Grand Canyon WMN AL SLX 8. Nadšení nemusí stát moc.
Kája Polívková 18.4.2018Tahle novinka od německého Canyonu má našlápnuto hodně vysoko. Stačí vybrat sobě na míru.
Progresivní výrobce kol se pozná sledováním nových trendů, případně rovnou jejich vývojem. Rychlé a technické traily vyžadují změnu geometrie, tak aby jezdec měl pocit pohodlí a kolo pod kontrolou. Přesně o to se němečtí inženýři v Canyonu úspěšně snaží. Ve svém vývoji se zaměřují na jízdní potřeby žen, a to díky Canyon’s online kalibrovacímu nástroji Perfect Positioning System.
Díky těmto údajům vznikla dámská geometrie o čtyřech velikostech, tak aby kolo sedělo ženské postavě různých proporcí.
K testu se nám dostal lehký hliníkový hardtail Grand Canyon WMN AL SLX na 27,5“ kolech, velikosti rámu S. Oproti katalogovému modelu měl menší odlišnosti ve specifikaci, ale to nijak zásadně neovlivnilo testování a výsledný, nutno hned zkraje uznat, že velmi pozitivní dojem.
Na první pohled tento bike zaujme nejen jeho krásnou elegantní temně fialovou barvou rámu (je vidět jen na denním světle a dělá pěkný efekt), s jasně fialovými detaily a ve stejné barvě laděnými gripy. Má řadu dalších předností. Třeba naprosto precizní zpracování rámu. Nenalézt po bližším ohledání sváry, typické pro alu nebo titanové rámy, nevsadila bych po letmém pohledu ani korunu na zvolený materiál. Křivky na sebe ladně navazují, nechybí důvtipné vnitřní vedení lanka k přesmykači a jeho přímé uchycení. Stejně je tomu u přehazovačky, jejíž úchyt je součástí patky rámu u zadní pevné osy.
Kolo dostalo položenější hlavový úhel 68,5°, což jen potvrzuje před časem anoncovanou novinku, kdy vedle celoodpruženého Spectralu se „narodil“ i pěkný trailový hardtail.
Hliníkový odlehčený rám řady SLX již na první pohled zaujme masivní hlavovou trubkou, která se pozvolna dělí do horní a spodní rámové trubky. Byla použita sportovní geometrie specificky upravená pro ženy, tak aby byla dosažena maximální kontrola a hbitost kola.
O pohodlí vpředu se stará vzduchová vidlice RockShox REBA RL, se 100 mm zdvihem. Z řídítek lze vidlici uzamknout a také je u ní možno nastavit rychlost odskoku.
Řazení i pohon zajišťuje modelová řada Shimano Deore XT. Dvoupřevodník 34/24 zubů a 11ti rychlostní kazeta nabízí velmi jemné odstupňování převodů. Jezdila jsem hodně prudké výjezdy, ale i rychlé rovinky po asfaltu šly bez problémů.
Na dámském sedle, které bylo mimochodem velmi pohodlné, sedlovce i představci najdeme shodně značku Canyon. To platí i o řídítkách, jejichž šíře je u S kové velikosti 680 mm.
Použité ráfky Mavic jsou poměrně lehké a dostatečně tuhé, obuté pláště Schwalbe Rocket Ron ADDI Speedgrip, díky nové směsi nabídnou lepší adhezi a také vyšší odolnost, resp. nájez. U obou rozměrů kol jsou mají pláště šíři 2,25“.
Jízdní test
Nejlepší pro mě je první pocit při záběru do pedálů, zde mi to bylo hned jasné, že promo od výrobce, které patřilo novému Grand Canyonu, není pouze komerční tah. Kolo výborně reaguje na záběr a jede lehce vpřed. Jsou znát masivní proporce kolem hlavy a středu, kolo se nekroutí ani při záběru ve stoje. Ačkoli je geometrie rámu sportovní, povedlo se zároveň udržet obratnost a dobrou ovladatelnost, tolik potřebnou pro technické pasáže. Nemalý vliv na to má kratší zadní stavba (vel. S – 422,4), která dodává kolu správnou hravost v zatáčkách. Je radost se projíždět v utažených trailech a nemyslet na limity velký kol. V kamenitém terénu stačilo podhustit trochu pláště a kolo zvládlo i ostřejší sjezdy velmi hravě a zábavně. Nejvíc jsem si v sedle užívala dlouhé postupné sjezdy, klikatící se mezi stromy a potokem, kdy se z biku stala doslova hračka v mých rukou a my si spolu užívali svobodu a rychlost bez zábran.
Každé šlápnutí dává znát, jak Canyon upaluje v před, s lehkostí nevídanou na svou cenovou kategorii. Rám je tuhý, celek relativně lehký, a to včetně kol. Jejich příprava, vybavení páskou pro přestavbu na bezdušový systém, si přímo říká o toto vylepšení. Tím se ušetří další cenné gramy, které jsou právě na pohybujících se kolech hodně znát.
Grand Canyon WMN AL SLX je pro všechny, kdo chtějí v trailech rychlost, výkon a zábavu. Nabízí parádní svezení v terénu, je už na majitelce, do jaké obtížnosti se s kolem odváží či se vydá na maratonskou trasu a třeba si občas jízdu zpestří hravou sekcí. Geometrie Grand Canyonu dovolí opravdu dost.
Na závěr ještě pár čísel. Postřeh k velikosti dámských kol. Pro výšku postavy 164 cm je velikost S hraniční, obzvlášť pro toho, kdo má rád trochu nataženější posed. Vyzkoušely jsme v redakci dvě jezdkyně a shodly jsme se, že bychom obě zvolily velikost M, což je z dámské modelové řady ta “největší”. Vyšší postava tak mopžná bude hledat v pánských modelech, ale z našeho pohledu je skvělé, že je velmi rozmanitý a jemně odstupňovaný výběr i pro ženy menšího vzrůstu.
Grand Canyon WMN AL SLX ve velikosti S váží 11,2 kg, úpravou na bezdušové pláště by ještě lehce zeštíhlel. Tato německá značka oslovuje cyklistickou komunitu nejen designem, ale také cenou, ta je v případě hliníkových hardtailů velmi zajímavá. Modely SL 7, SLX 8 a 9 se pohybují v rozpětí 33 – 36 tis., v případě SLX 9, která je osazena komponenty sady Sram Eagel bike pořídíte za 46 tisíc.
Podrobný přehled dostupných modelů a jejich specifikaci najdete zde.
Autor: Monika Kyselová