Moustache Lundi 26 NuVinci – redakční test

Zapomeňte na les, kořeny, kameny. I štěrkové cesty, ačkoliv s tím by si náš testovaný bike francouzké značky Moustache poradil. Jeho přednosti jsou jinde….

Moustache Lundi 26 je městské elektrokolo a my jsme si s ním v našem dlouhodobém testu skutečně užily. Výsledek byl jednoznačný : to mě baví, to chci !

_MG_1675

Rám – bezpečnost a krása v jednom
Rám je z hliníkové slitiny, jeho tvar má „klasické“ dámské provedení (což ale neznamená, že na něm nemohou  jezdit muži ! ) – chybí horní rámová trubka. To nabídne komfortní ,  pohodlné nasedání, ať jste oblečená  jakkoliv. Aby  byla zachovaná pevnost rámu,je spodní rámová trubka je  ve tvaru mohutného hranolu. Co není vidět, ale dočetli jsme se ve specifikaci – trubka je trojkomorová, tím se jednak  dosáhne náležité pevnosti, zároveň v sobě  skryje bovdeny od brzdových pák a elektrické kabeláže.
V hlavě řízení je integrované přední světlo, kola jsou 26´´, s balonovými plášti šíře 2,35  a se specielní ochranou proti proražení. V kombinaci odpruženou sedlovkou  velmi dobře  absorbují leckterou nerovnost a dodají jízdě stabilitu. Pohodlný , vzpřímený posez vám zajistí originální véčkový tvar řidítek, která splňují stejné nároky na bezpečnost a odolnost, jako je tomu  u rámu kola.
Vše jako celek působí futuristicky.  Budete nepřehlédnutelná.

_MG_1654

Elektropohon aneb vaše druhé nohy
V středu kola je pohonná jednotka – jde o motor Bosch, tedy značku, která patří ke špičce ve výrobě elektromotorů pro kola. Výkon motoru je dle specifikace až 250 Wattů, jeho umístění nízko, ve středu dává kolu stabilitu a jezdci jistotu při manipulaci.  O zařazení jednotlivých převodů se stará specialní převodovka NuVinci s plynulou změnou převodu.
V nosiči, který je nad zadním kolem, je uložená baterka. Její kapacitu sledujete na display, na řidítkách. Pro dobíjení se musí vyndat, ale není to operace nijak složitá. Dobití na 100 % trvá 3,5 hodiny.

_MG_1462

Informační systém Intuvia – nenechá vás na holičkách
U každého elektrokola jsou důležité dobře viditelné informace o stavu baterky, respektive dojezdu na stávající kapacitu a výkon. Mustache Lundi 26 disponuje přehledným  a intuitivním systémem . Na levé straně najdete ovladač pro výkon –standardní tlačítka plus a minus dávkují intenzitu výpomoci ve čtyřech, resp. pěti  úrovních  ( Eco, Tour, Sport, Turbo, Off).  Ty se zobrazují  na display, umístěném uprostřed řidítek , kde je zároveň i hodnota kilometrů, které baterie zvládne ve zvoleném modu pomoci dojet. Nechybí ani aktuelní rychlost. Na pravé rukojeti naleznete řazení, tzv. gripshift.  A především další malý display, kde se vám zobrazuje ikona cyklisty, jedoucí buď po rovině nebo zdolávající prudký kopec. Toto si ale volíte VY sama a podle této informace se vám automaticky nastaví převody – tak jak v reálu. Po rovině zvládnete těžší převod, do kopce si odřazujete.

_MG_1446

 

Redakční testování
Kola tohoto typu mají oslovit širokou veřejnost, jak ty, co kola mají a užívají je k sportovnímu vyžití, tak ty další navést ke změně životního stylu, nechat jim poznat kolo jako dopravní prostředek, bez ohledu na jejich kondici. I proto v zahraničí právě elektrokola nabírají na popularitě – ne vždy je touha po výkonu ! Naopak přeprava z domova do práce nebo účelový pohyb po městě vyžaduje mnohdy jízdu bez námahy, zapocení, prostě tak, abychom mohli  se po zaparkování našeho přepravního stroje v minutě vplout do civilního života. K tomu je Moustache Lundi 26 dokonale připraven.

 

První seznamka
Pokud patříte mezi skupinu, co nerada ztrácí čas čtením návodů a manuálu, v případě tohoto „knírače“ neuděláte chybu. Vše se zdá tak snadné a intuitivní. Stačí si nastavit výšku sedla a vyrazit vstříc prvním kilometrům.  Kolo má parametry takové, že se na něj pohodlně srovná člověk od výšky 158cm ( prověřeno v akci) až po 190 cm ( to v naší redakci nikdo nemá 🙂 .
Zapnutý display ve středu řidítek informuje o všem, co potřebujeme k první jízdě vědět. Logicky naše první jízda vedla známým terénem, resp. po silnicích, aby byl čas vnímat změny při řazení a změně úrovní výpomoci. Nadšení vzbuzuje vizuální pomocník – ikona cyklisty. Funguje to skvěle. Když už nohy těžknou a kadence šlapání zpomaluje (ten kopec se zpočátku nezdál tak prudký ?), stačí jen zatočit gripshiftem  a nohám se ulevuje. O plynulý chod řazení se postará variátorová převodovka – pokud bychom měly připodobnit k jízdě na běžném kole, naprosto jemně vám zařadí  lehčí převod, vy  zvýšíte frekvenci šlapání. Jen u toho nebolí nohy.  Střídáme všechny módy výpomoci – od Eco režimu až po Turbo. V případě prvně jmenovaného pocit zapojení svalů trochu byl, Turbo pohon po rovině vám vnukne myšlenku, že jen váha vaší nohy, působící na pedál,  stačí k pohybu vpřed – a to docela pěknou rychlostí. Limit je 25 km v hodině, pak se motor „odmlčí“ a vy jedete za své.

_MG_1450

Kam až ?
O hodnotách dojezdu rozhoduje váha jezdce, užívání jednotlivých stupňů výpomoci a samozřejmě profil, v kterém se pohybujete. Tabulky uvádí rozsah od 80 až do 180 km ( to v případě dokonalých podmínek, včetně větru do zad a průměrné rychlosti 20km/hod). Na takovou konstelaci  bych ale raději  nespoléhala, nám se na display objevovaly údaje od 50 do 120km. O výkonném motoru Bosch jsme se už zmiňovaly, logicky jsme musely prověřit v reálu. A jak jinak, než v hodně prudkém kopci…. Nic tak strmého, jako je novozélandská Baldwin Street , údajně neprudší silnice světa, v Čechách nemáme, ale Lundi se se ctí popral i s 22 % sklonem. Každodenně bychom tohle trápení ani pro nás, ani pro kolo postupovat nechtěly, ale zjištění to bylo jistě užitečné.

 

Terén- Lundi vstup zakázán ?
Přestože se jedná o městské kolo, 26 palcová kola, obutá baculatými plášti Schwalbe, zvládnout i leccos terénního. Opět bych tuto zkušenost brala jako pozitivní, pro případ, že vyrazíte na částečně neznámou trasu a budete muset zdolat štěrkový úsek nebo zkratku lesíkem. Největší službu vykonal Moustache Lundi při cestách po městě, do práce,  my testovaly v letních měsících, ale díky osazení originálními blatníky, s využitím funkčního city oblečení, můžete jezdit i v podzimním nebo jarním období.

_MG_1649

Chválíme…
Za zmínku stojí ještě několik potěšujících detailů, které kolo má. Například integrovaný zámek – jedno otočení klíčem a čelisti u zadního kola se přicvaknou, kolo je tak zabezpečeno před nenechavci. Na delší čas ale doporučujeme raději doplnit svým zámkem. Potřebujete na chvilku zaparkovat ? Kolo má slitinový stojan, kolo se jednoduše opře. Integrované přední i zadní světlo – nabíjí se z baterky pro pohon, nikdy tak nezůstanete i v případě zatmění v nebezpečí. K zvýšení vaší viditelnosti napomohou i reflexní proužky v pláštích Schwalbe, takže vás řidiči registrují i při pohledu z boku. Pohodlné sedlo je u městského kola nutností, Lundi disponuje specielním model pro elektrokola – Selle Royal Hertz ergonomic. Nožky na pedálu držely také zcela bezpečně, což je dáno specielní protiskluzovou úpravou. Potěší i podsvícený display, z kterého si sama pohodlně zapínáte například i osvětlení kola. Výrobce myslel i na vaše  smartphony  a mp3 a integroval sem USB port pro jejich dobíjení.

 

Řeč čísel:
váha: 25,9 kg
váha baterie : 2,4 kg
váha pohonu : 4 kg
dobití baterie na 100% : 3,5 hod
cena testovaného modelu : 84 990,- Kč
zastoupení : AZUB.cz
Autor: Kája Polívková

 

 

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková