Reklama

Cyklověž a Automat aneb Kolo ve městě 2 x jinak a 2 x skvěle

Nápady, které stojí za pozornost….

Reklama

Z větší části se zde naše pozornost, a je to v podstatě logické, zaměřuje na cyklistiku v přírodě. Mizíme do lesa, objevujeme nové trailové oblasti, prožíváme radost ze zvyšování zájmu o silniční cyklistiku, čerpáme bonusy z pobytu v „nádherném tichu hor“, jak zpívá slovenský idol, Palo Habera. Prcháme pryč z města, ale i do něj kolo patří a má čím dál více důležitou roli jako dopravní prostředek. O výhodách a nevýhodách bylo naspáno mnohé, radnice velkých měst se snaží podpořit cykodopravu dle svých možností, jejich míra úsilí i úspěšnost je nad rámec tohoto článku. Tentokrát chceme naopak ukázat na dva projekty, které mají smysl, jednoznačně jsou pro dobro věci a mají pozitivní přínos pro městskou cyklodopravu.

Cyklověže

Cyklověž neboli BIKETOWER, je taková hodně moderní kolárna.  Jedná se o unikátní automatický samoobslužný skladovací systém pro kola. Uvnitř cyklověže cyklisté mohou uskladnit kola v bezpečném a suchém prostředí bez přístupu jiných osob. Na kolo neprší ani se na něj nepráší a je celou dobu monitorováno kamerovým systémem.

Cyklověž odstraňuje jednu ze zásadních překážek, pokud se rozhodujete o použití kola jako dopravního prostředku. Otázka „Kam s ním?“, aby bylo v bezpečí, aby nepřekáželo, aby helma a další doplňky nezabíraly příliš místa v tašce, je díky cyklověži vyřešená.

První cyklověž byla postavená společností Systematica s.r.o. v Hradci Králové v únoru 2013. Od té doby vyrostly tyto kolárny v dalších městech, konkrétně v Pardubicích, Přerově, Třinci, Hradec Králové se pyšní již druhou stavbou. Poslední cykověž byla otevřená v prosinci loňského roku u nádraží v Lysé nad Labem.

Jak cyklověž funguje a kdo stojí za tímto geniálním nápadem, prozradí následující video, které připravil bývalý špičkový závodník, nyní úspěšný majitel obchodu a také náš kamarád, Robert Štěrba.

Do práce na kole, s mottem „Zachraňte město! „

Další ročník týmové výzvy k používání kola jako dopravního prostředku na cestu do práce. Jeden měsíc, konkrétně květen.

Tuhle měsíční týmovou výzvu loni přijalo 13 000 lidí ve 33 městech po celé republice. Pořadatel akce, Auto*Mat, letos hledá nové zachránce měst od emisí, kolon a nevhodně parkujících aut. Zapojení cyklisté, běžci i chodci ale udělají také něco sami pro sebe. Zlepší si fyzičku a do kanceláří budou vstupovat se správně okysličeným mozkem. Registrace začínají 1. března.

Cílem tradiční jarní akce není „honit“ kilometry, ale zkusit se v květnu co nejčastěji dopravovat do práce „na vlastní pohon“. Na týmy o 2-5 lidech pak kromě dobrého pocitu čekají výhry např. v podobě stylových kol, cyklistické výbavy nebo outdoorových zájezdů.

Další novinkou je, že se do akce letos více zapojí i studenti vysokých škol v rámci přidružené soutěže Do školy na kole. Chtěli bychom, aby mladí více přemýšleli o dopadech různých forem dopravy na města, ve kterých žijí. Připravujeme pro ně také zvýhodněnou registraci,“ doplňuje Petra Melingerová, která má vzdělávání v Auto*Matu na starost.

Do projektu se zapojuje i řada významných osobností z vědy, zdravotnictví i kultury. Mezi jednoho příznivce patří i prof. MUDr. Richard Češka, CSc, který nedá dopustit na přepravu po městě na své oblíbené skládačce – londýnském Bromptonu.

Jsem internista a mou specializací je preventivní kardiologie. V prevenci chorob srdce a cév je samozřejmě nesmírně důležitý zdravý životní styl, ke kterému patří pohyb. A největší problém je, že na pohyb nemáme čas. Ale třeba cestu do práce asi všichni absolvovat nějak musíme – tak proč ne na kole? A stačí i půlhodina denně. Ve velkých studiích bylo prokázáno, že pětkrát týdně 30–40 minut dokonce jenom rychlé chůze je pro náš organismus přínosné. Jestliže budeme jezdit každý den do práce a z práce na kole, tak je to úplně úžasné!

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama