Reklama

Na pivku s panem Knogem. „Je v pořádku dělat chyby, ale je špatné je dělat dvakrát“, říká designér světově známé značky

Jak chutná Hugo Davidsonovi české pivo? A jaký poplach způsobila miliónová objednávka na světla Frog?

Reklama

Tenhle sympatický a energií nabitý rodák z Melbourne je už víc jak 15 let svázán se světoznámou značkou Knog. Stál u jejího zrodu a na svoje skoro dospělé dítko je náležité hrdý. Hugo Davidson jako CEO a Executive director je ale stále v akci, i když úspěšnost prodeje řady produktů by mu už mohla dovolit sledovat vše z klimatizované kanceláře, sídlící v australském velkoměstě. Opak je pravdou a tak se nám poštěstilo se s tímto zajímavým týpkem osobně setkat při jeho návštěvě Česka. Pravda, zastavení v Praze „na jedno pivko“ si naplánoval po cestě na zimní veletrh ISPO, který se konal v Mnichově. To ale nic nemění na mimořádnosti setkání…

Hugo, jak to vše začalo? Kdy vznikl nápad založit značku Knog?

Design byl a je mojí vášní. Před 25 roky jsem nastoupil do firmy Catalyst, která se zaměřovala na industrial design, po 10 letech jsme se s mým kamarádem a kolegou z práce Malcym, technický inženýr, rozhodli, že začneme vyvíjet výrobky pro cyklistiku. Ne snad, že bychom byli takoví cyklisti, ale protože jsme cítili, že to je dobré odvětví (smích). Viděli jsme, že je na trhu hodně čínských výrobků, které jsou levné, ale mají často špatnou životnost a kvalitu.

My chtěli (a to platí stále) vyvíjet produkty, které lidi baví a budí v nich emoce, i když se jedná o tak na první pohled obyčejné věci, jako je zvonek nebo světlo na kolo. Naší filozofií je tzv. unboring things – to znamená vzít nudné věci a udělat je zajímavé.

Já dělal návrhy, ale velice rychle jsme si uvědomili, že k úspěchu bude potřeba nejen ten design, ale taky dobrý marketing. Některé kampaně byl hodně kontroverzní, fakt jsme si s tím vyhráli a teď máme 65 zemí, kde obchodujeme. Teď skočím do současnosti, pro nás je zajímavá Česká republika, Polsko, Maďarsko – tyto země jsou pro nás velmi důležitým trhem.

Tady je populární nejen mountainbiking, ale i městská cyklistika, začalo jezdit velké množství žen, vrací se popularita silniční cyklistiky, ten zájem rapidně roste, říkáte si, co se děje, proto jsem chtěl přijet a podívat se do různých obchodů v této části Evropy. A před čtyřmi lety jsem navázal spolupráci se Schindlerem. Za tu dobu jsem poznal, že je opravdu dobrý obchodník a náš partner.

Takže nejsi poprvé v České republice?

Ne, jsem tu už poněkolikáté, vždy to bylo pracovně, ale pokaždé se snažím si najít chvilku pro sebe, abych mohl strávit trochu času v dané lokalitě.

Další otázka se nabízí sama. Určitě jsi tedy ochutnal české pivo. Co mu říkáš?

Miluju české pivo, zrovna včera jsme jich pár dali. Byli jsme v hospodě The PUB, porovnávali jsme se s dalšími pobočkami. Byla to docela sranda hecovat se s ostatníma.

Zpět od pivka k výrobkům Knog. Který je tvůj nejoblíbenější?

Oblíbený a neskutečně úspěšný je OI bell. Nás je ve firmě 26, když navrhujeme produkt, tak se na vývoji podílí všichni, designéři, inženýři, lidi přes elektroniku, pracujeme formou brainstormingu, kdy píšeme všechno na tabuli, je to opravdu týmová práce. Když jsme přemýšleli nad tímhle produktem, strávili jsme přes dva roky diskusí na konceptem. A pak jsme si jednou hráli se skicou jednoho z designů a konečně nám to sepnulo, řekli jsme si jo, tohle je ono, náramek!

Jak dlouho trvalo, než se tenhle krásný zvonek dostal na pulty cyklo obchodů?

Základní design byl na papíře hotový za 10 min a pak to samozřejmě trvalo dalších 6 měsíců vše zprocesovat do výroby. Samozřejmě jsme museli vyřešit dětské nemoci, například to, že první zvonky nebyly dost hlasité. Postupně jsme to vyladili do finální podoby. Když jsme konečně měli ten úžasný zvonek s tím správným tónem, bylo to super pocit. A když jich prodáte 1,5 milionu asi to nebude špatný produkt.

A pak je tu ještě Frog. Na něj nemůžu zapomenout, protože to byl produkt, který nás umístil na mapu světa cyklistiky. Tady to byla správná věc ve správný čas. Pamatuju si, když nám přišla objednávka z USA za milion dolarů! To jsme říkali, že to je asi nějaká chyba. Hned jsme volali zpátky, říkáme, tady jste udělali chybu v desetinné čárce a oni že ne, že je to úplný hit a že ta objednávka je správně. To byl jasný signál, že jdeme dobrou cestou. V době, kdy o nás svět opravdu prakticky nevěděl.

Jak probíhá testování nově vyrobených vzorků, než je pustíte do světa?

Máme skupinu 200 lidí, z 15 zemí a testujeme každý produkt. Většinu věcí, co nám naši testeři říkají, tak sami víme, ale je úžasný, když vám řeknou něco, nad čím pak sedíte a říkáte si, jak jsme si toho nemohli všimnout…? Myslím si, že je v pořádku dělat chyby, ale je špatné je dělat dvakrát.

Zvonek OI Knog získal prestižní cenu Eurobike Award 2016 za inovaci
Knog Frog - jednoduché, stylové a funkční světlo si podmanilo cyklistický svět


Sledujte trendy v cyklistice, které vás pak vedou?

My je určujeme! (smích). Samozřejmě, snažíme se reagovat na vyhlášené značky jako jsou Fizik, Rafa, Crank brother. Sledujeme trendy i mimo cyklistickou komunitu. Například barvy, materiály, třeba na silikon jsme přišli při vývoji jiného produktu. Ale bylo by určitě skvělé vědět, jaké barvy budou na další sezónu kolech, aby to ladilo.

Je těžké najít dobré dodavatele materiálu nebo firmy, s kterýma spolupracujete?

Jeden takový případ jsme měli, když jsme vyvíjeli jeden z našich zámků, kdy jsme obešli všechny firmy a všude jsme slyšeli, to nejde, to nejde. Nakonec jsme našli dvě firmy, které vyrábí kuchařské náčiní a dali jsme to dohromady a s nimi jsme vývoj úspěšně dotáhli do konce! Jako inovativní firma jsme často nuceni hledat partnery zcela mimo tradiční okruh dodavatelů.

Co moderní technologie, plánujete pracovat třeba se solárními panely, které by mohli být na řídítkách a mohli by dobíjet světla?

O tom už jsme hodně mluvili, protože to je téma dnešní doby a my se také zajímáme o udržitelné zdroje. Ale technologicky to zatím nejsme schopni zprocesovat tak, abychom byli spokojeni s funkčností. To ale neznamená, že by to šlo stranou našeho zájmu, naopak, je to další výzva.

Inspirací pro založení Knogu byla mimo jiné situace na trhu, kde se objevovalo levné a nekvalitní zboží z Číny. Jak se vyrovnáváte v současnosti s čínskými firmami, které často dělají levné kopie?

Spolupracujeme s jednou italskou firmu, které zašleme všechny naše patenty a oni mají systém, který neustále skenuje internet. Když narazí na kopii našeho patentu, tak prodejci zašle právní dokument, v kterém stojí, aby stáhli svůj produkt z webu. Ta čísla jsou hodně vysoká, tento rok to bylo 6200 webových stránek, kde prodávali kopie našich výrobků. Italská společnost také zarazila prodej 86 000 produktů! A funguje to. Například když na Amazonu dostanou dvě varování, tak by jim následně stáhli všechny produkty, což by znamenalo obrovské ztráty. Takže tenhle systém nám funguje opravdu dobře.

Co je tedy tajemství úspěchu značky Knog?

Snažíme se věci dělat tak, aby nebyly nudné. Problém je, že když vyvíjíte nějaký produkt, vždy se koukáte na trh, jestli jsou ty věci podobně a to je nuda. Samozřejmě chceme, aby tam kromě wow efektu byla dodržená kvalita. A budu se opakovat, a design a práce v Knogu je moje vášeň. A takhle to mají i ostatní ve firmě.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama