Testovaly jsme LIV Embolden 2. Cenově dostupný bike pro zábavu i dobrodružství na trailech

Test zábavného, hravého trail biku dámské značky LIV

Propadla jste bikování a právě teď jste dozrála k rozhodnutí, že dost už bylo ježdění na hardtailu? Že je na čase pořídit si kolo, s kterým se můžete pustit na traily a jízdu si užít, nikoliv přežít? Dámský bike Liv Embolden 2 je přesně pro ty, co chtějí udělat skok od hardtailu k celoodpruženému kolu. Embolden dvojka je nejlevnější v nabídce LIVu, je postaven na hliníkovém rámu, osazen spolehlivými komponenty, včetně teleskopické sedlovky.

Prostě nabídka za velmi nízkou cenu pro bikerky začátečnice či středně pokročilé, které chtějí vyrazit na traily, do horského terénu či bikeparku.

Víc pohodlí i jízdního komfortu

Na trhu se první Embolden objevil v roce 2016 a od té doby si získal pevné místo v nabídce. Model 2023 nabídne uživatelkám řadu vylepšení, ať už osazením 29“ koly, vnitřním vedením bovdenů nebo již zmiňovanou teleskopickou sedlovkou.

Nový rám je vyroben z hliníkových trubek ALUUX, tato slitina je o 30 % tužší než tradiční hliník řady 6061, ale lehčí. Hydroformingem byly upraveny do jemně zakřiveného, ale nekomplikovaného tvaru.

LIV Embolden 2 je navržen jako příjemné trailové kolo, o 130 mm zdvih vepředu se stará vzduchová odpružená vidlice Giant Crest 34, kterou společnost poprvé představila v roce 2019. Je uzamykatelná z korunky vidlice, jezdkyně si může upravit i kompresi a odskok.

LIV dodává kola s namontovaným odlehčeným držákem na lahev, s bočním vstupem

Pro zadní odpružení, které je 120 mm výrobce využil jednoduchý vzduchový tlumič FlexPoint. Právě volba tohoto systému umožnila udržet nízkou cenu kola, než když by tu byla použitá platforma Maestro. A už teď mohu prozradit, že obojí odpružení funguje při jízdě velmi bezproblémově.

Nově má Embolden 2 navržený zadní rámový trojúhelník s použitím pevných os nábojů kol (15 mm vpředu, 12 mm vzadu). To zajišťuje lepší tuhost i ovladatelnost.

Výbava, to je mix dobré japonské kvality a vlastní značky

Řazení, přehazovačka a brzdy nesou logo japonského výrobce Shimano, sada Deore v rozsahu 1×11 nabízí rozsah převodů 11-46. Hydraulické brzdy MT420 jsou čtyřpístkové a podporu jim dá i 180 mm kotouč vepředu, pro zadní brzdu je 160 mm.

Spoustu komponentů nasadil výrobce z vlastních řad a rozhodně nejde o lowcostové.  Jako první zmíním teleskopickou sedlovku Giant Contact Switch, jejíž zdvih je v rozmezí 75–125 mm, v závislosti na velikosti rámu.

S logem LIV ti najdete sedlo, dámský model Liv Sylvia. Jde o sedlo s dlouhým nosem, lehce zapuštěným středovým kanálem a mírně vyvýšeném vzadu.

Na pohled jednoduché, ale do ruky pohodlné jsou i gripy Giant Sole-O.

Malá i velká kola, vše podle rámu

Značka LIV nabízí i menší velikosti rámu a to od XS, ale už pro velikost S nabízí možnost výběru kol 27,“ nebo 29“.  Takže pokud jste malé výšky, tady jste správně. Dle tabulky výrobce pokryjí čtyři velikosti (XS – L) výškové rozpětí mezi 150 cm až 181 cm. (viz tabulka níže). V našem testu byla velikost M, takže bike postavený na 29“ hliníkových ráfcích Giant AM, s obutými plášti Maxxis Forecaster tubeless ready, v šíři 2,35“.

XS, 27,5″:150-163 cm

S, 27,5″:  158-169 cm

M, 27,5″: 164-175 cm

S, 29″: 158-169 cm

M, 29″: 164-175 cm

L, 29″:  170-181 cm 

Jízdní dojmy

Není nad to, když po nastavení výšky sedla dupnu do pedálů a během chvíle vím, že geometrie se povedla, perfektně mi sedí a kolo naplňuje očekávání, která jsme měla. Samozřejmě, je potřeba počítat s tím, že sedlám kolo s cenovkou pod 60 tisíc. I vzhledem k váze nelze čekat vrchaře, se závratnou akcelerací. K tomu nevybízí, už třeba proto, že nemá uzamčení zadního pružení.

Ale o závodní pojetí tady přeci nejde. Bike má ambice nabídnout zábavné poježdění, s velkým benefitem teleskopické sedlovky, což umocní jeho hodně příjemné chování v technických trailech. Pěkně se složí do klopených zatáček, i těch uzavřenějších, a to tu jsou velká kola. Svědčí to o pěkně vyladěné geometrii.  Dropíky jsem si s Emboldenem vyloženě užívala, stojí za to pohrát si s nastavením odpružení i v závislosti na to, kam s kolem vyrazíte.

Při výjezdech technických bike krásně kopíroval terén, v prudké „stojce“ se přední kolo neodlepovalo od země. Stoupání po hladké louce nebo na šotolině vyzívají občas k jízdě ze sedla, uzamčení vidlice je otázka mžiku, ale lehké pohupování zadní stavby prostě musíte přijmout.

A ještě postřeh k velikosti rámu, resp. celkovému dojmu z kola. Testovaný Embolden byl velikosti M, při mé výšce 162 cm sice výrobce v tabulce doporučuje S, ale testbike mi nebyl rozhodně velký.

Kombinace vyvážené geometrie, teleskopické sedlovce, ovládané z řídítek, která jsou tu pěkně široká (750mm) je jízda zábavná a nabídne jistější vedení kola.

Takže pokud vyhlížíte své první celoodpružené kolo, protože hardtail už nedostačuje nárokům na vaše bikové dovádění, Embolden 2 určitě stojí za zařazení mezi velké kandidáty. S cenovkou 54 999 Kč i velmi příjemným designem si pozornost rozhodně zaslouží.

Inforamce o dostupnosti a dalších modelech najdete na stránkách LIV v české mutaci nebo společnosti Progress Cycle. 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková