Karbonový hardtail Kross Level 14.0 v ostrém testu…
Kolekce hardtailů polské značky Kross mnohé potěší svou opravdu širokou nabídkou. Nám se k testu dostal tentokrát pánský model nesoucí označení Level 14.0 v elegantní grafitově šedé s kombinací červenou barvou, velikosti M. Po závodním modelu Team Edition jde o druhý nejvyšší v bohaté řadě karbonových Levelů.
Pro charakteristiku tvaru karbonového rámu s označení D84 Carbon SL (jedná se o kategorii osmistovkového karbonu přesné označení T800S, který v sobě kloubí výbornou hmotnost a tuhost), je asi nejvýstižnější slovo „jednoduchý“. Kross si zde nehraje na konstrukční záludnosti, vylepšující design, naopak, je vše podřízeno celkové tuhosti a střízlivosti. Až na jednu výjimku, a tou je drobný stylizovaný tzv. „nos“ v horní části hlavové trubky. Ta je kónická a přechází plynule v horní trubku, jejíž profil se směrem dozadu snižuje, aby se rozšířil a obešel sedlovou trubku v plynulém přechodu do širokých sedlových vzpěr.
Tahle přechodová partie s menším lomením před sedlovou trubkou je typickým poznávacím znamením kol polské značky a mně se tento detail dost líbí. Spodní trubka pak respektuje požadavky na tuhost, výrazně se rozšiřuje směrem ke středovému pouzdru a plynule navazuje na poměrně štíhlé řetězové vzpěry. Celek rámu je velmi kompaktní a bytelný, což se projevilo na celkové tuhosti a přesném ovládání kola.
Sadě Sram Eagle GX není co vytknout, v tomto případě dostáváme stejný rozsah převodů jako nejvyšší sady XX1 Eagle, ale za přijatelnější cenu a trochu vyšší hmotnost. Kazeta má rozsah 10 – 50zubů a vepředu je jednopřevodník s 34 zuby. S uvedenými převody nebyl problém na rovině jet víc jak 38 km/h, případně vyjet 20 % lesní stojku v sedle.
Na biku Kross Level 14.0 jsou zapletená kola DT Swiss X1700 Spline R (15x100mm) na předním náboji a DT Swiss X1700 Spline R (12x142mm) na zadním náboji. To se ukázalo jako rozumná volba, jak z pohledu akcelerace, tak jejich odolnosti.
O přední tlumení se postarala vidlice Fox Performance 32 Float se zdvihem 100 mm. Citlivost v počáteční fázi zdvihu byla dostatečná, přesto ale nejde o nějaký přehnaně měkký kousek. Progresivita sice není tak ostrá, jak bychom u závodního kola vyžadovali, ale lehká úprava tlaku nebo využití dálkového ovladače lockoutu vše vyřešila.
Testovaný model je vybavený brzdami Sram Level s označením TL, jedná se o prostřední řadu. Tyto brzdy disponují systémem uchycení Match Marker, díky kterému je možné přímo na páku umístit jak řadící páčku, tak Lockout páčku, případně i ovládání teleskopky.
Jízdní test: „Pro radost i výkon“
Kdybych měla chování Kross Level 14.0 vystihnout, pak je to závodní devětadvacítka se vším všudy, navíc respektující trendy. Středně dlouhá horní trubka i přední trojúhelník mě perfektně usadil za pohodlný široký kokpit a rovněž sedlo komfortem nešetří. Geometrie dobře padla do ruky. I když má přední vidlice 69° úhel, pocitově je dost postavená, takže z toho plynoucí stopa předního kola vyvolává dojem bleskové točivosti s jen minimálním odporem. Tak nějak by to u závodního kola mělo být. Když se jezdec opře do pedálů, kolo vyrazí kupředu s až nečekanou lehkostí. Je to střela, která dokáže perfektně zrychlovat a jezdcův výkon díky skvělé torzní tuhosti nijak nezkresluje. Vyšší tlak ve vidlici nebo blokace jsou pak nutným následkem touhy po stálé akceleraci, o níž si kolo skoro samo říká. Tuhé sedlové vzpěry nejsou zrovna strůjcem komfortu, ten dohání štíhlá sedlovka a pohodlné pláště Mitas Scylla (29“ x 2.25“), ovšem preciznost ovládání a výkon díky tuhosti jim upřít nelze. Krátká zadní stavba pak neprotestuje proti točení, ale celková geometrie i přes hbitý předek dokáže vše lehce zklidnit.
S kolem jsem si naplánovala 100 km kolem Sázavy, kde nechyběly jak těžší terénní pasáže, tak příjemné šotolinové cesty. Kross Level 14.0 nezklamal. Do rozbitých sjezdových pasáží je to společník, který jezdce podrží. Na nějaké zvládání hran po zadním kole to zrovna není, bike dává spíše přednost předku hezky na zemi, případně stabilnímu přeletu překážek s oběma koly současně ve vzduchu, ale celková porce jistoty je zde hodně znát.
Paradoxně proti tomu není problém následně kolo protáhnout ostrou zatáčkou, kde se projeví tuhost rámu i pevných os a vše se řeší s naprostou přesností. Točivost předku je ale potřeba mít na paměti a držet pevně řídítka, tady to není o jistotě „endurovsky“ položené hlavy, která kolo nechá proplout nejtěžší pasáží s jistotou tanku. Level 14.0 vyžaduje ruku zkušenějšího pilota, který z ní dokáže do kopce vyždímat díky výkonu maximum, a v opačném směru ji lehce krotit, aby ukázala, co umí. Tohle kolo mě baví, je to závodní XC model, kde sedí geometrie a závod si s takovým kolem umím představit.
Cena za model Kross Level 14.0 je 77 990 Kč. Podrobnou specifikaci i přehled dalších dostupných modelů najdete na stránkách českého zastoupení.
+
tuhý rám, přesné ovládání kola
nízká váha
12 ti rychlostní sada GX Eagle
–
tvrdší gripy
absence ochrany rámu, resp. zadní stavby pod řetězem