Podzim na talíři #1. Grilovaný bramborový salát s ovocem a sýrem

Zajímavé alternativy, jak využít sezónní potraviny…

V rámci racionální stravy je ideální zařazovat do jídelníčku zejména sezónní potraviny. Jednu takovou si dnes představíme blíže. S podzimní sklizní si všichni jistě hned představíme brambory, které patří do základních potravin lidské výživy. Jsou poměrně levné, protože jsou nenáročné na pěstování a je jich dostatečné množství. 

Brambory, díky svému výhodnému složení, jsou doporučovány dokonce ke každodenní konzumaci, takže si je můžeme minimálně v jednom denním jídle s klidem vychutnávat. Dnešní recept souvisí právě s touto potravinou! Vyzkoušejte náš grilovaný bramborový salát, který je sestaven jen z podzimních darů přírody a navíc vás příjemně zahřeje v i chladnějších dnech, protože je teplý!

Brambory a jejich historie

Když se vydáme po stopách bramborové historie, dostaneme se až do Peru v době cca 5000 let před našim letopočtem. Tam měly brambory důležitý význam, jelikož se jim dařilo v oblastech, kde pěstování kukuřice selhávalo. Do Evropy se brambory dostaly až v 16. století a na české území ještě o století později. Bohužel se v Evropě nejdříve oblibě moc netěšily a některé národy je dokonce odmítaly jíst. Nicméně byly to právě brambory, které v době hladomoru alespoň částečně zachraňovaly situaci a obyvatelstvo je díky tomu zařadilo do svých jídelníčků. Brambory byly tehdy využívány také jako okrasné plodiny v zahradách.

 

Brambory a jejich výživová hodnota

Brambory jsou ceněné pro svůj vysoký obsah vlákniny, díky které navozují pocit sytosti a v kombinaci s vyšším podílem škrobu jsou pro tělo výhodným přísunem energie. Brambory jsou, trochu překvapivě, také hodnotné pro značné množství vitamínu C, který se ovšem ničí oxidací, proto oloupané brambory nenecháváme na vzduchu. Úplně nejlepší je vařit brambory ve slupce, protože si zanechají více vitamínu C. 

Takto vařené jsou také vhodné kvůli pomalejšímu vstřebávání cukrů, než je tomu například u vstřebávání cukrů z brambor vařených, které jsou před tepelnou úpravou zbavené slupky. Tato metoda tepelné úpravy ve slupce také zvyšuje uchování podílu ostatních živin – například draslíku. V podílovém zastoupení draslíku v potravinách se brambory řadí na jedno z předních míst. Je to právě draslík, který zajišťuje správnou funkci nervové a svalové soustavy a zdravou hladinu krevního tlaku. Nevhodná úprava je smažené brambor, proto raději volíme pečení.

Pozor, i brambory mají svá negativa!

Je třeba upozornit na negativní stránku brambor a na jejich zdraví škodlivé účinky. V této souvislosti se jedná o možný obsah jedovatého solaninu v bramborách. Solanin je jed s negativními dopady na nervový systém, který se skrývá především v nadzemních částech brambor i v klíčcích. Narazit na něj ale můžeme i v samotné jedlé části, a to v případě špatného skladování brambor, kdy na světle zezelenají, a kdy se solanin v této části nezničí ani vařením.

 

Tip DNK:  Nezapomínejte, že varný typ A je využíván na bramborový salát nebo k přípravě brambor vařených ve slupce. Varný typ B se hodí jako příkrm nebo do gulášů a polévek. Varný typ C je pak doporučovaný při přípravě bramboráků, bramborových placek, do bramborové kaše či na přípravu bramborového těsta.

Grilovaný bramborový salát s ovocem a sýrem

Suroviny (2 porce):

  • 500 g syrových brambor
  • olivový olej
  • mořská sůl
  • čerstvá rukola
  • 1 ks broskve
  • hrst ostružin
  • 1 ks kozo-ovčího sýru Halloumi

Postup:

Tento salát může sloužit jako součást venkovního grilování nebo si ho lze připravit i samostatně. Nejprve si připravíme brambory, které omyjeme od hlíny, nakrájíme na čtvrtky a poklademe je na plech s pečícím papírem. Brambory lehce osolíme, zakapeme olivovým olejem a pečeme v troubě na horký vzduch o teplotě 180 °C po dobu 30 minut. 

Ke konci pečení přidáme na pár minut gril a zvýšíme teplotu na 200 °C. Mezitím si dáme na venkovní gril, případně na suchou pánev, grilovat rozpůlenou a vypeckovanou broskev a kousky sýru Halloumi, který otáčíme. V závěru si propláchneme čerstvou rukolu a ostružiny, které na talíři promícháme s pečenými bramborami, s kousky grilované broskve a sýrem. Můžeme podávat, salát je hotový!

Bára Bubílková