Reklama

TOP Top Fuel. Testovaly jsme 9.8, chceme ten bike zpět!

Krátké video a pár slov k jízdnímu testu TOP novinky od amerického Treku z kolekce 2020…

Reklama


Mnoha závodními sezonami prověřený model Top Fuel přichází s novou generací. XC, maraton, trail? Vyberte si samy…v kombinaci s vašimi dovednostmi zvládnete vše. Že je to odvážné tvrzení? Nová geometrie a specifikace kola vás přesvědčí, že je to možné.

Ty zásadní informace najdete v krátkém videu, v testu jsme měly na pár dní třetí nejvyšší model Top Fuel 9.8.


Test modelu Trek Top Fuel 9.8

 

Rám Top Fuelu je z OCLV karbonu a to včetně zadní stavby. Geometrie doznala změn a to v zmenšení úhlu hlavy, strmější sedlovce a prodloužení horní rámové trubky. V řeči čísel je to přechod z 70° na 67,5° u hlavy, sedlovka z 74° na 75°, rámová trubka z 427 mm na 440 mm. A aby toho nebylo málo, úpravu geometrie oproti továrnímu nastavení o 0,5° a nějaké ty milimetry si můžete udělat i díky podložkám, které Trek nazývá systém Mino Linc.

Na rámu nechybí hlavové složení Knock Block, které zabraňuje protočení řídítek a možnému poškození rámu.

 

Jak už bylo řečeno ve videu, Top Fuel má zvětšené zdvihy vepředu i vzadu. 120 mm zdvihu nabízí vzduchová vidlice Fox Performance 34 Step-Cast, tlumič Factory Float pak 115 mm. Novinkou je uzamykání vidlice i tlumiče zároveň a to z řídítek, pomocí TwistLocku. Otočný systém připomínající gripshift má výhodu, že uspoří místo na rukojeti a i vzhled kokpitu je čistější.

Aktivace pružení se pak děje pomocí tlačítka na vnitřní straně gripu.

 

Pohon zajišťuje dvanáctirychlostní Sram GX Eagle s převodníkem 32 zubů a kazetou 10-50z.Od amerického Sramu je i přehazovačka, řetěz.

Do teritoria amerického dodavatele komponentů bylo dovoleno vkročit japonskému Shimanu, ten dodal hydraulické kotoučové brzdy SLX M7000, s předním kotoučem 180 mm, zadním 160 mm.

 

Zapletená kola má Top Fuel 9.8 shodná, jako jeho dražší sourozenec, jde o karbonová Kovee Pro 30, nesoucí brand Bontrager. Na nich pak najdete plášťě Bontrager XR3 Team Issue v rozměru 29×2,4“.

 

Další komponenty sedlovku má na starosti opět značka Bontrager. Logo nese představec, řídítka, sedlo Montrose Elite s titanovými ližinami i teleskopická sedlovka. Její výška zdvihu je v závislosti na velikosti rámu, pro S je to 100 mm, M/ML 150 mm, L/XL/XXL 170 mm.

Jak už je z výše napsaného vidět, Trek rozšířil i výběr velikostí. Nově bude možné vybírat z šesti. Klasické Mko se rozdělilo na dvě: M/16,7” a  ML/17,8”. Zůstávají pak S, L, XL a XXL.

 

 

Jízdní dojmy

Je zábavné, schopné, hravé…a můžeme jít jezdit. Takové stručné zhodnocení jízdních dojmů by vás asi moc nepotěšilo. Ale jde o hlavní charakteristiky, dojem, které na mě nový Top Fuel udělal.

První ujeté metry v terénu a hned je tu první pocit z posedu, který má blíž k trailovému. Pověst, která tomuhle biku předcházela mě logicky nutí vyzkoušet jeho schopnosti na některých známých, rozbitějších sjezdech. Nemyslím, že bych měla očekávat vlastnosti poctivého trailového speciálu, naopak bike beru jako ten, co by mi měl dělat parťáka i ve výjezdech, třeba na maratonských tratích. Ale buclatější pláště (2,4“) a taky možnost snížit teleskopku, dávají jistotu v zdolání kořenových pasáží, vykrojení kamenité zatáčky (obojí směrem dolů).

Přichází změna sklonu, stoupám po hladké cestě na vrchol kopce. Zkouším uzamknout odpružení, napoprvé to jde ztuha, potřebuju trochu síly, ale chce to získat grif kde nejlépe otočný grip uchopit. Aktivace tlumení zpátky do jeho činnosti je pak hračka. Pocit, že jedním otočení máte pod sebou pevňáka mě nutí víc šlápnout do pedálů. Samozřejmě, že vnímám rozdíl mezi mým vlastním hardtailem Procaliber, který má Isospeed, pláště 2,1 a váhu o 3 kila menší. Top Fuel ale necílí na ty, kdo chtějí raketové výkony na tratích cross country. Nicméně co se ovladatelnosti týče si hravé jízdy užívám naplno, příjemně vnímám i širší řídítka, která jsou zde 750 mm, což je oproti běžnému rozměru pro xc kola o 20 mm víc.

Tím se ale dostáváme k potvrzení, že Top Fuel chce i v trailovém terénu ukázat sebe v tom nejlepším světle. A to jeho povedená geometrie i zdvihy 1200/115 mm v kombinaci s plášti, teleskopkou i zmiňovanými řídítky jezdci nabídne.

Takže kdo není posedlý gramista (bike váží cca 11,8 kg), ale naopak si užívá pestré palety ježdění, od svižného maratonského až po traily nebo snazší tratě v bikeparku, najde v novém Top Fuelu velmi schopného univerzála, jehož míra rychlosti záleží zejména na částce, kterou jste ochotni na jeho pořízení vynaložit. 

Cena testovaného modelu je 144 990 Kč, ale dobrou zprávou je, že můžete sáhnout i po hliníkové variantě, jejíž cenovka je téměř na polovině. 

Kompletní info o testovaném modelu Top Fuel 9.8 i dalších variantách najdete na české verzi webových stránek výrobce.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama