Reklama

Alternativní způsob stravování-díl 7. Fruitariánství a ovoce andělů

Pro koho a kde má frutiariánství význam? Co je „ovoce andělů“ a jak ho nejlépe využít? Dozvíte se v dalším díle Alternativního stravování…

Reklama

Frutariánství. Možná slyšíte poprvé, ale opravdu existuje. Je to výživový styl velmi podobný syrové stravě až na to, že se nepřipouští konzumace živočišných produktů. Frutarián se tedy živí jen ovocem a ořechy, ale touto vyhraněnou stravou se striktně řídí málokdo. Alternativní způsob stravování určitě není pro každého. Zásadní problém by mohl nastat ve frutariánské výživě batolat, těhotných žen, sportovců a starých lidí, a to kvůli naplnění normy příjmu energie, nedostatku aminokyselin a riziku zvýšené kyselinotvornosti.

Vedle problému s příjmem dostatečného množství živin je i fakt, že frutariánství je přijatelné jen v tropech a subtropech, kde člověk nemusí přijímat mnoho energie s cílem zajistit stálou tělesnou teplotu. V chladných geografických oblastech by pravděpodobně tyto potravinové zdroje nebyly schopny krýt spotřebu energie na tvorbu tepla. Jednak je člověk v místech, kde roste hojnost ovoce a ořechů, k takové stravě přizpůsoben, jednak je nemusí dovážet. Je to právě i dovoz a skladování, co způsobuje problémy se zažíváním.

Na druhou stranu si můžeme z frutariánství vzít to „pozitivní“ a zpestřit si tak i svůj jídelníček, protože se dnes blíže podíváme na teoretické výhody konzumace ovoce, ořechů a konkrétně i na ovoce andělů – papáju.

 

Ovoce a jeho (ne)známé výhody

  • vysoký obsah vody, který omezuje riziko vzniku zácpy a dehydratace
  • nízký obsah energie s výjimkou avokáda
  • vysoký obsah rozpustné a částečně stravitelné vlákniny, který brání zácpě
  • minimální obsah tuku, sodíku a nulový obsah cholesterolu
  • vysoký obsah důležitých minerálních látek
  • relativně vysoký obsah vitaminu C, bioflavonoidů a beta-karotenu (závisí na druhu ovoce, dozrálosti a na skladování)
  • enzymy podporují stravitelnost
  • relativně vysoký obsah lehce využitelných cukrů


Ořechy a jeho (ne)známé výhody

  • vysoký obsah energie díky vysokému obsahu „dobrých“ tuků
  • vysoký obsah esenciálních mastných kyselin
  • relativně vysoký obsah všech tří živin
  • vysoký obsah draslíku, hořčíku, zinku a některých stopových prvků a vitamínů B, D a E
  • relativně vysoký obsah vápníku a železa
  • minimální obsah sodíku a nulový obsah cholesterolu

Nevýhodou u ovoce jsou však: značné sezónní výkyvy v dostupnosti, cenová náročnost kvalitních a vzácnějších druhů, použití chemických postřiků i chemických konzervačních látek při skladování a vysoké riziko hnití a plesnivění.

Nevýhodou u ořechů je však: riziko alergie, dráždění žlučníku a žaludku, žluknutí obsažených tuků, riziko plesnivění, omezený sortiment, velmi vysoká cena a často velmi nízká kvalita.

Papája – ovoce andělů

V současnosti vzrůstá obliba různých exotických plodů a jedním z nich je i PAPÁJA – velmi zajímavé ovoce hlavně z hlediska obsažený živin pro sportovce! Papája má i řadu léčivých účinků na lidské zdraví a navíc výborně chutná. Její silné antioxidační účinky snižují riziko mnoha onemocnění, včetně onemocnění srdce, cév a rakoviny. 

Rovněž pomáhá mírnit projevy stárnutí pokožky, která si tak zachovává pružnost a mladistvý vzhled. Pokuste si zařadit papáju do svého jídelníčku a sami si tak vyzkoušejte její pozitivní vliv na zdraví.

Jak vypadá?

Jejím plodem jsou velké bobule, které vzhledově připomínají tykev. Uvnitř bobule je sladká a šťavnatá dužina oranžové až červené barvy. Ve středu dužiny můžeme najít množství drobných kulatých šedočerných semen, které mají pepřovitou chuť. Samotná dužina je jemná, sladká a trochu připomíná cukrový meloun. Ne nadarmo ji Krištof Kolumbus pojmenoval jako „ovoce andělů“.

Co obsahuje?

Nejvýznačnějšími obsaženými látkami jsou proteolytické enzymy, z nichž nejznámější je papain, který podporuje trávení a působí protizánětlivě. Papain je často v přípravcích kombinován s dalším enzymem, bromelainem, který se vyskytuje v ananasu. Kromě protizánětlivého působení mají i stimulační účinek na imunitu, pomáhají hojit rány, působí proti otokům a pomáhají zmírňovat bolest. 

Proto je můžeme najít ve vícesložkovém volně prodejném léku Wobenzym. Jinak vzhledem k tomu, že se jedná o enzymy proteolytické a tudíž štěpící bílkoviny v potravě, pomáhají při velké škále trávících potíží – špatném trávení, plynatosti, průjmu, zvracení a dalších. Z ostatních přírodních látek lze uvést vitamín C, vitamín B6 a B2, beta karoten, niacin a další.

Jak ji konzumovat?

Papája má výbornou chuť a nejlepší je úplně vyzrálá. Pokuste se, pokud je to možné, držet tento plod v chladu. Po umytí ji můžete rozpůlit na dvě části, vyndat semínka a jíst její obsah lžičkou, podobně jako meloun nebo oloupat slupku z plodu a dužinu nakrájet. 

Je tedy vynikající buď syrová a bez přísad nebo v kombinaci s dalšími potravinami, které mohou zlepšit chuťový prožitek. Lze pokapat limetou nebo citronem a přidávat do ovocných či zeleninových salátů nebo do koktejlů a dezertů. Výborně také chutná ve slané kuchyni v kombinaci s kari kořením a jemnými druhy mas – plody moře a drůbežím. 

Recepty: snadné a chutné

Zde je pár jednoduchých receptů na snadná jídla, na která vám bude stačit jedna papája.

Snídaně: rozdělte papáju na dvě poloviny, vyplňte je řeckým jogurtem a posypte borůvkami a ořechy.

Předkrm: nakrájejte papáju, cherry rajčátka, cibuli a čerstvý koriandr. Do směsi přidejte limetkovou šťávu a vše zamíchejte.

Smoothie: na jemno rozmixujte nasekanou papáju, led a kokosové mléko.

Salát: nakrájejte papáju a avokádo na kostičky, přidejte nařezané kousky pečeného kuřecího masa a pokapejte octem a olivovým olejem.

Dezert: nakrájejte papáju a přidejte chia semínka, mandlové mléko, trošku vanilky a vše rozmixujte.

Bára Bubílková