Dvě a čtyři kola – dámský autotest Volvo V40

Nápad začít tento seriál testů vznikl v době, kdy jsem vášnivě popisovala výběr svého vozu kamarádce – cyklistce. Kromě těch zásadních věcí, jako je finanční limit, přijatelný design, uživatelsky příjemný pocit uvnitř auta, tu byl pro mě ještě jeden důležitý parametr; abych dovnitř umístila pohodlně své sportovní nádobíčko, v mém případě kolo nebo lyže.

Protože jsou chvíle, kdy chcete vyrazit sama nebo s kámoškou aktivně poznávat i vzdálenější oblasti a je nutné se k vybranému místu trochu přiblížit, jako první jsme naplánovaly fotoseriál, jak kolo připravit, rozebrat a do auta uložit.  Pak se ale vloudila myšlenka – proč vlastně neudělat i malý dámský minitest auta ? Oslovily jsme několik dovozců aut, vytipovaly jejich „dámské“  modely … a první test DNK je na světě.

Seznamte se : VOLVO V40 Cross Country Ocean Race

Pod  tímto  dlouhým názvem se skrývá 4,34m dlouhý hatchback s opravdu podmanivým designem. Je v něm něco sportovního švihu i noblesní elegance. Pro dámu jako stvořené.

 

V Průhonické prodejně jsem dostala do ruky krabičku, která zajistila, že se auto samo odemklo, jen  co jsem se k němu přiblížila.  Už otevření dveří dávalo tušit, že Volvo je opravdu poctivý kus auta.  Usadila jsem se do sportovně vypadajících kožených sedaček.  Seřízení posezu jsem brala stejně  seriózně, jako to na kole. Výhled vpřed  byl dostatečný, dozadu vzhledem k malému zadnímu oknu trochu horší, ale jde spíš o zvyk.

Klíčky nejsou třeba…

Volvo V40 se startuje tlačítkem a podle tichého šumění máte pocit, že se spustil ventilátor, nikoliv silný motor ….
Na display  přede mnou se rozsvítil  velký otáčkoměr, na voliči automatické převodovky nastavuji D a vyrážím.  Dle informací od techniků právě teď ovládám hodně silný stroj o síle 250 koní ! Motor je dvoulitrový turbo benzín, síla je znát, takže raději  začínám lehce. Volvo tiše, velmi tiše vpluje na dálnici. Potřebuji se zařadit tak šlápnu podle zvyku řádně na plyn,  automat si podřadil a V 40 vyráží jako blesk . V mžiku  jsem na dálničním rychlostním limitu. Ta akcelerace je úžasná. Zejména ve spojení s luxusním interiérem a plavností jízdy.

Kolo dovnitř ?  Ale ano, kde je vůle, tam je cesta

Při přebírání vozu mi technik řekl: „Já vás varuju, čtyřicítka je malá, tam žádné kolo nedostanete“.  Tak se na to podíváme.  Jasně, že V40 není primárně určená ke stěhování, ale kvůli tomu, že občas chcete převézt kolo, si nebudete kupovat dodávku.  Auto vám přeci také musí slušet , a o to se s tímhle Volvem bát nemusíte. Na náš test  jsem vzala  oba typy kol – silničku i horské.

PPBD8457opt
Můj montážní limit byl jen přední kolo. Povedlo se…

Protože je Volvo V40 v této verzi velmi zajímavé auto, ochotně se k nám připojili i kolegové z MTBS serveru .
Prvním  pokusem bylo umístění kola do kufru. Tak, jako většina žen, jsem se snažila ušetřit si velké rozebírání, ale přední kolo muselo jít ven v každém případě.  Jak uvidíte v naší fotogalerii, variant na umístění kola  je více,  záleží nakolik chcete kolo „zmenšovat“.  Variabilita sklápění sedaček nakonec  nabídla tyto možnosti :

a) kolo do kufru /nutno sklopit sedačku
možností bylo víc a nakonec jsme do Volva V40 jsme složili  29“ bika  TREK Cali , vel . M a zbyla nám i jedna volná zadní sedačka.

b) kolo na zadní sedadla
vešly se dvě silniční kola  a kufr zůstal celý volný

PPBD8462opt

Takže výsledek nebyl vůbec špatný.  Ve větším experimentování  nám bránil strach před  ušpiněním či poškozením  velmi luxusního interiéru výbavy OCEAN Race, kterou naše Volvo disponovalo.  Už tak jsme zadní sedačky museli  chránit před zuby převodníku kartonem a obalením.  Kožená sedadla jsou  velmi citlivá.

PPBD8456opt
Kolo do kufru ano, ale musely se sklopit sedačky. V této podobě se v autě odvezou dva lidé a dvě kola. 

Samozřejmě je také varianta vozit kola na střeše, na to má Volvo V40 Cross Country  ližiny pro snadné umístění zahrádky, ale poněkud se tím zkazí parádní dojem, který auto na pohled dělá.

 

To byla jízda…

S Volvem V40 jsme najeli asi 600 km a řeknu vám, že jsem těžko hledala důvod proč  vracet  klíče s pocitem úlevy. Auto je krásné, pohodlné a přitom velmi rychlé.  Není to žádný sporťák, co z vás vytřese duši a neslyšíte spolujezdce. Volvo si tiše pluje krajinou a když  je třeba, tak motor zavrčí a zabere takovou silou, že je předjetí dílem okamžiku. Na dálnici si nedáte pozor a už na vás svítí z digitálního rychloměru číslice začínající dvojkou. Ještě že je omezovač nastaven na 210 km/h. Automatická převodovka funguje skvěle a navíc pro sportovní jízdu jsou připravena řadicí „pádla“ u volantu pro manuální řazení . Označení  CC nebo Cross country zase značí pohon všech kol a zvýšený podvozek, takže se nemusíte bát, že zůstanete po závodech viset na rozmoklé louce nebo v zimě v zasněženém kopci.  V rámci své bezpečnostní image vybavilo Volvo i tento  svůj nejmenší model řadou jízdních asistentů, takže se můžete v klidu dolíčit v koloně, protože auto do 15km rychlosti samo zabrzdí před překážkou ,  adaptivní tempomat udrží bezpečnou vzdálenost a  asistent jízdních pruhů zase přímý směr, zatímco vás momentálně zaměstnalo něco jiného.   Prostě prima pomocník.

Určitě vás zajímá spotřeba  a cena – magická čísla. Nový nezajetý motor, automatická převodovka, pohon všech kol a 184kW výkonu nejsou tou nejúspornější kombinací .  My jsme jezdili těsně přes 10 litrů na sto, a to vzhledem k tomu, že to byl test  se vším všudy, není špatná hodnota.  Po zajetí motoru věřím, že při běžném způsobu jízdy bude auto konzumovat něco mezi  7-8 litry benzínu.

Náš testovaný kousek by vás přišel na ceníkových 1.072. 500 korun což není málo. Ale základní model je za 647.900 korun a mezi oběma je spousta variant motorů i výbav, které si lze specifikovat.  A  když uděláte na prodejce oči, tak určitě sleví :-).

A na závěr mužský pohled kolegy z MTBS.cz, Petra Bureše:

Na svezení s touhle Vé čtyřicítkou jsem se docela těšil. Ani né tak kvůli tomu že jsem sám už pěknou řádku let volvista, ale hlavně proto že mne zajímalo jak se liší nejmenší Volvo od toho největšího se kterým sám pár let jezdím. Menší objemy, větší turba, více rychlostí u automatů a ve výsledku pochopitelně i víc bezpečnosti, to je hlavní přidaná hodnota, kterou Volvo momentálně dává všem svým novým modelům. Zvenku je V40 vystajlovaná do detailu a v “plachetnicové” edici OceanRace rozhodně potěší všechny milovníky temné modré. Škoda jen odporného plechového tlumiče výfuku, který je umístěný hned za zadním nárazníkem a poměrně dost hyzdí záď vozu. Uvnitř zjistíte, že je hlavní důraz kladený na komfort všech čtyř cestujících, kteří se nebudou kopat do brady ani za 190cm řidičem. Vše je ale na úkor zavazadelníku. Ten se sice větší než byl v nejmenším modelu C30, ale bohužel né o moc. Fakticky to ale pro malou rodinku, nebo novomanžele na výlet při troše skromnosti postačí a když pojedete jen ve dvou, tak dovnitř dvě kola nějak naskládáte.
 
Motoricky je auto na svou velikost nadopované víc než dobře. Oproti starším šestirychlostním automatům tenhle nový osmirychlostní reaguje asi čtyřnásobně rychleji a řadí o poznání plynuleji. Použít pádla pod volantem už chce opravdu raději uzavřený úsek silnice, nebo autodrom, kde je přeci jenom bezpečnější pohybovat se v hodnotách otáčkoměru nad číslicí začínající pětkou. Podvozek je příjemný kompromis mezi tvrdostí a komfortem. Oproti eRkovému Audi si budete připadat jako na lodi. Oproti stávající XC70, si budete připadat naopak jako v eRkovém Audi. Natolik je podvozek většího modelu naladěn výrazně více komfortněji. Tvrdit o tomhle voze s tímto konkrétním motorem, který se mimochodem bude dávat patřičně upravený i do modelu XC90, že je předurčený pro ženy, bych se opravdu neodvážil. Využít potenciál motoru i čtyřkolky by reálně dokázalo tak 1% dam. Daleko přijatelnější volbou by pro něžné polovičky mohla být některá ze základních verzí modelu V40, která navíc vychází také zhruba o polovinu levněji než náš testovaný kousek. Pokud vám ale v Chorvatsku parkuje vaše vlastní jachta, a nepoužíváte jiné než platinové kreditky, tak vás takovéto úvahy vůbec trápit nemusí a své polovičky se jen zeptejte jestli raději bílou, nebo černou kůži do interiéru…

 

PPBD8487optIMG_7035IMG_7040IMG_7043IMG_7052

Autor: KajaP
Foto: Petr Bureš ( image + bike), Petr Polívka (silniční)

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková