Reklama

Jízda na válcích. 7 kroků, jak na to!

Hledáte výzvy? Chcete se do jara na kole zdokonalit? Je to snadné! Smíchejte trochu chuti, odvahy a zkuste našich jednoduchých sedm prověřených kroků pro jízdu na válcích….

Reklama

Zima chytla druhý dech, což je při pohledu do kalendáře v pořádku. Jen je to útok na morálku pro ty, co neholdují zimním sportům a chtějí se držet ve formě a co víc, stýská se jim po kole. Následující řádky nebudou pro celoroční cyklistky, co mají ve svém šatníku srovnanou cyklo výbavu do deště, mrazu, na noční jízdy, a v tom, aby vyjely na kolo, jim zabrání jen opravdu extrémní nečas. A trénink pod střechou? „Jedině, když tam bude bahno!“, zaslechla jsem na jedné hodně podzimní vyjížďce od celoroční jezdkyně.

Ale je také nemalé procento těch, co mají hranici venkovní jízdy danou teplotami nad nulou a nejlépe začínající dvojcifernou číslovkou. Přesto se na cyklistickou sezónu poctivě chystají a nechtějí zapomenout šlapací stereotyp. A tak přichází čas trenažeru a pro zkušenější válce. Jejich výhody jsou nesporné právě pro vylepšení techniky šlapání, válce vás donutí šlapat tzv. „do kulata“, umožní jet švihově, zároveň také zdokonalíte rovnováhu na kole. Tak co, není tohle už dostatek důvodů, proč do toho jít?

Nejlevnější válce lze pořídit přibližně od 3 tisíc korun, ty značkové začínají přibližně od 5 tisíc. Jejich výhodou je skladnost, samozřejmě i to, že na nich trénujete opět na vlastním kole


7 kroků, jak zvládnout jízdu na válcích

Krok nultý (a ten se nepočítá), je jejich nákup, kdo má štěstí, sežene na výpůjčku od kamaráda, jinak nezbývá než pořídit nové. Jenže ani tato investice do nákupu nezajišťuje, že po prvním nezdaru budete mít chuť je odnést hluboko do sklepa a raději na ten hloupý nápad zapomenout. Přitom stačí se vyzbrojit několika radami a trochou trpělivosti. Věřte, že po chvíli zjistíte, že je to vlastně docela jednoduché….

1. Kontrola tlaku v pláštích, nastavení délky válců.

Prvotní pocit si můžete zkazit nebo dokonce překazit úspěch jednak měkkými plášti, v horším případě špatnou vzdáleností válců od sebe. Přední válec se musí nalézat pod předním nábojem vašeho kola, přímo pod ním! Tlak v pláštích vám sníží styčnou plochu, tedy odpor při jízdě.

2. Rovnováha bez řízení předního kola

Základem jízdy na válcích je udržení rovnováhy, a to bez pohybu vpřed, bez setrvačnosti, kterou vnímáte při jízdě venku. Pro úplného začátečníka je celý problém v tom, že se snaží řídit rovnováhu a pohyb na válcích pomocí zatáčení předního kola. A to je zásadní chyba! V tu chvíli začnete kolo honit ze strany na stranu a tím se vaše stabilní pozice na válcích rapidně zhorší, přední kolo jede jinou stopu než zadní. Přitom vy nemusíte řídit! Ruce na válcích potřebujete jen k přidržování řídítek, která jsou v přímém směru, vše ostatní za vás obstará váš zadek. Ano, čtete správně. Cyklisté totiž mírné změny směru a udržení rovnováhy korigují především změnou těžiště těla, především prací boků.

3. 
Nastavte si správný převod

Jako základ je malá placka, rozhodně si ale nenechávejte nejlehčí převod. Zlatá střední cesta je na kazetě 11–25 nechat čtvrtý až šestý pastorek od shora, tedy 15–19 zubů. Až si na válcích trochu přivyknete, sama zjistíte, co vám vyhovuje a brzy se také naučíte řadit za jízdy.

4. Válce mezi futra

Zcela logicky je pro většinu nejtěžší nastoupit a z nulové rychlosti se rozjet. Pokud máte možnost, dejte si válce mezi futra tak, abyste se mohla přidržovat. Další možností je pak výpomoc židle s opěradlem otočeným k vám, které udělá podobnou oporu. Pozor ale, aby neměla kam ujet.

5. Dívej se dopředu 

První pokusy budou pravděpodobně s přidržováním, dbejte ale na rovná řídítka, mnohdy je lepší se koncentrovaně dívat na jeden bod před sebou, než kontrolovat co se děje pod rukama. Reflex korigovat „cestování“ předního kola po válcích je víc nepřítelem než pomocníkem. Jak jsme psaly v bodu č. 2. Vnímejte je periferně pohyb do strany.

6. Plynulé šlapání, plynulé pohyby

Než se pustíte opory, je dobré mít frekvenci alespoň 60 otáček za minutu nebo trochu víc. Při prvních jízdách není dobré jet bez zátěže ve vysoké frekvenci, kvůli které, a to téměř jistě, začnete poskakovat na sedle. Ideální je plynulé šlapání, stejně tak i další všechny pohyby musí být „jemné“, plynulé, žádné trhavé škubnutí řídítky. To je totiž ta nejsnadnější cesta k tomu opustit válce a poroučet se k zemi.

7. Funkční oblečení je základ

Funkční oblečení, včetně čelenky je základ a lépe poslouží do doby, než si zvládnete pot utřít za jízdy ručníkem. K tomuto umění se musíte nejprve projezdit. Nicméně, mějte radost z každého úspěchu, byť zpočátku nebude připomínat trénink. Zanedlouho si budete jistější, během jízdy se napijete, dokážete sledovat televizi, stoupnete si ze sedla, ty extrémně šikovné zvládnou časem i jízdu bez držení.

Abychom Vás nemotivovaly jen jedním článkem, již brzy tu najdete i video z výuky „válcující“ začátečnice. Prostě v tom jedeme s Vámi!

Přečtěte si takéTrénink pod střechou“.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama