Ráfkové brzdy- proč a kdy jim dát šanci?

Jaké výhody mají ráfkové brzy u silničního kola?

K napsání tohoto článku nás inspiroval dotaz jedné čtenářky, která si s blížícím se jarem a tedy i cyklistickou sezónou chce pořídit nové silniční kolo. Tedy – buď nové nebo i nějaké z bazaru.  Představa o výbavě kola a částka, kterou chce investovat nás v komunikaci přivedly i k tématu brzd. Ráfkové nebo kotoučovky? Jsou ráfkové už opravdu přežité nebo umí nabídnout výhody, které přesvědčí ke koupi kola s tímto osazením?

Předně si řekněme, že ráfkové brzdy mají své opodstatnění jen na silničních a částečně na městských či dětských kolech. Na horská a elektrokola jsou hydraulické kotoučovky jedinou správnou volbou.

 

Brzdy jsou jedním z nejdůležitějších komponentů na kole, protože na nich závisí bezpečná jízdy.

Ráfkové brzdy fungují tak, že brzdový špalek tře o speciálně upravenou brzdnou plochu ráfku a tím kolo zabrzdí. Čelisti brzdy propojuje s brzdovými pákami ocelové lanko vedené ohebnou, ale pevnou trubičkou ( bowdenem). Moderní ráfkové brzdy mají vysokou účinnost za sucha. V podmínkách kdy se tření snižuje pak účinnost záleží i na kombinaci materiálu ráfku a špalíku. Při nevhodné kombinaci ráfek/špalík/podmínky se pak účinnost brzd může výrazně snížit.

Kromě kvalitního zpracování brzd má zásadní vliv na správnou funkčnost volba brzdových špalků. Ty se vyrábí v různých velikostech dle výrobce a směsích, které jsou rozdílné pro hliníkové či karbonové ráfky. 

 

Jaké výhody ráfkové brzdy nabízí?

1/ Jednoduchá údržba

Ráfkové brzdy obecně vyžadují snadnější údržbu než hydraulické kotoučové, jejich servis je jednodušší a nepotřebujete k němu žádné speciální nářadí nebo odvzdušňovací sadu. Pohledem snadno zjistíte opotřebení brzdových špalíků, a také jejich seřízení nevyžaduje hned návštěvu servisu, stačí trochu zručný kamarád.

 

2/Nižší cena

Ráfkové brzdy jsou oproti kotoučovým cenově dostupnější. V současné době, kdy je trend osazovat nová kola kotoučovkami, je možnost pořídit starší model s velmi kvalitními komponenty a právě ráfkovými brzdami za hodně výhodnou cenu.

 

3/ Váhová úspora

V porovnání s kotoučovými hydraulickými brzdami je brzdový set většinou lehčí. To může být hodně zajímavé pro ty, co milují lehká kola a hledají, jak snížit jeho celkovou váhu.

 

4/Snadné nastavení

Ráfkové brzdy jsou obecně jednodušší na nastavení. To znamená, že v případě potřeby si můžete snadno a rychle upravit vzdálenost mezi brzdovými destičkami a ráfkem napnutím či povolením lanka.

Pro koho jsou vhodné ráfkové brzy a kdy sáhnout po kotoučích?

Volba typu brzd úzce souvisí s charakterem jízdy a preferencích cyklisty. Jiné potřeby má subtilní cyklistka, jiné požadavky na brzdou sílu má urostlý hobby cyklista, který vyhledává alpské průsmyky s dlouhými a prudkými sjezdy.

Kola s ráfkovými brzdami jsou vhodná pro začátečníky, rekreační jezdce, ale své místo mají v městské cyklistice. Velkým benefitem je snadná údržba a servis, proto je vyhledávají i cyklo dobrodruzi a cestovatelé.

Vzhledem k charakteru brždění, které ráfkové brzdy poskytují, jsou vhodné pro váhově lehčí cyklisty, jezdce, co nevyhledávají dlouhá stoupání (a sjezdy), ty, co nejezdí za každého počasí, protože právě v dešti, za mokra se účinnost ráfkových brzd snižuje.

Kotoučové brzdy si našly pevné místo v profesionální cyklistice a logicky se jimi osazují závodní a sportovní modely kol. Měly by být vaší volbou pokud jezdíte za každého počasí, a také pokud vyžadujete precizní dávkování brzdné síly.

Je tu ještě jeden aspekt – hydraulické kotoučovky vyžadují méně síly na ovládání, než ráfkové brzdy, což ocení ženy se slabšíma rukama, i každý, kdo má nějaké fyzické omezení v oblasti prstů, dlaně.

I pro amatérské ježdění je ale nutné zmínit dvě nevýhody ráfkových brzd a to je větší senzitivita na okolní podmínky a také to, že když dojde k rozcentrování ráfku například prasknutím či povolením výpletu, začnou brzdy výrazně škubat při brzdění a někdy se může stát, že je stranové vychýlení tak velké, že kolo neustále přibržďuje.

Přestože se na nových kolech vyskytují prakticky jen hydraulické kotoučovky, ráfkové brzdy nejsou podle našeho názoru nepoužitelným přežitkem. Stejně jako spousta dalších starších technických řešení nabízejí některé nezanedbatelné výhody a dokáží sloužit zejména rekreačním uživatelům k naprosté spokojenosti.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková