Jak správně vybrat? Základní rozdělení elektrokol

Užitečný průvodce (nejen) pro ty, co chtějí nakupovat

Počet cyklistů na elektrokolech tvoří na silnicích a cyklostezkách nemalé procento, stejné je to v turisticky oblíbených lokalitách, u nás i v zahraničí. Obzvlášť horský terén s fyzicky náročnými stoupáními doslova k využití elektrokola vybízí.

Na elektrokolech jezdí mladí i staří, každý má svou motivaci a svůj cíl. Pro někoho je elektrokolo možností, jak si rozšířit okruh, kam až dojet, když rok od roku síly ubývají. Pro jiného je to cesta k tomu, že místo lenošení se ve volném čase začaly objevovat pravidelné výlety na kole. Každému podle jeho chuti.

Nabídka elektrokol se za posledních několik let výrazně rozšířila, kola s motorem se stala nedílnou součástí většiny cyklistických značek. Jak poznat, které je to správné pro moji potřebu? Jaká kritéria mají být ta rozhodující?

Podívejte se základní rozdělení elektrokol podle typu, ceny, typu motoru a baterie.

Typy elektrokol

Jako úplně první rozcestník je volba typu kola. K tomu vám pomůže zodpovědět si tyto otázky. Jaké bude mít elektrokolo využití? Budu na něm jezdit jen do práce?  V jakém terénu a na jakém povrchu budete nejčastěji jezdit? Silnice a městské cyklostezky? Šotolina, lesní nebo polní cesty? Rovinatý nebo kopcovitý terén? Jak často a jak dlouhé výlety?

Podle toho pak můžete vybírat v následujících kategoriích:

  • Horská elektrokola
  • Městská elektrokola
  • Krosová/Trekingová elektrokola
  • Silniční elektrokola
  • Gravel elektrokola

 

Vysokozdvihový e-bike do drsného terénu Kellys Theos R série
Elegantní silnička s motorem Specialized Turbo Creo SL

Horská kola mají bytelný rám, odolné pneumatiky, vybavení je podobné jako na klasickém horském kole, důležité jsou kvalitní brzdy. V nabídce jsou podobné kategorie, jako u klasickým mtb: tedy hardtaily nebo celoodrpužené biky s různými zdvihy

Trekingová (krosová) jsou určena na delší vyjížďky v lehčím terénu, cyklostezkách nebo po silnici. Geometrie rámu je pohodlnější než u horského elektrokola, posed je lehce vzpřímenější.

Městská elektrokola charakterizuje několik vlastností: mají pohodlné nasedání a vysedání, což je dáno tvarem rámu bez horní rámové trubky. Moderní je tzv. monotube rám, který je pevný a zároveň i elegantní. Posed na těchto kolech je vzpřímený. Městská elektrokola jsou také většinou plně vybavena příslušenstvím: světly, blatníky, nosiči, integrovaným zámkem.

Cena

Cenu elektrokol ovlivňuje několik faktorů:

  • osazení elektrokola (motor, baterie, komponenty)
  • síla motoru v kombinaci s kapacitou baterie (výkon a dojezd)
  • druh elektrokola (MTB, trekingové, gravel, silniční)

Základní třída elektrokol (cena: do 45 000 Kč)

Pokud si pořizujete své první elektrokolo a nejste si jisti, zda Vám bude tento druh cyklistiky vyhovovat, je dobré zvolit některý ze základních. Modely v této cenové hladině budou vhodné také pro uživatele, kteří se na kole pohybují spíše v mírném terénu bez větších kopců. Nižší cenovka ovšem neznamená nižší kvalitu kol samotných.

Střední třída elektrokol (cena: 45 000 Kč – 80 000 Kč)

Kladete-li důraz na vyšší dojezd, zvýšenou sílu motoru nebo celkově na kvalitnější osazení elektrokola, bude Vás zajímat některý z modelů střední třídy. Ideální je pro všechny, kteří vyráží na vyjížďky pravidelně, pohybují se v rozmanitém terénu a mají chuť objevovat nová místa, na která by se na klasickém kole nevydali.

Vyšší třída elektrokol (cena: 80 000 Kč – 120 000 Kč)

Tato elektrokola jsou určena pro ty, jež mají konkrétní představu o novém kole a očekávají prověřenou kvalitu osazeného motoru a baterii s dostatečnou kapacitou na delší vyjížďky. 

Prémiová třída elektrokol (cena: od 120 000 Kč)

Pokud máte dostatek finančních prostředků a v žádném případě nehodláte dělat kompromisy ve výbavě elektrokola, chcete jednoduše to nejlepší, jsou pro Vás připravena kola osazená prémiovými závodními komponenty v kombinaci s těmi nejsilnějšími motory a bateriemi s maximální kapacitou.

Motor


Základní třída motorů

Základní modely motorů nabízí nízkou až střední přípomoc za maximálně příznivou cenu.

Tipy motorů:

  • Bafang M400 (420)
  • SyncDrive Core by Yamaha
  • Bosch Active Line (Plus)
  • Shimano STEPS 5000
  • Yamaha PW-CE
  • Mahle X35

    b

Střední třída motorů

Do střední třídy spadají univerzální motory s o něco vyšším výkonem, které Vás nebudou omezovat v žádném terénu.

Tipy motorů:

  • Bafang M500 (510)
  • SyncDrive Sport by Yamaha
  • Bosch Performance Line
  • Shimano STEPS EP6
  • Yamaha PW-S2 (ST)
  • OLI Sport   
  • Panasonic Power Plus
  • Fazua Ride 60 (50)

Vyšší třída motorů

Motory v této kategorii přichází s maximální přípomocí, která Vás proveze i tím nejtěžším terénem bez jakýchkoliv kompromisů.

Motory:

  • SyncDrive Sport by Yamaha Pro
  • Bosch Performance Line CX (Smart System)
  • Shimnano STEPS EP8
  • Yamaha PW-X3
  • Panasonic GX Ultimate
  • Brose S-Mag

Baterie   

 

Základní třída baterií – kapacita: 468 Wh – 522 Wh

Baterie s nižší kapacitou jsou vhodné na výlety o délce 30 – 50 km či každodenní dojíždění do práce. Výrobci u těchto motorů uvádí dojezd kolem 110 km, reálný dojezd ovšem bude právě kolem 50 km.

Střední třída baterií – kapacita522 Wh – 720 Wh

Tyto baterie využijí všichni, kdo si chtějí užívat výlety bez odhledu na typ terénu. Dojezd uváděný výrobci činí přibližně 150 km, avšak i zde platí, že reálný dojezd bude menší a to kolem 90 km v závislosti na typu terénu a profilu trasy.

 

Vyšší třída baterií – kapacita720 Wh – 900 Wh

Baterie s vyšší kapacitou dovolí uživateli vyrazit na celodenní výlet či osadit kolo brašnami při zachování stále nadprůměrného dojezdu. Dle papírových předpokladů byste měli s těmito bateriemi ujet až 220 km, ale reálný dojezd se bude pohybovat něco málo nad 100 km.

I když přijdete do prodejny vybaveni informacemi a budete mít jasnou představu o kole, které chcete pořídit, nechte si poradit od zkušených prodejců a také využijte možnosti kolo vyzkoušet.  Dobře vybavené prodejny mají výběr jak v různých typech, tak i velikostech. 

Zdroj: Koloshop.cz

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková