohodový a zároveň bezpečný trénink na silnici je potřeba ohlídat pár věcí, které vás mohou nečekaně překvapit. Zima obecně přináší více deště, a samozřejmě i sněhu – což znamená mokré silnice. Nicméně mokro nemusí být důvod, proč nevyrazit, to byste mohla čekat i řadu týdnů na svou jednu jedinou zimní „suchou“vyjížďku. Čeká vás ale mnohem víc úskalí, na které je třeba dávat pozor. Tady jsou naše rady, jak na ně vyzrát.

7 úskalí, s kterými musíte počítat a jak na ně

1. Mokré a kluzké silnice
Situaci můžete zlepšit tím, že si vyberete pneumatiky s větší přilnavostí – ať už díky vzorku nebo měkčí směsi. Zvolte si také širší pláště (28c – 32c), i ty vám zajistí lepší přilnavost, jak širší plochou, tak i tím, že je můžete nafouknout na nižší tlak. Variantou je použití cyklokrosových plášťů s jemným vzorkem, které se používají na tvrdý nebo zmrzlý povrch. 

Tip DNK: plášť Schwalbe Marathon Winter nebo Gravel/CX plášť Challenge Almanzo

2. Prodlužuje se brzdná dráha 
I samotné brzdění je ovlivněno mokrým počasím (zvláště pokud máte tradiční ráfkové brzdy, nikoliv kotoučkovky). Vyplatí se udělat si na bezpečném místě, někdy zkraje tréninku malý pokus, abyste zjistila, jakou vzdálenost potřebujete pro bezpečné dobrzdění. Podle toho si pak odpovídajícím způsobem nastavíte svou rychlost, abyste získali dostatek času, kolik budete na brzdění při jízdě potřebovat.

3. Pozor na štěrk

Štěrk a písek se vyskytuje na mnoha místech, která si pamatujete z léta jako čistá, s hladkým asfaltem. Pozor obzvlášť na zatáčky, kde najíždíte v náklonu a vaše stabilita závisí na přilnavosti pláště k silnici.  

S přihlédnutím k hustotě silničního provozu (určitě si vybíráte málo frekventované cesty), se zkuste držet víc od kraje, než jste zvyklá z léta. Štěrk a nečistoty jsou nejvíc u obrubníku nebo vnějšího okraje silnice, takže čím jste tomu blíž, tím více jste vystaveni riziku uklouznutí nebo defektu. Samozřejmě, ochráníte také svého dvoukolého miláčka, odlétající štěrk vám může poškodit lak rámu nebo ostatní komponenty. Po jízdě je nutné kolo vyčistit, se zvýšeným důrazem na řetěz, ráfky a brzdové špalíky.

4. Blatníky jsou nezbytnými parťáky
Pokud je vaše kolo kompatibilní, ideální jsou dlouhé blatníky. Nebo alespoň menší, které se upínají pod sedlo a k přednímu kolu. Při jízdě ve skupině budete ještě víc oblíbená, pokud si přiděláte ještě na konec blatníku zástěrku, díky které nebude mokro stříkat na vaše spolujezdce. Zároveň velkým blatníkem zabraňujete tomu, aby se k pohonu kola dostala špína a písek.

Tip DNK: blatník SKS Raceblade long

5. Pozor na záludné ledové jazyky

I když už v okolní přírodě není po sněhu památky, navezené hromady sněhu z údržby silnic dlouho tají. A stačí noční mrazík nebo nečekané ochlazení a na silnici se právě na mokrých pasážích vytvoří slabá vrstva ledu. O tom, co se stane, když na takový úsek najedete ani není třeba psát…

6. Zimní cesty se sněhem

Pokud jsou podmínky opravdu zimní a na silnici jsou místa se sněhem nebo ledem, je ke zvážení, jestli opravdu taková vyjížďka přinese efekt, který očekáváte. Riziko jízdy je zbytečně vysoké. V tenhle čas je mnohem lepší si přečíst nějakou pěknou knížku s cyklistickou tematikou a uděláte pro sebe mnohem líp. Pokud si opravdu nemůžete pomoct a musíte vyrazit, tak budou pláště s hroty pro Vás ta správná volba.

7. Nebezpečí zhoršené viditelnosti

Poslední úskalí, ale jedno z nejdůležitějších.  V zimě není neobvyklé, že zhoršená viditelnost, šedivý opar vydrží po celý den. Proto i vy byste měla mít po celou dobu tréninku na kole bezpečnostní osvětlení a k tomu další doplňky. Ideálem pro pošmourné dny je oblečení v “ yellow neon „, barvě.

Tím, že auta mají za povinnost celoroční svícení, je cyklista v provozu velmi znevýhodněn a bez výrazného oblečení a světla snadno přehlédnutelný. Investice do osvětlení je otázkou pár stokorun, za to pořídíte přední i zadní blikačky, které se dobíjejí přes USB kabel. Pokud už je vlastníte, nezapomeňte před každou jízdou zkontrolovat, zda jsou baterie nabité a světlo funguje.

Tip DNK: přední a zadní světlo Kellys INDEX

Na co se připravit a jak se vybavit do terénu? Přečtěte si článek o zimním bikování.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama