Reklama

Gravel, gravel, gravel. Móda nebo budoucnost?

Zajímá vás gravel bike? Chcete vědět jaké zážitky a komu je nabídne? Zamyšlení nad současným trendem v cyklistickém průmyslu, invazi „štěrkoletů“…

Reklama

Gravel bike už pomalu zdomácněl i ve slovníku těch, co ne s velkým nadšením přijímají módní trendy. Nelze se zlobit, není to tak dávno, kdy se podobně na výslunní naší pozornosti vyhřívaly fat biky, na sportovních veletrzích jim patřila prémiová místa, nebylo mnoho velkých značek, které by svým zákazníkům alespoň jeden model nenabídly. Fat bublina splaskla, masově se nerozmohly.

Teď je tu nový trend, který se v cyklistickém světě výrazně prosazuje a oproti „tlusťochům“ se zájem o štěrkolety, jak se také gravel biku říká, rok od roku zvyšuje.

O jaké kolo vlastně jde? Jaké zážitky nám může nabídout? 

Gravel je…

Gravel biky nemají přesnou definici, ale zjednodušeně lze říct, že sem patří kola s berany, širšími plášti, mnohdy za limitem, který stanovuje UCI pro cyklokrosové speciály (omezení 33 mm). Mají širší přední vidlici i zadní stavbu rámu, aby byl dostatek místa právě pro širší pneumatiky. V tuto chvíli pro ně neplatí žádná striktní pravidla, na pohled připomínají silniční kolo, oproti němu ale bývá gravel bike těžší, pevnější, aby byl připraven na jízdu mimo asfalt.

To je právě jeho kouzlo, protože tak trochu vniká do teritoria horských kol, kam až s ním vyrazíte a do jak obtížného terénu se pustíte, záleží jen na vás. Samozřejmě kvůli geometrii a osazení pevnou vidlicí přijde limit nebo pocit diskomfortu dřív než na odpruženém biku. Na druhou stranu na něm můžete ujíždět mnohem dynamičtěji, s větší lehkostí, objevit nové cesty, které jsou pro horské kolo nudné, ale v sedle gravelu nabídnou jiný rozměr zážitku. Gravel znamená v překladu štěrk, a především tam kolo patří.

Gravel versus cyklokroska

Gravel bike je hodně podobný cyklokrosovému speciálu. Při porovnání  tu najdete i na pohled málo viditelné, ale pro jízdu už znatelné změny.

Cyklokrosové kolo je postavené primárně na hodnu trvající závod, zatím co na gravel i na několikahodinovou vyjížďku. Proto je u gravel biku kladen větší důraz na pohodlný posed a lepší průstupnost terénem.

V geometrii rámu jde tak o hru milimetrů a stupňů, která je na pohled málo viditelná. To se týká např. výšky hlavy, délky posedu, délky zadní stavby.

Víte, že…
první gravel nebo jeho předchůdce tu byl už v r. 1989, kdy legendární Američan John Tomac jezdil na horském kole s berany. Závodil také na silnici a nechtěl měnit úchop ;-).

Pravda, měl odpruženou vidlici, ale její zdvih byl kolem 60 mm. Prostě všechno už tu bylo…

Ideální univerzál? Jak pro koho…

Výrobci vypichují na gravel biku především jeho univerzálnost. Pokud nasadíte kola s klasickými silničními plášti nebo galuskami, stává se z gravel biku v podstatě silniční kolo, pokud nasadíte terénní pneumatiky, může suplovat kolo horské. Tohle ale platí pro ty, co nehledají na silnici kouzlo rychlosti, aerodynamiku, nepotřebují zažívat agresivní nástupy ze sedla a pocit skutečné akcelerace, třeba i ve stoupáních. Zkrátka ortodoxní silničář by neměnil.

Podobné je to s osazením širokými pneumatikami a “suplováním“ horského kola. To, co je pro někoho svezení v terénu, dalšímu zdaleka nestačí. Navíc, ten, kdo je zvyklý se na biku jen tak vozit a kochat v přírodě, bude postrádat vzpřímený posed, který má pravděpodobně na svém biku. Na druhou stranu, některé gravel biky jsou vybaveny jak odpruženou vidlicí, tak i teleskopickou sedlovkou!  Že by další výzva pro zkušené bikerky?

Dámský bike DIVERGE použil technologii ze silničních kol Rube (přední pružení představce), má obuté pláště šířky 38 mm a speciálně tvarovanou karbonovou sedlovku Specialized CG-R, která ještě zvyšuje jízdní komfort
Author RONIN SL- novinka české značky, gravel postaven na ocelovém rámu z Reynolds trubek, s kevlarovými plášti šíře 40 mm, nechybí návarky na expediční úpravu.

Jde postavit ze silničního kola Gravel bika?

Pokud máte doma „zimáka“ (slangový výraz pro silniční kolo na trénink v zimě nebo pojmenování tréninkové „dvojky“), toužíte se zařadit mezi Gravel volnomyšlenkáře a jezdit, kde se vám zamane? Můžete, bez větší investice za nový bike, zkusit malou přestavbu. Otec jednoho z prvních Gravel bike závodů-Gravel Blinduro, zároveň přední světový enduro jezdec Michal Prokop dává několik jednoduchých doporučení.

1. Namontuj širší pneumatiky
Větší objem pneu poskytuje větší pohodlí a ochranu ráfků, ačkoli silniční rámy jsou limitovány šířkou vidlice. Jdi na největší rozměr, co se vleze, ideální šíře neexistuje. Vše, co je od 30mm do 55mm x 700c, se do Gravelu počítá.

2. Jdi do bezdušovek
Bezdušové pneumatiky mají tvrdší boční stěny. Je to vynikající způsob, jak získat ochranu proti proražení pneumatiky od kamenů. Další výhodou může být i nižší váha a zalepení “mlíkem” při defektu.

3. Namontuj polstrované sedlo pro větší pohodlí
Zvaž také karbonové ližiny sedla pro ještě větší komfort. Jestli si troufneš někde i skočit, můžeš zkusit namontovat teleskopickou sedlovku.

4. Používej poctivé výplety
Kvalitní ráfky s vysokým počtem drátů jsou ideální pro rozbité polní a štěrkové cesty. Většina štěrkoletů je postavených na kotoučových brzdách. Jejich brzdná účinnost je skvělá za všech klimatických podmínek.

5. Vyber kolo s nejdelší geometrií
Máš-li k dispozici na výběr víc silničních kol, které chceš převést na štěrkolet, vyber to s nejdelší geometrií – ovládání bude stabilnější a jednodušší. Gravel bike je především o pohodlném posedu.

O tom, že si Gravel biky získávají postupně i ženská srdce, vás už zítra přesvědčí DNK blog majitelky nového kola kanadské značky Devinci. Ten totiž rozšířil její cyklo flotilu, kde má silniční kolo, hartdatil i trail bike. Zbytečnost? Ne, spousta nových zážitků. K těm bude patřit i první Gravel Blinduro závod, který se chystá na konec června do krásné likality České Kanady. Ale o tom příště… 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama