Reklama

Dámy nejen na kole #4. Skialpinismus-nahoru za své a dolu za odměnu

Další ze zimních sportů (nejen) pro cyklisty. Tahle parádní aktivita má i svou společenskou stránku. Kdy je konverzace užitečná? Prozradí vám následující řádky…

Reklama

Skialpinismus je už dlouhá léta známý, ale do povědomí širší sportovní veřejnosti se dostal pozvolným krokem. U toho, kdo zkusil, zanechal určitě nesmazatelnou stopu. Skialpinistů se na kopcích objevuje zimu od zimy více. Proč tenhle sport láká a je užitečný i pro nás, cyklisty?

Skialpy, mezi komunitou též zvaný skimo zažívá nepřehlédnutelný boom. I mezi těmi, kdo měl dosud zakořeněný odpor k běžkám. Pokud si chcete zlepšit fyzičku, je pro vás tou pravou volbou.

První krůčky budou trochu neohrabané. Při stoupání kolmo do kopce budete očekávat, že vám lyže podklouzne. To se však nestane. Nejde o běžky. Můžete zapomenout na křečovité držení postoje na rukou. Na pásech to stoupe samo. Na konci prvního výletu získáte takovou jistotu, že vám nebude dělat problém stoupat bez opory a použití holí.

Proč je skimo v hledáčku sportovců?

Pohyb na lyžích, vybavených speciálními pásy je ideální pro rozvoj kondičky. Navíc na rozdíl od jízdy na běžkách si snáz udržíte tepovou frekvenci v nižších číslech. Vždy, když vystoupáte na vrchol, tak stejně jako v sedle kola, přijde po dřině nahoru zasloužený sjezdík.

Někdo zas sáhne po skialpech proto, že se na nich v zasněžené krajině podívá na místa, kam by se mu na běžkách po turistické trase nepodařilo dostat.

Trénink (nejen) pro cyklistiku

Náročnost aktivity opět souvisí s intenzitou, v jaké ji děláte. Při pohybu zapojíte všechny svaly na nohou a zároveň zapojíte i horní končetiny společně se zádovými svaly. Stačí, když se zvedne sklon svahu a tepová frekvence stoupne výš. Výhodou, ve srovnání s běžeckým lyžováním je, že na skialpech vydržíte jít pomalu a dlouho a technika pro základní pochod v běžném terénu není nijak náročná.

Ale i skialpinismus má závodní podobu, a tedy i tuto aktivitu můžete využít pro rozvoj trénovanosti v rámci cyklistické přípravy. Díky tomu mohou být vaše skialpové výlety z tréninkového hlediska velmi pestré.

Jak využít skialpové výlety, abychom na jaře cítili zlepšenou kondici a užily ji i na kole? Co vše může cyklista při výšlapech natrénovat? 

Obecnou vytrvalost – do svého tréninku zařaďte dlouhé skimo. To představuje ideální objemový základ. Navíc bude zábavnější než točení v sedle mezi zdmi. Výhodu je, že na skialpech vydržíte mnohem déle než běžkách a navíc na nižších tepech. V této úrovni jsou skialpy i prima společenskou záležitostí, při pochodu můžete čile konverzovat, oproti běžkám nebudete totiž lapat po dechu.

Silovou vytrvalost – zkuste výšlap prokládat chůzí bez holí, ty držte zhruba v jejich půli v ruce a simulujte pohyb pažemi při chůzi, ale bez odpichů. Přední stehna tak pracují intenzivněji a zároveň se naučíte správně přenést váhu a zatížit pás.

Opravdový silový trénink na přední stehna začne po sundání pásů.  Jízda dolu vypadá jednoduše. Ovšem s přibývajícími oblouky ucítíte pálení ve stehnech. Aktivní jízdou ve sjezdu si pořádně máknete. Tahle fáze vám dá mnohem více než dřepy se závažím ve fitku.

Aerobní až maximální intenzitu – stejně jako u běžek se nebojte tzv „prošťouchnout“ dýchací cesty. V zimní části přípravy není na škodu se postavit na start nějakého sportovního klání. Sice nejste specialisté, ale proč si neudělat tréninkový program pestřejší a zábavnější. Taková sázka s kamarády může být pozitivním hecem. Navíc nevypadnete z pohybu ve vysoké intenzitě.  Pro ty z vás, které je startovní číslo zavazuje a stresuje, nezoufejte. V určité modifikaci můžete své intenzivní cyklistické tréninky převést i na skimo, stačí začít stoupat intenzivněji, zvolit náročnější terén a hned jste v červených číslech.

Technika

Stejně jako u běžeckého lyžování i tady platí pravidlo, že technicky zdatní skialpinisté se neunaví tolik jako ti, co se se skialpem teprve seznamují. Výhodou je, že chůze je základním a přirozeným pohybem člověka. Takže na skialpech se nahoru vychodíte a dolu se také vyjezdíte. Samozřejmě, že ti sjezdovým lyžováním políbení jedinci mají při jízdě po svahu dolů výhodu. Ale nebojte, vše se dá naučit.

1.Nedržte vše na rukou
Při stoupání zapomeňte na křečovité držení postoje na rukou. Chůze kolmo do sjezdovky není problém. Pásy vás podrží. Přesvědčte se o tom tím, že po určitou dobu budete stoupat bez použití holí. Věřte, že budete mile překvapeni.

2.Dlouhý skluz
Základem správného pohybu vpřed je dlouhý krok – skluz.
Po prvních pokusech chůze zkoušejte krok protáhnout. Na nohu vepředu přenesete váhu tak, aby co nejvíce zatížila lyži a tím pás, který je na skluznici přilepený. Kvalitní odraz nedocílíte, pokud pás dostatečně nezatížíte. Nejčastěji je to z důvodu, že stojíte na obou lyžích a váhu máte rovnoměrně rozloženou, což je špatně. Kdo ovládá klasický běžecký styl, techniku rotace parádně využije i zde.

3.Lyže nezvedat
U začátečníků je možné vidět přehnanou snahu zvedat při chůzi do stoupání nohy a tím i lyže. Nejen, že to má do elegantního skluzu hodně daleko, ale navíc dochází k zbytečnému výdeji energie. Lyže po sněhu tahejte a nezvedejte. Díky tomu bude váš pohyb mít blíže ke skluzu než k chůzi na lyžích. Toto pojetí je charakteristické pro závodní skialpinismus, kde se každá ušetřená energie hodí.

Tato technika platí pro chůzi ve vyšlapané stopě. Pokud si prošlapáváte nové stopy v hlubokém sněhu, je třeba nohy naopak zvedat nad úroveň sněhu, aby se zamezilo tahání předních částí lyží pod sněhem.

4.Trénink skialpinistické otočky
V strmém terénu, kdy už se volí k stoupání traverz a nikoliv kolmý výstup, je třeba dělat otočky o 180 stupňů. Vyplatí se nácvik na rovině, aby vás pak v akci otočka nepřekvapila. Nejrozšířenější je otáčení čelem k svahu, kdy se horní lyží otočíte do opačného sněhu o něco výš a přenesete na ni celou váhu. Potom zvednete spodní lyži, nohu překlopíte k stojné noze.

5.Práce s pásy
K skialpovým dovednostem patří i práce s pásy.  Nasazování pásů na lyže je poměrně snadné, je potřeba očistit a osušit skluznici a podle způsobu uchycení zaháknout a přihladit pás. Při manipulaci s pásy dejte pozor, aby vám nespadl lepivou stranou na cokoliv jiného než sníh. Čistit pásy od jehličí vám zabere nejeden dlouhý zimní večer. Pokud venku vládne horší počasí a je větrno, nastává zkouška vaší šikovnosti. Pásy pro transport dejte buď lepivou stranou k sobě nebo použijte speciální fólii.

V dalším článku vám představíme skialpové vybavení a zásady pohybu ve volném terénu..

Lucie Hamanová
Reklama