Reklama

Podzimní „Očista dočista“. Dva pohledy „in natura“.

Vyzkoušely jsme pro vás podzimní očistu. Tři dny pouze v „pitném“ režimu ovocně-zeleninových šťáv. Kolik energie zbylo na sport? Co šlo zvládnout a na co už došly síly?

Reklama

Očisty a půsty byly od pradávno součástí péče o zdraví. Naše tělo se neustále čistí od látek, které už nepotřebuje. Máme na to játra, ledviny, kůži, tlusté střevo a ty neustále pracují na plné obrátky. Náš současný životní styl způsobuje větší přijímání toxických látek, než tělo zvládá přirozeně čistit. To pak může způsobovat zvýšenou únavu, špatnou náladu, oslabenou imunitu a to vše má následně negativní vliv na naše zdraví. Proto je dobré tělo podpořit očistou, stejně jak jednou doma za čas uklidíme pořádně, odvezeme auto do myčky, naše tělo ocení podobnou péči. Může to být odlehčená strava, může to být půst nebo očista na šťávách.

 

_mg_1653

 

Před několika týdny proběhla na sociálních sítích kampaň na podzimní očistu s fresh produkty Ugo. Zájem byl obrovský, velmi brzy byla kapacita vyprodaná. Důkaz, že péče o zdraví získává čím dál více na popularitě. Možná nejen mezi aktivně sportující částí společnosti. Akce „Očista do čista“ zaujal i naší redakci, tak jsme zakoupily vouchery a dvě dobrovolnice se pustily do testu na vlastní kůži. Nešlo nám primárně o dopad očisty, její užitečnost si nedovolíme zpochybňovat. Bylo spíš zajímavé sledovat, jak kdo se cítil a jak zvládal svou pravidelnou sportovní zátěž.

mmmmmm
mmmmm

„Zákazník při Ugo očistě dostává po tři dny příděl speciálně namixovaných
ovocně-zeleninových šťáv,v šesti dávkách.
K přípravě bylo použito celkem 30 druhů surovin.
Tři dny před a tři dny po, probíhají tzv. čisté dny, kdy je doporučená konzumace
odlehčených jídel, s vyřazením lepku, kávy, mléčných výrobků
a s omezením konzumace masa.“

 

tabulka


mmm



DNK tým v očistě

_mg_1749

mmmm
KATKA 

Den první

Přestože mi zdravá strava není nijak cizí, tenhle druh očisty jsem nikdy nezkoušela.  Mojí vůli už trochu procvičily předchozí očistné dny, ale i tak jdu do akce s velkým natěšením. Dva dny v týdnu vstávám brzo na trénink kickboxu, dnešní ráno si ale můžu trochu přispat, což je ideální stav. V 9 hodin piji svoji první šťávu s nápisem snídaně a složením řepa, mrkev, celer, jablko. Trochu jsem se bála, po zkušenosti s řepovým smoothie, ale tenhle chutná opravdu dobře. Na rozdíl od těch běžně k dostání, je to čistá šťáva, bez vlákniny. Přestože půl litru upíjím docela dlouho nějaké velké zasycení nepřichází. Ten den ještě zvládám ¾ hodiny plavání v bazénu, s pocity úplně běžnými, jako při normálním jídle. Posledním „jídlem“ pro mě byla večeře, protože dezert už by se do mě opravdu nevešel. Asi i tím, že jsem se snažila hodně pít další tekutiny. Zajímavá byla i moje (ne) unavenost, kdy jsem cítila přebytek energie a ne a ne usnout.

Den druhý

Od 7h jsem absolvovala svou klasickou hodinu kickboxu, kdy jsem překvapivě netrpěla nijak víc, než obvykle. Obavy, že budu vnímat nedostatek energie (a cukrů) byl ten tam.  Po tréninku si vyzvedávám svou druhou denní dávku na pobočce. První jídlo přijímám ve skluzu, tou dobou už vnímám zimu a jakési nenaladění. Přes den mě čekalo několik trochu stresujících povinností, včetně zajištění cateringu na jednu akci. Netrpěla jsem ani tak hlady, jako spíš nutkáním se do něčeho zakousnout. Touha po pevné stravě. Večer dopíjím své porce a jedu v útlumovém režimu.

Den třetí

Konečně je to tady, třetí a poslední den očisty. Ano, pokud vnímáte moje nadšení, že se blíží konec šťáviček, je to správně. Vstávám s pozitivní náladou, ale těžko říct, zda je způsobená účinkem šťáv, nebo euforií, že už jsem na dosah úspěšného konce. Každopádně jsem plná energie a jedu si pro snídani. I když nedělám nic výjimečně psychicky či fyzicky náročného a oblíbenou posilovnu jsem měla naplánovanou na odpoledne, po obědě mě chuť na cvičení přechází. Mám home office, můžu si s prací vyhovět, ale cítím se unavená a nic moc se mi nechce. A na šťávy už upřímně taky chuť nemám. Strategicky se snažím co nejdřív usnout, s vidinou návratu k mojí lehké stravě mám růžové sny.

Hodnotím (si)…

Pro mě osobně bylo náročné být tři dny pouze na tekuté stravě. Neměla jsem pocit hladu, ráno jsem vnímala odpočinuté tělo a celkově hodně energie. Ta ale postupně rychle odcházela, druhý a hlavně třetí den. Krásně lehký pocit byl hodně příjemný. Určitě je pro tělo dobré mu jednou za čas dopřát očistný proces, ať už raw stravou, vyřazením živočišných produktů, nebo očistou na šťávách. Pro mě osobně je ale důležitější držet rovnováhu ve stravě dlouhodobě a ne spoléhat na to, že tělo jednorázová očista spasí. Co se týče sportu, při absolvování třídenního konceptu, ke kterému patří ještě čisté dny před a po vlastní očistě, je už nutné počítat se sníženou energii, měnící se náladou, zimomřivostí a dalšími věcmi, které k půstům nebo očistění na šťávách patří. A jestli do toho půjdu na jaře? Na to se zeptám svého tělo příští rok.

 

_mg_1727

 

JÍŤA 

Snažím se svému tělu dávat to nejlepší. Jíst vyváženě, kávu a alkohol pít minimálně a být co nejvíc v pohodě po psychické stránce. Hodiny jógy patří mezi stálice mého programu, stejně tak i čas strávený v přírodě. A taky miluju kolo, a když to jde, jsem na biku nebo na silničce. I tak se čas od času stane, že mě tělo do stresové situace hodí a následná léčba rozhodí mou stabilitu. A tak letos uprostřed prázdnin, po několika měsících velkého kamarádění se s nemocničním prostředím přišel čas na restart. Nejen opětovným zařazením sportu do života, ale taky očistou těla a mysli. Ještě v srpnu jsem měla týden na zelenině a ovoci v bio kvalitě z naší zahrady. K tomu pravidelný úplňkový půst.

Při brouzdání internetem na mne vyskočila UGO očista a podzimní termíny. Tři dny na šťávách, k tomu jsem se ještě neodvážila. Byla to výzva, která byla díky zajištění „jídla“, v tomto případě je bezstarostná. Vše mi naservírují až pod nos, nemusím se o nic starat.

Variace chutí
Ve svém sportovním plánu jsem si nechala pravidelné ranní hodiny jógy, po kterých jsem si chodila vyzvednout svůj denní příděl 2,5 litru šťáv. Překvapily mě kombinace chutí, které bych jen tak doma nevyzkoušela. Ve šťávách jsem tak zkusila nově řadu zelených potravin, jako kapustu, špenát či rukolu a řeřichu. Poslední jmenovaná ingredience, která byla v první večeři, my vůbec nesedla, stačil jeden lok a zbytek lahvičky zůstal netknutý. Stane se.

Snídaně
0,5 l čerstvé šťávy – řepa, celer, mrkev
Svačina
0,25 l paskalizované šťávy – špenát, jablko, citron, máta
Oběd
0,5 l čerstvé šťávy – bílá ředkev, rukola, koriandr, citron, okurka, jablko

Svačina
0,25 l paskalizované šťávy – mrkev, pomeranč, jablko, zázvor
Večeře
0,5 čerstvé šťávy – řeřicha, špenát, avokádo, citron, okurka
Dezert
0,5 l čerstvé šťávy – borůvky, batáty, granátové jablko, hruška, skořice

 

Ani jednou za celou dobu jsem neměla pocit hladu. Spíše jsem čas od času měla problém všechno řádně vypít. Ale každý večer mi byla taková zima, že jsem večery trávila naložená ve vaně s knížkou či poslechem meditační hudby. Od druhého dne mně vždy odpoledne rozbolela hlava a bylo náročné soustředit se na práci. Většinou bolest polevila až po zahájení mého relaxu ve vaně.

Tělo maká
Vyjma bolehlavu alá slušná kocovina, UGO očista zasáhla hodně ledviny, které třetí ráno dávaly bolestivě najevo, že je to pro ně zápřah. O močovém měchýři nemluvě, na záchodě jsem byla až moc často. Po třídenní očistě jsem nezaznamenala příval energie či najednou hezčí pleť nebo bělejší zuby. Ale domácí chytrá váha na mne práskla zvýšení poměru vody v těle, což byl pro mě údaj pozitivní a snažím se jej udržet.

Jak se změnila má životospráva po očistě? První rána jsem měla problém se svou pravidelnou dávkou zeleného ječmene. Zelené nápoje jsem nějak nemohla vidět, i když až na první večeři mi všechny zelené šťávy chutnaly.

Akce na víkend
Když bych měla hledat nějaká negativa, tak pro mě osobně to množství zbytkového plastu, který mi po očistě zůstal doma. 15 plastových lahviček do tříděného odpadu. A pak doporučení všem, kteří něco podobného plánují: určitě se vyplatí zvolit dobu přes víkend, kdy máte více času se věnovat sama sobě, odpočívat a relaxovat. Nikoliv do pracovního týdne. Stejně tak se musí počítat s menším omezením sportování, na to, co jsem nestihla ráno, odpoledne už nebylo pomyšlení.

 

_mg_1758-orez
Autor: redakce DNK

 

 

 

 

 

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama