Reklama

Léto běží, je nejlepší čas začít!

Je fajn, když jsou věci snadno, lehce a přináší úspěch….

Reklama

V posledních dvou letech patří témata o imunitě a péči o vlastní zdraví mezi ty nejvíc frekventované. A ruku v ruce s tím se píše také o otužování, které se stalo módním hitem současnosti. Možná jste postřehli, že do Čech zavítal i guru této aktivity Nizozemec Wim Hof, který byl hostem na festivalu Colours of Ostrava.

Koupání v kádi s ledem je pro mnohé za hranou, ale odhodlání se přeci jen trochu otužit (a tím si zdraví utužit) hlodá v mnohých z nás. Jenže co s tím, když pojem „studená sprcha“ je pro nás synonymem domácího mučení?

Léto se nám přehouplo do druhé půlky a tak je ideální čas začít tím méně bolestným způsobem. Užívejte přírodní koupání a nepřestávejte plavat ve venkovních vodách, a to až do zimy. Jak voda chladne postupně, zvyknete si.

Zní to jednoduše, jenže jsou tu pravidla, která je potřeba dodržovat a s kterými je i potřeba počítat.

 

1.Silná vůle a motivace

Otužování a pevná vůle patří neodmyslitelně k sobě, bez pevné vůle to opravdu nejde. Hlava bude vaším největším parťákem k zvládnutí výzvy. Odměna přijde, v první fázi euforie, časem potvrzení skutečnosti, že jste odolnější vůči nastydnutí.

 

2.Paměť těla

Pravidlo neméně důležité je soustavnost. Každý den potřebuje tělo dostat impulz, aby to vzalo za své a na chlad si přivyklo. Odolnost vůči chladu si totiž „pamatuje“ jen po určitou omezenou dobu, u každého je to jinak, ale je to v řádu týdnů.

3.Studená je vždy studená

Nenechte se odradit tím, že po dvou měsících pravidelného otužování vám bude horský potok připadat stále studený. (Ještě víc to platí pro studenou sprchu). Tak to je, ale jen pro první okamžik. Posun ale nastane v tom, že s tou studenou vodou dokážete žít, zvládnete se ponořit, nestáhne se vám dýchání. Jste na to prostě otužilý.


4.Ta nejlepší droga

Otužování je prý návykové. Jako droga, ale v tom pozitivním smyslu. V těle dochází v podstatě k chemickému efektu, kdy se po vylezení z chladné vody vyplavují endorfiny a další „hormony štěstí“. Když máte tu možnost užít si otužovací chvilku v nějakém hezkém prostředí, je pak zážitek komplexní.

 

DNK bonus: Jako otužilec se vykoupete (umyjete) všude. Po náročném dni v trailech nebo vysokohorských pochodech si užijete koupačku v horském jezeře, tůni ledovcové řeky, kdekoliv.

Když musíš vzít sprchu na milost

Pokud z nějakého důvodu nevyhledáváte přírodní koupání, pak pro vás není jiné cesty než vzít na milost studenou sprchu. Výsledek je pro tělo jednoznačně příznivý, jen to asi bude vyžadovat víc mentální síly.

Často doporučovaný postup je nejprve sprchovat tělo několik minut teplou vodou. To rozšíří cévy a dojde k prokrvení svalů a pokožky krví bohatou na kyslík. Po tomto zahřátí si pak nastavte chladný proud vody. Než začnete tělo ochlazovat 2x se zhluboka nadechněte a vydechněte a „těšte se“ z osvěžení.


 8 týdenní otužovací plán

1.- 5.týden začněte krátce teplou či vlažnou sprchou, pak vystřídejte za chladnou nebo rovnou studenou vodu a interval prodlužujte v čase. První až třetí týden po 10 vteřinách, čtvrtý týden vydržte 45 vteřin a pátý týden 60 vteřin.
6. týden: začněte minutou studené vody, teplá dle chuti, konec krátké osprchování studenou vodou
7. týden: minuta studená, minuta teplá, minuta studená
8. týden: studená voda, minimálně jednu minutu

 Snažte se o klidné dýchání, uvolnění. Hlavu zpočátku nesprchujte, můžete ale osvěžit obličej.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková