Reklama

Céčko, zázvor – pomocníci se hlásí

Jak posílit imunitu a uvařit ten nejlepší zázvorový čaj….

Reklama

Podzim i zima je obdobím zvýšeného výskytu nachlazení, chřipek a viróz. Pokud již takovému onemocnění podlehneme, můžeme vhodně zvolenou stravou organizmu ulevit a lépe snést různé nepříjemné stavy a pocity provázející tyto nemoci. Už jste si přečetli o důležitosti bílkovin, které spolu se sacharidy a tuky tvoří základní živiny naší stravy. Mezi další důležité složky výživy patří vitamíny.

V akutních fázích těchto onemocnění se doporučuje organizmus nezatěžovat těžce stravitelnými pokrmy. V počátcích horečnatých onemocnění zvláště dbáme na hydrataci organismu. Někdy nemoc doprovází i potíže při polykání. Tady se pak doporučuje dávat pokrmy tekuté a kašovité. A proto: nezapomene v tomto období dbát na dostatek vitamínů, zvláště vitaminu C, který je přínosný pro své vynikající antioxidační účinky.

Když přichází nemoc, vitamín C pomůže. Pravda nebo mýtus?

Vitamin C je přirozenou součástí prakticky všech druhů zeleniny a ovoce, ale jeho obsah závisí na plodině a odrůdě, aktuálních klimatických podmínkách a vlastnostech půdy. Průměrná potřeba vitamínu C je asi 60-70 mg denně, což je tak přibližně jeden stogramový pomeranč, ale pro kuřáky, pro intenzivně duševně pracující a pro jedince z míst s vysokým automobilovým provozem někteří odborníci uvádí potřebu 200-600 mg za den. 

Pokud chcete využít blahodárné účinky vitamínu C na maximum, měli byste si jeho dostatečný příjem zajistit každý den a nikoli až poté, co se u vás projeví příznaky nachlazení. Nečekejte zázraky, nicméně příjem vitamínu C projevy nemoci zmírní a některé studie potvrdily, že se v průměru doba léčení o jeden den zkrátí. 

Důležité je i vědět, že některé vitamíny se ztrácejí při nevhodné technologické úpravě pokrmů. Takto velmi choulostivý je právě vitamín C. Zeleninu bychom proto měli tepelně upravovat co nejkratší dobu. Omývat krátce, nejlépe pod tekoucí vodou a nenechat zbytečně dlouho máčet.

Vitamíny jsou tzv. esenciální látky, protože si je člověk až na výjimky neumí vytvořit, a proto je musí nezbytně přijímat stravou. Na rozdíl od živin, jsou potřeba v daleko menším množství. Řada vitamínů je obsažena jak v živočišných, tak v rostlinných zdrojích. Vitamíny jsou rozpustné buď v tuku, nebo ve vodě, podle toho se také rozdělují.

Z vitamínů rozpustných v tucích jistě všichni známe A a D, které jsou obsaženy spíše v živočišném tuku, jako másle, mléce a mléčných výrobcích, v mase a vaječném žloutku. Dále známe vitaminy E a K, které jsou spíše součást tuku obsažených v rostlinách. Z vitamínů rozpustných ve vodě tvoří vitaminy B velkou skupinu. Další důležitý vitamín rozpustný ve vodě je všem známý – vitamin C.

Přírodní antibiotika – dar, který se vyplatí

Přírodní antibiotické rostliny slouží především k posílení imunitního systému a k rozvoji přirozených, tělu vlastních obranných sil. Velice důležitým aspektem jejich působení je především preventivní potlačování infekčních chorob. Jejich přirozenou schopností je zbavovat toxinů a zlepšovat vylučování odpadních látek. Kromě toho zásobují organismus vitaminy, minerálními látkami, stopovými prvky a desítkami dalších důležitých látek.

 Přírodní antibiotika se získávají z rostlin a někdy vznikají jako produkt symbiózy mezi rostlinami a hmyzem, což platí zejména pro med. Rostlinná antibiotika, která se doporučuje užívat při lehkých a středně těžkých infekcích a na rozdíl od syntetických antibiotik by se dokonce měla užívat i preventivně. Jak již víte, zahrnuje jejich příznivé působení na organismus i detoxikační efekt a zlepšení vylučování odpadních látek.

Za nejznámější a v tomto období snadno dostupná přírodní antibiotika považujeme citrón, cibuli, česnek, grapefruit, hlívu ústřičnou, hřebíček, zázvor a med. O medu a jeho léčivých účincích jste se mohli dozvědět více v minulých dílech. Dnes něco víc o citrónu a zázvoru.


Citron

  • je celosvětově rozšířeným ovocem s vysokým obsahem vitaminu C
  • má mimořádně zajímavé antibakteriální, povzbuzující a uklidňující účinky
  • snižuje hladinu krevního cukru a cholesterolu
  • tlumí záněty, je močopudný, uvolňuje křeče a podporuje pocení
  • citronová šťáva povzbuzuje také činnost jater, žluči a zastavuje průjmy
  • urychluje léčebné procesy, aktivuje imunitní systém a šťáva s vodou je vynikajícím kloktadlem při krčních zánětech všeho druhu
  • jako součást stravy pomáhá citron při nervozitě, trávících obtížích, nadýmání a samozřejmě při virových epidemiích.

Zázvor

je známý po celém světě a má velice výraznou chuť a aroma. Protože je dnes běžně k dostání během celého roku, je skutečně nejlepší ho využívat čerstvý. Jeho používání se ale nedoporučuje u dětí a těhotných žen, při horečnatých onemocněních a je kontraindikován při všech typech vředů v trávícím traktu a při chronickém zánětu tlustého střeva. V přírodní medicíně je obecně jedním z nejčastějších prostředků nasazovaných při virových infekcích. Má protizánětlivé, imunostimulační, detoxikační a protiprůjmové účinky. V čerstvém stavu obsahuje oddenek zázvoru na čtyři sta chemických látek. Zázvor je možné přidávat do směsí určených k léčbě nachlazení, kdy se nejčastěji používá čerstvý kořen jemně nasekaný na malé kousíčky.


4 rady, jak uvařit účinný zázvorový čaj

  • Pro dosažení silnějšího účinku použijte čerstvý kořen zázvoru nasekaný na malé kousíčky nebo přímo jeho strouhaný oddenek

  • Ke slazení je nejvhodnější med a k dochucení citron. Je důležité vědět, že by se med ani citron neměl dostat do prostředí o teplotě nad 50 °C. Pokud projdou vyššími teplotami, například bodem varu, výrazně ztrácí cenné látky

  • Jakmile si připravíte zázvorový čaj, musíte ho začít popíjet ještě teplý, aby měl ty správné účinky na váš organismus

  • Zázvorový čaj můžete vylepšit navíc kardamonem, koriandrem či badyánem.

 

Bára Bubílková
Reklama