Reklama

POD POKLIČKOU s Nikol Flašarovou

Vloni překvapila i v silniční časovce, umí dobře zajet i standardní maraton, ale asi ze všeho nejvíc miluje 24hodinovky. Čím doplňuje „palivo“ a jaký recept patří mezi její oblíbený? Další díl seriálu Pod pokličkou je tu!

Reklama

Náš mini seriál v rámci článků o výživě pokračuje s další českou cyklistkou, která přešla z atletiky na kolo a tam se jí hodně daří. Kromě toho ve volném čase ráda jóguje, skiapluje a čte. Nejprve krátké představení Nikoly i její cesty ke kolu.

Jmenuji se Nikol Flašarová, je mi 30 let, věnuji se maratonům na horských kolech a 24 hodinovkám. Od 8 do 18 let jsem dělala atletiku a na kole jsme jezdili hlavně na výlety s rodinou po Jizerských horách. Vzpomínám si, jak jsem se ještě na kole bez přehazovačky snažila vyjet každý kopec. V dětství jsem jela asi 2-3 závody na kole, ale první 35 km maraton jsem absolvovala až v roce 2015  na popud ségry.

Více závodit jsem začala o dva roky později. S tréninkem mi pomáhal trenér ze spinningu Honza Koubík. Byl to právě on, kdo mě nasměroval k 24hodinovým závodů, na kterých jsem poznala svého přítele, spoustu skvělých přátel a v neposlední řadě mého aktuálního trenéra Tomáše Kozáka, který mě vede necelé tři roky. Když nesedím na kole, ráda si zacvičím jógu, jdu si zaplavat nebo zahrát beach volejbal s přáteli.

Letošní zimu jsem objevila skialpy a zamilovala si je. Ráda také relaxuji čtením dobré knížky, i když nejvíc toho přečtu asi v MHD cestou do práce.

Tři roky stará "radost" v podobě zisku titulu mistryně republiky v 24hodinovce a také zvládnutí výzvy Bike Hero v podobě 159km v terénu, s převýšením přes 4000 metrů za jeden den

Moje největší úspěchy a cíle v cyklistice

Loni jsem poprvé zkusila silniční závody a moje první časovka mi vynesla bronz z mistrovství republiky, čehož si velmi vážím hlavně s odstupem času. Mezi největší úspěchy na biku řadím vítězství na dlouhé Salzce, dva tituly mistryně Evropy ve 24 hodinovce a 5. místo na MS 24h ve Finale Ligure z letošního roku.

Z klasických maratonských tratí to je bronz ze světové maratonské série v Turecku a účast na MS XCM na Elbě. Ráda bych navázala na loňskou úspěšnou sezónu a největší cíl je pro mě stále se cyklistikou bavit a dojet vždy ve zdraví do cíle.

Na cyklistice se mi líbí, že se díky závodům podívám i různě po světě a je to skvěle strávený čas s přítelem, přáteli i rodinou.

Úspěšného přerodu atletky v cyklistku si všimla i společnost Endorphine Republic, která Nikol podporuje

Nikol, přibliž nám svůj běžný talíř během závodní sezóny. Co ráda jíš, piješ a vaříš?

Snídám většinou kaše na nekonečno způsobů, nejčastěji ovesnou nebo rýžovou. Před závody je klasická lehce stravitelná kombinace vločky + banán + nízkotučný řecký jogurt + med a nesmí chybět káva. Když nesnídám těsně před tréninkem, ráda si dám třeba i míchaná vajíčka s pečivem a zeleninou, banánové lívance nebo palačinky od přítele.

K obědu a k večeři typicky těstoviny či rýži s masem a zeleninou, případně salát a k tomu pečivo. Mám ráda rychle připravená jídla, protože většinou není času nazbyt, takže třeba pečené batáty s masem v troubě. Ke svačině si dám např. jogurt s ovocem, rajčata s mozzarellou nebo chia puding s sebou do skleničky.

Přes den piju vodu a bylinkové čaje a průměrně 3 šálky kávy. V práci máme výbornou kávu, tak je těžké odolat. Přítel se mi směje, že potřebuji 3 základní potraviny: kávu, mléko a banány.

Ještě prozraď, čemu se v jídelníčku vyhýbáš a jak zvládáš kombinaci práce – kolo – vaření.

Vyhýbám se smaženým jídlům a alkoholu, nějak mi to přestalo chutnat. Občas si dám ovocné nebo nealko pivo. Nemám ráda houby a maso jen libové. Z dobrot si v kavárně dám mrkvový dort nebo cheesecake, nejlepší mají na Mallorce u Itala.

Ve vaření se s přítelem střídáme, teď si zase vaříme i na další den do krabičky do práce. Já preferuji rychlá a výživná jídla, naposledy to bylo krůtí maso na cibulce s hořčičnou omáčkou s rýží či těstovinový salát.

V minulém roce mi sestavovala jídelníčky nutriční specialistka a kamarádka Jana Žídeková. Společně s trenérem stojí za propojením Tranining & Food. Naučila mě skvěle kombinovat potraviny, doplňovat energii během tréninku a jídelníčky obohacovala chutnými recepty. Jídlo jsem měla přesně rozepsané s ohledem na trénink, ale chce to pevnou morálku. Během sezóny je asi největší rozdíl, že jsme často někde pryč, a tím pádem se častěji stravuji „nedomácí“ stravou.

Jak vypadá tvoje příprava na 24h závod? Přibliž nám tyto dlouhé závody z hlediska stravy…

Nemám speciální trénink na 24hodinové závody, trénuji 5x týdně, dva dny mám lehké vyjetí, nějakou doplňkovou aktivitu či úplné volno. S trenérem jsme denně v kontaktu a podle toho, jak se cítím, jak se mi jelo, ale i třeba s ohledem na počasí, mi přizpůsobí trénink na další den.

Z hlediska stravy je třeba před dlouhými závody 1-2 dny dopředu dbát na dostatečný příjem sacharidů. Během MS jsem nezvládla vedro a měla jsem pak velký problém cokoliv sníst, takže v noci mě zachránily preclíky a gumové bonbony.

ME už bylo více pod kontrolou, neustále jsem měla studené pití – ionťáky, vodu, v pozdějších hodinách pro změnu colu s vodou či sladký čaj. A každou cca půl hodinu jsem doplňovala na střídačku tyčinky, gely, rýžové koláčky, želé tyčinky, toasty, energetické bonbony, kus jablka, banánu. Na závod si vždycky připravíme spousty jídla, protože nevíme, na co bude chuť a pak většinu vezeme zpátky.

Proti křečím vozím solné tablety a před závodem doplňuji magnézium. Po závodě je většinou žaludek jak na vodě, ale když se srovná, tak má člověk hlad a jí, aniž by měl pocit, že něco snědl.



Nikol oblíbený recept: BANÁNOVÉ LÍVANCE

Moje oblíbená snídaně před delším tréninkem jsou banánové lívance. Splňují energetické krytí, ale jsou i rychle připravené, což potřebuji. Jednoduché, ale dobré.

Na jednu porci budeme potřebovat:

  • 1 banán
  • 1 vejce
  • 50 g pohankové mouky
  • 30 ml mléka
  • 2g prášku do pečiva
  • na ozdobu nízkotučný řecký jogurt nebo tvaroh ve vaničce,med, džem, javorový sirup, ovoce dle chuti…

Postup:

  1. Suroviny na těsto rozmixujeme, vznikne nám hustší kašička. Na velmi mírném ohni osmažíme na nepřilnavé pánvi z obou stran do zlatova (lze nasucho).
  2. Namažeme džemem či ozdobíme řeckým jogurtem a pokapeme medem nebo javorovým sirupem a můžeme přidat ovoce.

Blesková zpověď:


Když vařím, tak nejraději… rýži v rýžovaru 😀 a na pánvi maso se zeleninou.
Když peču, tak nejraději… bábovku nebo chléb se semínky.
Když jdu do restaurace či bistra, tak si většinou dávám… dobrý salát nebo něco co si doma jen tak neuvařím.
V pekárně si nejčastěji kupuji… brusinkovou bagetu.
V kavárně nejčastěji piju… cappuccino.
Když mě čeká dlouhý vytrvalostní trénink na kole, beru si s sebou… ionťák, banán, tyčku a ovocnou kapsičku.
Když mě čeká krátký rychlostní trénink na kole, beru si s sebou… ionťák, případně gel nebo Enervit carbo tablety.
Když chytnu na tréninku hlaďáka, kapsy jsou už prázdné a domů daleko, koupím si… snickersku a colu.
Na závodech mám vždy v kapse nebo na bufetu připravený… Enervit gely.
Můj první regenerační snack/pokrm po dojetí do cíle je… co dostanu do ruky a pak za poukázku na jídlo

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková