Reklama

Cvičíme PERMANENTO. Díl I. – Návrat k batoleti

Nový VIDEO seriál s originálním cvičebním programem…

Reklama

Půldruhého roku jste se s námi mohli inspirovat v seriálu Rutina jednoduchým cvičením, které mělo posílit vaše břicha, zadečky, ruce, vytvořit vám sestavu pro pravidelné „rutinní“ cvičení.

Teď vám přinášíme další a velmi zajímavou inspiraci, cvičení Permanento. Jde o originální program, který vychází z principů vývojové kineziologie. Navíc je cvičení jak šité na míru současným omezeným možnostem pobytu venku. Může vám pomoci vyplnit období plných opatření k něčemu, co pak využijete, až zase vyjedete na svém kole. A navíc se budete i po krátkém cvičení cítit fantasticky, což vůbec není k zahození!

Cvičení zvládne každý, od dětí až po seniory z bezpečí domova. Aktivním cyklistům přinese vylepšení koordinace, stability a zpevnění středu těla – což v terénu jako když najdete! 

Než začneme…

U cvičení Permanento je mechanismus fungování trochu odlišný, než je tomu u jiných forem cvičení. Cílem je vybranými pohyby aktivovat důležitá mozková centra a „oprášit“ původní (reflexivní) motorické dráhy, které stojí za správným a tedy efektivním fungováním našeho těla. Postupně opustíte tzv. sekundární motorické dráhy, které vznikly v průběhu života a které zbytečně zatěžují náš organismus a zbytečně limitují výkonnost. Navíc mohou být příčinou dysbalancí a následně bolestí, sportovních zranění či nadbytečné únavy.

V podstatě se pohybem vrátíte do prvního roku života – do doby, kdy vaše tělo fungovalo dokonale. Úplně přirozeně posílíte střed těla, optimalizujete zapojování svalů, zlepšíte funkci rovnovážného ústrojí a propojení mozkových hemisfér. Změny brzy pocítíte v každodenním životě, ale postupně se promítnou i do vaší sportovní výkonnosti. Základy kondice budou pevné a vy se na ně budete moci spolehnout v tréninku i závodě. Dopady cvičení ale ocení i ti z vás, kdo nemají závodní ambice. Každou vyjížďku, i když ne úplně pravidelnou, si budete moci vychutnat. Pojede se vám krásně lehce, jen si budete muset osedět pozadí.

Jen 10 minut denně

Čas, to je něco, na co se vymlouváme nejčastěji. V případě cvičení Permanenta máme skvělou zprávu – bude stačit jen 10 minut denně. I když dnes vám nabídneme cvičení o trochu delší.

Postupně se seznámíte s pěti základními pohyby, které se pak v různých modifikacích a úrovních náročnosti prolínají všemi sestavami Permanento. Cvičení můžete využít ke zklidnění, protažení, rozhýbání nebo jako velmi efektivní a komplexní posilování. Protože jste sportovci, tak si pro dnešek můžete vyzkoušet jednu posilovací sestavu a dle instrukcí regulovat její náročnost s ohledem na vaši kondici a aktuální rozpoložení.

Hned na začátku uslyšíte pokyn „ukotvěte jazyk“. Co to znamená a proč? Jazyk ukotvíte tak, že jeho špičku opřete o horní patro hned za přední zuby. Pokud polknete, tak se tam sám opře. Tím, že jazyk takto ukotvíte, stimulujete důležitá mozková centra, která dále podporují aktivaci původních motorických drah. Jinými slovy tak zefektivňujete účinky cvičení.

VIDEO – první sestava na vyzkoušení

Něco o autorce

Autorkou originálního programu je Mgr. Kateřina Macháčová, Ph.D., bývalá reprezentantka ČR v rychlostní kanoistice, která v rámci studia na FTVS odjela na stáž do USA. A už tam se začal psát příběh vzniku projektu Pohyb pro život i Permanenta.

„Často se mě lidé ptají, co mě dovedlo ke vzniku cvičení PERMANENTO. Teď, když na vše koukám zpětně, tak si říkám, že jsem si to cvičení vlastně vytvořila pro sebe. Celý svůj život jsem strávila sportem. V devíti letech jsem se začala věnovat rychlostní kanoistice a čtyři roky strávila v české juniorské reprezentaci. Pak jsem se začala pohybu věnovat i teoreticky na FTVS a od kanoistiky postupně přesedlala na kolo přes kvadriatlon (plavaní, kajak, kolo a běh) a terénní triatlon. Sport jsem brala vážně do té doby, než jsem si v závodě ČP v silniční cyklistice zlomila obě ruce najednou v hromadném pádu. To byl zvrat a zajímavá zkušenost, kdy mi došlo, že už je čas na změnu.

Rozhodla jsem se věnovat pohybu více do hloubky. V rámci postgraduálního studia jsem se zaměřila na problematiku pohybu a stárnutí. Dnes už to je běžné, ale v roce 2005 to byla celkem rarita. Vlastně jsem si vytvořila svůj studijní program, který jsem zakončila na Institutu gerontologie v Detroitu, MI, USA. Po téměř tři roky ze mě byl vědec a ve volném čase opět bikerka v barvách jednoho michiganského týmu.

Po návratu začal kolotoč rodinného života a kolem dětí. Do toho jsem pracovala, psala vědecké články a samozřejmě sportovala. Jen na kolo už nebyl čas a tak jsem obula běžecké boty a běhala. Teď bych to nazvala spíše utíkáním. Nakonec jsem neutekla. Zastavilo mě vlastní tělo a nemoc, kdy jsem opět vše přehodnotila a začala vyvíjet Permanento. Potřebovala jsem něco efektivního a časově nenáročného. Nejprve jsem cvičení testovala na sobě, pak na své rodině a pak před téměř třemi lety jsem se odhodlala vyjít na veřejnost. Od té doby přibývá spokojených klientů z řad sportovců i nesportovců. Je to jedna velká radost. Cvičení a hlavně jeho uplatnění dále rozvíjím!“

To byla taková ochutnávka a inspirace a příště se můžete těšit na článek o prvním pohybu a funkci nejdůležitějšího kosterního svalu v našem těle. Víte o jaký pohyb a sval jde? Indicie je ve videu.

Autor: Kateřina Macháčová

www.pohybprozivot.cz
www.permanento.cz

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková